KatalogGLAMercedes-Benz

Mercedes-Benz GLA H247 (2020-)

Mercedes-Benz GLA s interním označením H247 je druhá generace kompaktního SUV německé luxusní automobilky, která se začala prodávat v roce 2020. Tehdy nahradila první generaci GLA (s interním označením X156). Nadále byla členem rodiny kompaktních modelů značky Mercedes, využívajících platformu MFA s pohonem předních kol a motorem vpředu napříč.

GLA H247 přijelo jako poslední člen druhé generace modelů s platformou MFA. Základem v podobě inovované verze MFA2 i vzhledem tak navázalo na dříve uvedené modely A (W177/V177), B (W247), CLA (C118/X118) nebo GLB (X247). Design z pera Gordena Wagenera tudíž vsadil na ladné harmonické tvary bez ostrých hran a prolisů, které v rámci soudobého designérského stylu značky nahradily různé záhyby.

Na ostatní kompakty pak GLA druhé generace navázalo také v interiéru. Využilo koncepci dvou obrazovek (s úhlopříčkou 7″, nebo 10,25″) multimediálního systému MBUX a kulatých výdechů ventilace připomínajících turbíny. Zadní lavice je kvůli zvýšení praktičnosti posuvná v podélném směru o 140 mm.

Z hlediska délky se GLA druhé generace proti předchůdci o 14 mm zkrátilo, aby se více odlišilo od až sedmimístného GLB. Jinak ale auto vyrostlo, aby reagovalo na kritiku stísněného interiéru. Druhá generace je tak o 30 mm širší a o významných 104 mm vyšší. Rozvor se natáhl o 30 mm na výsledných 2.729 mm, což je stejná hodnota jako u sourozenců. Jen GLB má rozvor kvůli sedmimístné kabině prodloužený o 100 mm.

Podvozek v případě GLA tvoří kombinace vzpěr MacPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu. K dispozici je i pohon všech kol se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu. Využívá výstupní hnací hřídel k zadní nápravě integrovanou do dvouspojkové převodovky, doplněnou o rozvodovku zadní nápravy s integrovanou, elektronicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou.

Široká nabídka motorů

Také nabídka motorů vychází ze sourozenců, a je tak opravdu bohatá. Z benzinových jednotek tu byla třináctistovka 200 (120 kW) a dvoulitr 250 (165 kW). Turbodiesely zastoupily verze 180d (85 kW), 200d (110 kW) a 220d (140 kW), všechny poháněné dvoulitrovým čtyřválcem.

Postupně dorazily také hned tři od AMG. Základní GLA 35 4Matic (225 kW) doplnily GLA 45 4Matic+ (285 kW) a GLA 45 S 4Matic+ (310 kW) s odlišným dvoulitrem a vyspělejším pohonem všech kol. GLA 250 e je pak plug-in hybrid.

Více hybridů

Pro rok 2023 se Mercedes-Benz GLA dočkal modernizace. Uvnitř se objevil inovovaný infotainment, měnila se základní výbava. Nabídka motorů pak pokračovala v trendu elektrifikace. Všechny benzinové motory se staly mild-hybridy, doplnil je elektromotor o výkonu 10 kW. Konkrétně tu byly třináctistovky GLA 180 a GLA 200 s výkonem 100 kW, respektive 120 kW, doplněné čtyřválci GLA 220 4Matic a GLA 250 4Matic se 140 kW, respektive 165 kW. Elektrifikován pak byl i sportovní model GLB 35 4Matic. Plug-in hybrid GLA 250 e si sice uchoval kombinovaný výkon 160 kW, dostal však výkonnější elektromotor s 80 kW. Turbodiesely pak zastoupily čtyřválce GLA 180 d (85 kW), GLA 200 d (110 kW), alternativně s pohonem všech kol, a GLA 220 d 4Matic (140 kW).

Mercedes-Benz GLA (H247) se stejně jako předchůdce pro Evropu vyrábí v německém závodě Rastatt. Lokální produkce ale probíhá také třeba v Číně.

Mercedes-Benz GLA: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4410 x 1834 x 1611 x 2729 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 435 litrů
  • Výroba: 2019- (Rastatt, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Mercedes-Benz GLA H247 (2020-)

  • + Komfortní a dobře odhlučněný podvozek, oproti předchůdci konečně prostorná kabina, snadno přístupný zavazadelník, povedený infotainment, komfortní sedačky, úsporný turbodiesel GLA 220 d se solidní dynamikou
    – Řazení má minimální zpětnou vazbu, rozpačité fungování asistenčních systémů

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *