Mazda se v posledních letech svými vozy orientuje na horní hranici mainstreamové kategorie. Plně se to projevilo u modelu Mazda CX-60, který dokonce vsadil i na ryze prémiovou techniku. Otestoval jsem ji se vznětovým šestiválcem 3.3 e-Skyactiv D, který je v rámci mainstreamu unikát. Jak jezdí?
Design vozu pokračuje v nastaveném trendu. Mohlo by se zdát, že styl Kodo bude po tolika letech už překonaný, CX-60 to ale sluší a nadále vypadá podle poslední módy. Zvlášť v tom nadčasovém rudém laku, který Mazda používá už léta a pořád vypadá fantasticky. Styl plně odpovídá sportovnímu naturelu Mazdy. Příď je dominantní, díky výrazné, takřka vertikálně orientované masce, doplněné o nízké světlomety. Dominující jsou i samotné rozměry, však s délkou 4.745 mm to není žádný drobek.
Prémiová kabina
Interiér pak odpovídá již zmíněné strategii Mazdy. Z hlediska použitých materiálů a jejich zpracování patří CX-60 bez diskuze o to nejlepší v rámci mainstreamové strategie. Konkrétně třeba budíky se povedlo udělat hodnotněji působící než v kdejakém Mercedesu nebo BMW. Snad jen škoda, že budíky mají pevně stanovenou grafiku, která se mění jen se zapnutím tempomatu. Samotné rozlišení ale nemá chybu. Důležité informace se navíc zobrazují na head-up displeji promítaném přímo na čelní sklo, a to třeba včetně šikovného upozornění na vozidla v mrtvém úhlu. I v tomto směru se ukazuje, že na kabině Mazda rozhodně nešetřila. Stejně tak parkovací kamery mají výtečný obraz.
Líbí se mně také koncepce ovládání. Multimediální systém si uchovává otočný ovladač na středovém tunelu ve stylu dražších bavoráků. Stejně tak klimatizace si zachovává klasická tlačítka.
Pozice za volantem je vyšší, jak to ostatně mají zákazníci těchto SUV tak rádi. Široká sedadla pak jsou pohodlná i na dlouhých cestách. Rozhled do stran nicméně poněkud omezují silné A-sloupky.
Prostor vzadu nicméně potvrzuje použití platformy s pohonem zadní nápravy, místa před koleny je tu pro dospělého zkrátka jen akorát než přebytek. Nad hlavou je ale vše v pořádku, stejně jako z hlediska šířky. Ostatně i vpředu si povšimnete širokánského středového tunelu. Horší je to s nastupováním, vstupní otvor je spíše užší, dveře se nicméně šikovně otevírají takřka do pravého úhlu.
Kufr s udávaným objemem 570 litrů má pak více než dostatečnou velikost. Na rozdíl od dříve testovaného plug-in hybridu tu pod podlahou zůstává prostor na rezervní kolo.
Skvělý šestiválec 3.3 e-Skyactiv D
Nyní testovaný kousek Mazdy CX-60 pod kapotou ukrýval vznětový šestiválec o objemu 3,3 litru, v rámci mainstreamového segmentu naprosto unikátní motor. Jednotka 3.3 e-Skyactiv D je mild-hybridem, šestiválci pomáhá 48V elektrický systém. K dispozici jsou dvě výkonové verze, e-Skyactiv D200 se 147 kW a pohonem zadních kol a silnější e-Skyactiv D254 se 187 kW a pohonem všech kol. Standardem je v obou případech osmistupňový automat.
Já otestoval vrcholné provedení a nutno říci, že jsem byl nadšen. Za chladných rád sice jednotka nezapře svůj vznětový původ, na nic si zkrátka nehraje, při zahřátí se ale projeví příjemnými brumlavými tóny. Ty oceníte zvlášť ve sportovním režimu.
Síla je opravdu závratná, ostatně 187 kW a 500 Nm dělají své. Nutno ale říct, že mnohdy tak CX-60 ani nepůsobí. Osmistupňový automat ve výchozím nastavení myslí hlavně na nízkou spotřebu, a tak často drží otáčky jen kolem 1000 otáček. Navíc často vyřazuje na neutrál a jezdí v režimu plachtění, jakožto mild-hybrid. To pak chvilku trvá, než na sešlápnutí plynu zareaguje. Když však od něj čekáte jízdní výkony, rychle odpoví a projeví se parádním zátahem.
Osmistupňový automat pak ve většině případů hladí naprosto hladce, právě při popojíždění si ale někdy občas lehce cukne. Zato spokojení budete se spotřebou paliva. Přestože jde o šestiválcový motor, ve městě CX-60 zvládá za nízkého provozu jezdit za 5,5 litru na 100 km. Na dálnici si pak v rámci povolených limitů řekne o 6,5 l/100 km.
Jízdní vlastnosti pak odpovídají sportovnímu charakteru Mazdy. CX-60 s přehledem drží směr a tempo a nezalekne se rychlejšího tempa. V zatáčkách působí jistě, byť logicky se kvůli vyšší stavbě lehce v oblouku naklání. V rámci kategorie nicméně patří mezi to nejlepší.
Podvozek je poddajný, velká, 20″ kola testovaného exempláře jsou ale na nerovnostech občas slyšet. Podobně na dálnici si zase uvědomíte, že by CX-60 mohla být tišší. Ostatně bouchnutí při zavírání zadních dveří je takové lacinější. Skvěle však svítí adaptivní LED světlomety, vykrývací Matrix funkce pak spolehlivě funguje.
Mazda CX-60: Technická data
MOTOR | 3.3 e-Skyactiv D254 AWD |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3283 |
Výkon (kW) | 187 |
Točivý moment (Nm) | 550 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 219 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 7,4 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 5,3 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 137 |
Objem palivové nádrže (l) | 58 |
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg) | 1930/586 |
Mazda CX-60: Další recenze a hodnocení
David Bureš, ČSAKA
Mazda CX-60 dokazuje, že chce ke značce přivést novou klientelu. Dělá si pořád věci po svém, v některých ohledech však není zcela typickou Mazdou. Zamilujete si ji však pro její prémiovou kabinu i příjemně naladěný podvozek.
Tomáš:
Po první jízdě u prodejce mám jasno, tohle je moje příští auto. Krásný interiér, pohodlný podvozek a silné pohonné ústrojí. Jen ten plug-in hybrid nepracuje vždy hladce a ty asistenční systémy jsou až moc opatrné
Dominik Parajka:
Plusy: štýlový a prémiový dizajn, výborné adaptívne LED svetlomety, praktický kufor, 220 V elektrické zásuvky v interiéri, kvalitné spracovanie interiéru, veľmi dobré predné sedadlá, perfektná ergonómia ovládania, výborný infotainment a jeho ovládanie, skvelý head-up displej, super jazdný prejav – riadenie, podvozok, pohon; Mínusy: nemožnosť zmeniť farbu ambientného podsvietenia interiéru, vzhľadom na veľkosť auta menej priestoru na zadných sedadlách na dĺžku
Filip Suchomel, Autodays.cz:
Mazda CX-60 je bezesporu novou vlajkovou lodí. Celé auto působí prémiovým a luxusním dojmem. Po týdnu soužití a 2.000 ujetých kilometrů se mi ji ani vlastně nechtělo vracet. Mazdě se povedlo vytvořit skvěle jezdící SUV, které se řadí po boku německým etalonům tohoto segmentu. Během celého testu jsem se nesetkal téměř s ničím, kde bych musel alespoň přivřít oči. Asistenty, infotainment, odhlučnění, konektivita, ergonomie, materiály, jízdní vlastnosti jsou jednoduše skvělé.
Abych byl ale objektivní, přece jenom se něco našlo. Na závěr se totiž musím vrátit k naší cestě do Rakouska, kde jsem narazil asi na největší slabinu CX-60 a tím je prostor pro posádku cestující vzadu. Nevěřil bych, že toto obrovské auto poskytne tak málo prostoru na nohy vzadu, ale je to tak. Jízda pro pasažéry vzadu byla jednoduše nekomfortní a to je u tohoto auta opravdu problém.