Testy SubaruRecenze

První test: Subaru BRZ 2.4i Limited (2023)

Subaru BRZ má dnes už legendární status. Přesto když se v roce 2021 představila jeho druhá generace, nebylo vůbec jisté, že zavítá i do Evropy. Ještě loni v srpnu se zdálo, že k nám dorazí jen jediný exemplář, jako imagemaker, pro prezentační účely. Nakonec však BRZ druhé generace pro modelový rok 2023 přece jen na český trh vstupuje. A já mám za sebou první jízdy s ním. Jak první test na Autodromu Sosnová dopadl?

Dospělejší vzhledem…

Pro mě to bylo první osobní setkání s novým BRZem, a tak jsem si vychutnat fakt, že na novinářskou prezentaci dorazily i kousky předchozí generace, díky čemuž bylo obě generace možné porovnat bok po boku. Na první pohled jsou si vozy hodně podobné, koncepce typického kupé s dlouhou kapotou byla zachována. Novinka však na první pohled působí nejen moderněji, ale hlavně dospěleji. Líbí se mně hlavně záď, s výraznými kulatými koncovkami výfuku.

Větší rozdíly najdeme v kabině, kde se opět potvrdilo, že auta nejrychleji stárnou uvnitř. Dosavadní BRZ i kvůli červenému podsvícení a jednoduchému multimediálnímu systému působí jako auto z devadesátek, zatímco novinka je o poznání modernější. Před řidičem je v kapličce přístrojů nový 7″ displej doplňující obrazovku palubního počítače, který umožňuje různé zobrazení otáčkoměru. Samotná palubní deska je pak tvarována tak, aby nijak nenarušovala výhled z auta. Snad jedině dozadu, kvůli nižšímu zadnímu oknu, je výhled spíše průměrný.

Usednutí za volant pak dokazuje výtečný posaz – v tomto směru byl ale předchůdce též příkladný. Subaru přitom sedačky navrhovalo tak, aby pomohly snížit těžiště auta a zároveň lépe podržely tělo posádky. Tomu vedle výrazných bočnic má pomáhat i čalounění Alcantarou, které neklouže.

…i schopnostmi

Zatímco posaz za volantem nebylo potřeba měnit, pokud se na minulé BRZ našla nějaká chyba, byl to obvykle nízký výkon. Konstruktéři si toho byli vědomi, a tak práce na druhé generaci se zaměřili na oblast motoru. Výsledkem je nahrazení dosavadního dvoulitrového boxeru za 2,4litrový motor, opět čtyřválcový, s protiběžnými písty. Měnilo se však sání i výfuk za účinnější řešení, objevil se tu nový vodní chladič. Výsledkem toho všeho je výkon 170 kW a točivý moment 234 N.m, zatímco předchůdce nabízel nejvýše 147 kW a 205 N.m.

Při prvním testu na Autodromu Sosnová jsem měl možnost nové Subaru BRZ MY2023 porovnat s předchůdcem MY2018, přičemž bych nevěřil, jak je vyšší výkon o tolik znát. Větší síla je totiž patrná v celém spektru otáček, a tak výjezdy ze zatáček jsou důraznější než kdy dříve. Největší rozdíl je pak údajně patrný na čtvrtý a pátý převodový stupeň, ten už ale v Sosnové nevyužijete, a tak na potvrzení těchto dojmů si musím ještě počkat.

Hodně se mně líbila také práce s převodovkou. Šestistupňový manuál vychází z techniky z první generace BRZ, konstruktéři se však zaměřili na lehčí řazení. Jestliže u předchůdce šla občas ztuha zařadit dvojka, u novinky nic takového nezaznamenáte. Pomáhá tomu olej s nízkou viskozitou nebo axiální jehlová ložiska. Specialitou je pak čtvrtý synchron s karbonovou povrchovou úpravou. Lehčí řazení však neznamená méně precizní, dráhy jsou naprosto přesné a ideálně krátké.

Subaru BRZ MY2023 nabízí také šestistupňový automat. I ten vychází z toho v minulé generaci, řadí však rychleji a přirozeněji. Samotné zpřevodování zůstalo stejné, kvůli vyšší síle motoru však automatu byly přidány další lamely. Navíc automatickou převodovku poprvé v BRZ doplňuje také soubor asistenčních systémů EyeSight.

Přepracovaná konstrukce

S ohledem na zkušenosti předchůdce se měnila i konstrukce. Výsledkem je dospělejší chování, jak jsem si při prvních jízdách ověřil. Auto je znatelně tužší, ne však nepohodlné, podvozek je v tomto směru hezky poddajný. Chování je čitelné, auto hezky reaguje na pokyn volantem a plynem.

Základem je mimochodem nová platforma FR. Šířka sice zůstala shodná s předchůdcem, nové BRZ je však o 25 mm delší a o 10 mm nižší. Rozvor se natáhl o 5 mm, rozchod zadních kol pak o 10 mm. Zapracovalo se přitom na tuhosti, ta torzní je nyní o 50 % vyšší, a to díky tužšímu uložení převodovky nebo tužšímu zadnímu rámu. Stabilizátor je pak nově montován přímo do karoserie.

Hodně se pracovalo také s hmotností. Nutné bezpečnostní prvky, silnější motor nebo tužší konstrukce zvýšila hmotnost o 75 kg, a tak se muselo leckde ubírat. Proto jsou tu třeba hliníkové díly karoserie, jako jsou blatníky nebo střecha, což dále pomohlo snížení těžiště. I díky těmto konstrukčním řešením je nové BRZ ve výsledku jen o 10 kg těžší než předchůdce.

A jaké jsou rozdíly mezi Toyotou GR86 a Subaru BRZ? Vedle designu jsou tu i konstrukční odlišnosti, konkrétně BRZ má trochu jiný podvozek, s hliníkovými těhlicemi. Výsledkem tak má být stabilnější chování, zatímco Toyota chce být hravější, s větší důrazem na jízdu bokem. Rozdíly v praxi by ale ukázala jen jízda oběma vozy za stejných podmínek.

Cena nadále atraktivní

Po první jízdě jsem tak ještě raději, že se Subaru BRZ 2. generace na český trh přece jen dostalo. Není to přitom samozřejmost, auto se prodává jen na vybraných trzích Evropy, Česká republika patří mezi vyvolené země, třeba s Polskem, Německem nebo Maďarskem. Zájem je tu o něj zkrátka veliký, a tak potěší i zachování atraktivní ceny. Základní cena 1.030.000 korun je jen o 10.000 Kč výše, než za kolik se prodávalo rozlučkové BRZ Final Edition první generace. Výbava je jediná, vybírat však lze z pěti barev a mezi manuálem a automatem. Optický STI paket za 60.500 korun pak může lehce upravit design.

Závěrem je nutné zdůraznit, že pokud máte o Subaru BRZ druhé generace zájem, měli byste spěchat, respektive pokud teprve chcete řešit objednávku, možná už je stejně pozdě. Na český trh poputuje podle současných plánů jen 87 aut (pokud se povede, bude jich možná až 120), vážných zájemců v pořadnících je však přes 190. Poptávka tak výrazně převyšuje poptávku, navíc kvůli novým bezpečnostním normám pro EU je možné BRZ u nás prodávat jen do letošního srpna. Zájemci by tak měli už spíše pokukovat po ojetých kouscích. Třeba se nějaké brzy na trhu objeví…

Další recenze Subaru BRZ (2023)

Adam Václavek, Wikicars.cz: Málokdy se mi stane, že bych si chtěl koupit testované auto, ale u BRZ bych to klidně udělal. S Toyotou GR86 je to jedno z posledních aut svého druhu. Skvěle vypadá, úžasně jezdí a dá se pořídit za přijatelné peníze. S Hyundai i30 N jde o jedno z nejlepších aut, jaké si na aktuálním trhu můžete koupit.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *