KatalogCivicHonda

Honda Civic X (2015-2022)

Honda Civic je řada kompaktních modelů japonské automobilky, která se mezi lety 2015 až 2022 vyráběla už ve své jubilejní desáté generaci, interně nazývané FC/FK. Na evropských trzích je dostupná ve formě pětidveřového hatchbacku (interní označení FK4) a sedanu (FC1), kombi s odchodem deváté generace skončilo. Kupé (FC3) je pak vyhrazeno mimoevropským trhům, například tomu americkému. Vrcholem nabídky je hot hatch Honda Civic Type R.

Automobil debutoval na podzim 2015, ve verzích pro severoamerický trh, evropská specifikace následovala na jaře 2016, kdy na autosalonu v Ženevě byl představen koncept verze hatchback – sériové provedení pak následovalo v létě. Za designem sedanu stál Jarad Hall, hatchback zpracovával Daisuke Tsutamori. V případě sedanu šlo v jistém ohledu o evoluci předchůdce, hatch se ale oproti deváté generaci Civicu výrazně změnil, vsadil mnohem více na hrany. Mezigeneračně se hatchback mimochodem natáhl o významných 130 mm.

Nabídka motorů pro Evropu čítá výhradně přeplňované jednotky, tříválec 1.0 VTEC Turbo a čtyřválec 1.5 VTEC Turbo doplňuje turbodiesel 1.6 i-DTEC. Vrcholný Civic Type R pohání 2.0 VTEC.

Auto využilo novou platformu, díky níž karoserie zhubla o 16 kilogramů, zároveň se však zvýšila tuhost o 50 %. Spolu s tím ale Civic přišel o jednu ze svých charakteristických vlastností, zadní sedadla Magic Seats – palivová nádrž se totiž přesunula na obvyklé místo dozadu. Posaz se tak mezigeneračně snížil o 35 mm, což díky snížení těžiště pomohlo zážitkům za volantem. Už základní verze Civicu X byly laděny hodně sportovně. V době představení Honda tvrdila, že se jedná o nejsportovnější Civic všech dob.

Výroba Hondy Civic (FC/FK) pro evropské trhy probíhala v britské továrně Hondy ve Swindonu, kde produkce odstartovala v roce 2016.

Honda Civic (FC/FK): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4518 x 1799 x 1434 x 2697 mm (Civic hatchback), 4658 x 1799 x 1416 x 2698 mm (Civic sedan)
  • Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů (Civic hatchback), 519 litrů (Civic sedan)
  • Výroba: 2016-2022 (Swindon, Velká Británie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

6 komentářů: „Honda Civic X (2015-2022)

  • Hondu Civic jsem testoval ve vrcholné verzi Type R a musím říct, že lepším hot hatchem jsem snad nejel. Ano, vypadá jak z komiksu, a tak vás okolí bude považovat za dětinského excentrika, jenže jak funguje, to nemá obdoby. Takhle blízko nějakému závoďáku budete leda u nějakých ostrých sporťáků. Podvozek má neskutečný grip, a to i na mokru, vynikající je i řazení, přesné, s krátkými dráhami, zkrátka takové, jaké má být. Snad jen zvuk by to chtělo vylepšit, přál bych si trochu více charakteru. Přeplňovaný dvoulitr totiž dělá spíše jen hluk, než že by lahodil vaším uším. Jinak ale motoru není co vytknout, ani nepoznáte, že má turbo, síly má navíc tolik, že mnohdy Civic Type zahrabe koly i na trojku.

    Reagovat
  • Honda Civic Type R rozhodně není pro každého, i mnozí milovníci hot hatchů se smějí jejímu až dětinskému designu. Ano, excentrický komiksový vzhled s vysokánským spoilerem na zádi a třemi koncovkami výfuku opravdu nepadne do vkusu každému. Ne každý totiž chce tak hlasitě dávat najevo, jaké schopnosti se ukrývají v útrobách jeho auta.

    Jenže právě nad schopnostmi Civicu Type R v žádném případě nepochybujte. Už předchůdce skvěle jezdil, poháněl ho vynikající motor kombinovaný snad ještě s lepším řazením, novinka k tomu konečně přidala i měkčí podvozek, který je použitelný i na rozbitých českých kotěhůlkách a ne jen na hlaďounkém asfaltu závodních tratí jako v případě minulé generace.

    Civic Type R tak ve výsledku udělal krok směrem k univerzálním hot hatchům, což podle některých „benzinových hlav“ znamená vyměknutí charakteru, jenže podle našeho názoru je to jedině dobře. Civic Type R se totiž v nové generaci stal přesně tím automobilem, v jaký jsme doufali už v případě předchůdce

    Více na: https://www.auto.cz/honda-civic-type-r-excentrik-vymeknul-ale-to-je-dobre-110764

    Reagovat
  • + Parádní jízdní vlastnosti, perfektní posaz za volantem, precizní a přesné řazení manuální převodovky, povedený motor 1.5 VTEC Turbo, skvěle dávkovatelné brzdy, slušná základní výbava
    -Poněkud dětinský vzhled, vyšší pořizovací cena, komplikovaně tvarovaný zavazadelník, horší výhled vzad u hatchbacku, průměrné odhlučnění podvozku, komplikované ovládání infotainmentu, tvrdší podvozek, nepohodlný posaz vzadu

    Reagovat
  • Honda Civic Type-R rozhodně není pouze vypadající hračkou, ale je opravdovým špičkovým řidičským náčiním pro rychlou jízdu. Nejsem zastánce marketingových rekordů na Nürburgringu, ale nepochybuji o tom, že Civic Type-R držel ten svůj oprávněně a navíc mu vydržel dva roky. To auto přímo nabádá k tomu, abyste jej vzali na závodní okruh a vyždímali z něj maximum, protože jeho přilnavost je naprosto fenomenální. I při vysokých rychlostech zůstává neutrální. Neobjevuje se ani náznak přetáčivosti, nebo nedotáčivosti a v zatáčkách sedí jako přibitý. Pokud na to řidič má zkušenosti, jízda s Civicem Type-R může být chirurgicky přesná a závratně rychlá. Limity jsou tak daleko, že jsou nedosažitelné pro méně šikovné řidiče. Když už to někde trochu přepálíte, velké silné brzdy dokáží Civic okamžitě zkrotit.

    Více na: https://templeofspeed.cz/test-honda-civic-type-r/

    Reagovat
  • Čtyřdveřový model má komfortnější podvozek a je lépe odhlučněný v zadní části kabiny díky lepšímu oddělení prostoru pro posádku a zavazadla. To jej předurčuje pro dlouhé jízdy po dálnici, na které je tichý 1.6 i-DTEC jako stvořený. Bez ohledu na to, co tvrdí příznivci nafťáků, tento typ motorů prostě není v ničem sportovní, i když nepopírám, že zátah a zvuk takového třílitrového šestiválce má také své kouzlo, nicméně diesely tu byly vždy proto, aby snižovaly provozní náklady těm, kdo musí hodně jezdit dlouho vzdálenosti. Kombinace pohodlnějšího sedanu a příjemně silného i-DTEC je tedy optimální. K dokonalosti by mu ještě chyběl ten devítistupňový automat, jenž by jistě bezezbytku využil křivku točivého momentu, která v rozmezí 1500-3300/min neklesá pod hodnotu 250 Nm. A navíc – šestistupňový manuál v Civicu X není zase tak dobrý, jak bych si u Hondy představoval.

    A je tu oproti pětidveřáku ještě jeden benefit – sedan je díky aerodynamice karoserie i užším pneumatikám úspornější, než liftback a to samozřejmě platí i pro diesel. Jestli jsem na zimních gumách posledně jezdil do šesti litrů, teď to bylo za celý test 5,2 l, ale většina jízd nakonec skončila s údajem palubního počítače pod hodnotou 5,0 l, kazily to jen dynamické jízdy a dálnice. Nejlepšího výsledku při běžném jízdním stylu „s provozem“ a vyloučením dálnice jsem dosáhl dokonce 4,1 l a pokus o úspornou jízdu (rozuměj s předvídáním, lehkou nohou a dodržování rychlostních limitů, nikoli čtyřicítkou za krajnicí) byl dokonce ještě o 0,4 l lepší.

    Více na: https://www.japan-cars.cz/2019/03/19/test-honda-civic-sedan-1-6-i-dtec/

    Reagovat
  • Honda Civic X Sedan 1.5 VTEC Turbo Elegance (2020)
    Z komfortní limuzíny Honda Civic 4D se nám nenápadně a z ničeho nic stal sportovní sedan. Co si budeme namlouvat – předešlá verze byla znamenitá, ale tahle přece jen k charakteru modelu Civic sedí víc. Vynikající šasi v kombinaci s výkonným motorem a dobře vyladěným řízením představuje velmi návykovou kombinaci – přesně takovou, která by mohla pomoci Evropanům mít zase rádi sedany. Škoda, že je tak málo zákazníků ochotných jeho kvality vyzkoušet…
    Více na: https://www.japan-cars.cz/2020/05/11/test-honda-civic-sedan-1-5-turbo-6mt-2020/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *