KatalogKiaSportage

Kia Sportage QL (2015-2022)

Kia Sportage je kompaktní SUV představené korejskou automobilkou v roce 2015 už své čtvrté generaci s interním označením QL. Díky bohaté historii je Sportage jedním z průkopníků kategorie SUV, ve své době šlo o nejprodávanější model Kia v Evropě. V roce 2021 debutoval nástupce, pátá generace Sportage (NQ5).

Design automobilu navrhnul tým Petera Schreyera, který se přiklonil k výrazné mezigenerační změně. Ve srovnání s předchozí Sportage (SL) zůstala v rámci mezigenerační změny zachována snad jen boční linie oken a tlusté C sloupky. Čtvrtá generace Sportage dostala oblou karoserii s vyceněnou maskou s charakteristickým tygřím nosem a vysoko umístěnými hlavními světlomety.

Nabídka motorů byla v době premiéry široká. Ty benzinové zastupoval atmosférický čtyřválec 1.6 GDI (97 kW) a přeplňovaný motor 1.6 T-GDI (130 kW). Z turbodieselů tu byly 1.7 CRDi (85 kW a později i 104 kW) a 2.0 CRDi (ve verzích se 100 kW a 136 kW). V závislosti na agregátu bylo možné objednávat jak šestistupňový manuál, tak šestistupňový automat. V nabídce nechyběl ani pohon všech kol.

Oproti předchůdci se Kia Sportage QL natáhla o 40 mm, rozvor se prodloužil 30 mm. To pomohlo vnitřnímu prostoru, cestující vzadu navíc těží z podlahy snížené o 40 mm a zároveň sedáku usazenému o 30 mm výš. Na konstrukci bylo užito více vysokopevnostní ocele, což zvýšilo torzní tuhost o 39 %. Zároveň je samotný skelet o 12 kilogramů lehčí, byť celková hmotnost auta mezigeneračně vzrostla o 10 kg, kvůli bohatší výbavě.

Přichází mildhybrid

Facelift z roku 2018 styl jen lehce inovoval. Sportovní vzezření však navíc dále zdůraznila varianta GT Line, nově nabízená už od příchodu čtvrté generace Sportage na trh.

Proměnila se i nabídka motorů. Naftová sedmnáctistovka skončila, místo ní přišlo 1.6 CRDi, tehdy uváděné napříč nabídkou značky. Nabídlo výkon 85 kW nebo 100 kW, nahradilo tedy i slabší dvoulitr. Naopak 2.0 CRDi se 136 kW se nově stalo mildhybridem. Později mildhybridní derivát nabídlo i 1.6 CRDi (100 kW).

Kia Sportage je dnes globálně působícím vozidlem, a tak se generace QL vyráběla v různých koutech světa – třeba v Číně ho znají jako model KX5. Pro Evropu každopádně vůz vznikal v závodu Kia ve slovenské Žilině. Celkem tu vzniklo 1.161.841 kusů tohoto modelu, poslední z nich byl vyroben 5. ledna 2022. Většina z postavených exemplářů byla určena pro zákazníky ve Velké Británii, Rusku, Španělsku a Itálii.

Kia Sportage (QL): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4480 x 1855 x 1645 x 2670 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 503 litrů (491 litrů s rezervním kolem)
  • Výroba: 2015-2022 (Žilina, Slovensko)

Ohodnoťte Kiu Sportage i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „Kia Sportage QL (2015-2022)

  • Kia Sportage ve své čtvrté generaci zaujala svým vzezřením, které leckomu připomínalo SUV Porsche. Jen o agresivnějších tvarech, zdůrazněných hlavně u verze GT-Line, ale Sportage IV nebyla. Nabídla poctivě zpracovanou kabinu s prémiově působícími materiály, stejně jako přehledné ovládání nebo bohatý vnitřní prostor. Také jízdní vlastnosti zaslouží pochvalu, auto i díky zadní víceprvkové nápravě u všech verzí měkce tlumí nerovnosti, snad jen na 19″ kolech už dá vědět o příčných nerovnostech. Z hlediska motorů je ideální volbou turbodiesel 2.0 CRDi, spolehlivý motor se solidní dynamikou. Kazí se snad jen piezo vstřikovače, pozor i na dražší náhradní díly, třeba částicový filtr nevyjde zrovna levně. To menší 1.7 CRDi osloví spíše klidnější řidiče, spolehlivé je ale také. V případě benzinových motorů platí obdobně, atmosférické 1.6 GDI se hodí do příměstského provozu, přeplňované 1.6 T-GDI nabídne dostatečnou dynamiku i na dálnici, při stále slušné spotřebě. Z hlediska mechaniky pak pozornost zaslouží brzdy, které mají jen průměrnou odolnost. Plusem je pak pro Kiu tradiční dlouhá, sedmiletá záruka, která zaujme i kupující ojetiny. Jen pozor, nevztahuje se na všechny komponenty, na ty klíčové nicméně ano. Kolem a kolem je Sportage solidní volba, a tak není divu, že je o ní takový zájem.

    Reagovat
  • Kia Sportage je z dlouhodobého hlediska jedno nejžádanějších SUV na českém trhu a po zkušenostech s generací QL se tomu vlastně ani nedivím. Roli rodinného SUV totiž hraje takřka dokonale. Nabízí prostornou kabinu, slušný zavazadlový prostor i poskytuje komfortní jízdu. Pravda, odhlučnění na dálnici by se mohlo o chlup zlepšit, ať už z hlediska filtrování hluku okolního vzduchu nebo zvuku motoru, stejně tak příplatková dvouspojková převodovka občas zazmatkuje a přeřadí později, než by se mně líbilo, v dané cenové relaci je to ale více než dobré. Interiér je bytelně zpracovaný a s hezkými materiály, mohl by ho ale oživit nějaký dekor, středový panel je poněkud ponurý. Plusem je však pro mnohé klientely jistá přetlačítkovatelnost, většina funkcí má nadále své oddělené tlačítko, byť tu nechybí dotykový displej infotainmentu. Ten už je na dnešní poměry však malý a s průměrným rozlišením, samotný systém je ale dostatečně přehledný. Sportage QL jsem zkoušel s turbodieselem 1.6 CRDI (100 kW), který je solidní volbou, s příkladným elánem i spotřebou (kolem 7 l/100 km).

    Reagovat
  • Kia Sportage ve mě zanechala příjemný dojem. Není to auto, které by někoho nutilo jezdit sportovně. Než jsem se s ní svezl, byl jsem na rozpacích – vzhledově je celkem agresivní, hodnoty jsou zase spíš dost nezáživné. Ve výsledku je to příjemný mix – pohodlný podvozek, dobrá spotřeba a dostatečně svižný motor, kterému pomáhá povedená převodovka.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-kia-sportage-1-6-crdi-2021/

    Reagovat
  • KIA Sportage 2.0 CRDi 2018
    Skúsenosti majiteľov hovoria o tom, že KIA Sportage 4. generácie je s motorom 2.0 CRDi veľmi spoľahlivým autom. Samotný motor sa vyznačuje robustnou konštrukciou a dlhou životnosťou. Okrem tradičných vecí ako je DPF filter či EGR ventil sa nevyznačuje žiadnymi špecifickými poruchami. Auto ako celok je taktiež kvalitne poskladané, občas sa objavia nejaké chyby senzorov, elektroniky či unavené plynové vzpery batožinového priestoru. Tieto veci však KIA často vyrieši v rámci 7 ročnej záruky. Testovaný kus vyzeral a fungoval prakticky ako nový, nepostrehol som žiadne výraznejšie známky opotrebenia, takže dobrú kvalitu spracovania môžem potvrdiť.
    Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-kia-sportage-2-0-crdi-4-gen/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *