Škoda Octavia je z dlouhodobého hlediska nejprodávanějším automobilem na českém trhu. Je to jen setrvačností, že Češi zkrátka léta „chtějí“ Octavii, nebo je to zkrátka opravdu tím, že je Octavia povedené auto? Právě na to jsem se ptal během týdenního testu modernizované Octavie Combi Sportline s motorem 1.5 TSI. Po týdnu soužití mám jasno, našel jsem 5 důvodů, proč je Octavia ideálem pro rodiny i firmy. Jaké to jsou? A co by naopak měla zlepšit? Zjistíte v následující recenzi:
Obsah recenze
Design
1. důvod: Šmrncovní vzhled
Vnější design se za mě povedl. Nemůžu si pomoci, ale Octavia Combi Sportline má zkrátka šmrnc. Kombinace bílé karoserie Moon White s černými doplňky ideálně kombinuje sportovnost s nenápadností, což zdůrazňují sportovně laděné detaily, jako jsou přední aerodynamické lišty nebo upravený zadní nárazník.
Připomeňme, že v rámci faceliftu Octavie pro rok 2024 se toho vlastně zase tolik nezměnilo. Poznávacím znakem jsou sice nově tvarované světlomety, jejich nový “ocásek” u přední masky nicméně v praxi není zase tak nápadný a opticky ho trochu skrývá právě maska. To ale není výtka, Octavia jako již tradičně působí nadčasově a z některých úhlů jako takový zmenšený Superb. Celkově jde o povedené auto, které obyčejně může působit snad jen proto, že v Česku ho potkáte na každém rohu.
Recenze: Velký kombík je pro rodinu stejně pořád nejlepší. Dokazuje to Škoda Superb Combi. S 2.0 TSI je to neskutečná střela
Interiér
2. důvod: Povedená kabina
Interiér Octavie byl v době uvedení současné čtvrté generace kritizován, a to hlavně za nespolehlivě fungující infotainment nebo lacinější detaily. Dnes už ale ke kabině nemám výhrad.
Výběr materiálů je na slušné úrovni, stejně jako jejich zpracování. Multimédia pak byla nahrazena novou generací známou z aktuálního Superbu či Kodiaqu – přístrojový štít je standardně digitální s obrazovkou s úhlopříčkou 10″, středový displej infotainmentu má 13″. Systém reaguje svižně a na jeho logiku ovládání si rychle navyknete. S intuitivností pomáhá třeba i možnost uložit si přímý vstup pro vybrané položky menu v horní liště. Potěší i samostatná tlačítka pro vybrané funkce – ať už vyhřívání volantu nebo nastavení jízdních asistentů přímo na volantu. Vlastně tak nevadí, že naopak klimatizaci ovládáte jen přes dotykový displej – toto ovládání je zde zobrazeno pořád.
Verzi Sportline pak na první pohled poznáte také uvnitř. Poznávacím znakem je sportovní tříramenný volant s ramenem potaženým perforovanou kůží, který nahrazuje dvouramenné řešení z ostatních specifikací (kromě vrcholného RS). Specialitou jsou též sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami čalouněná šedou látkou a černou koženkou.
Sportovní sedadla potěší poctivým bočním vedením, které slušně podrží tělo i na klikatých cestičkách. Zároveň však zůstávají pohodlná i při každodenní jízdě. Místa je uvnitř dostatek, i na zadních sedadlech má dospělý bohatý prostor všemi směry.
Recenze: VW Golf je opět lidové auto. Kombi nadchne každou rodinu, i se zajímavou náhradou za tříválec
3. důvod: Legendární kufr boduje nejen velikostí
Dlouhá léta je již legendární obří zavazadelník, který se pro Octavii stal charakteristickou vlastností. Je tak vlastně samozřejmostí, že to platí i pro aktuální generaci. Vyjádřeno číselnou hodnotou, Octavia Combi nabízí kufr o závratném objemu 640 litrů, což je ještě o 40 litrů více než u liftbacku.
Vedle obřího prostoru, kam se snadno vejde i celá rodina na týdenní dovolenou nebo mladý pár s kočárkem, který klidně doplní množství další bagáže, je plusem i využitelnost díky pravidelnému tvarování nebo praktičnost díky šikovným detailům. Řeč je o poctivých, bytelných výklopných háčcích na nákupní tašky, oboustranném koberci s praktickou pogumovanou stranou nebo třeba sadě sítí pro upevnění zavazadel. V tomto ohledu Škodovka zůstává nepřekonatelná.
Dost místa najdete i pod dvojitou podlahou nebo v kapsách za podběhy. Při nakládce se hodí i vcelku nízká nakládací hrana nebo vysoko otevírané víko kufru. Dvojitá podlaha pak sice rovná schod při sklopení zadních sedadel, výsledná plochá každopádně není zcela rovná.
Dost odkládacích prostorů navíc najdete i uvnitř. Šikovná je zadní loketní opěrka s integrovanými držáky nápojů nebo přihrádka na středovém tunelu u zadních sedadel.
Kompaktní auta čekají zásadní změny. Přejmenovaným Ceedem to jen začíná. Novinek se dočká Scala, Golf, Corolla i 308
Motor
4. důvod: Příkladně sladěné pohonné ústrojí
Nabídka motorů pro Octavii se sice v poslední době zúžila, konkrétně plug-in hybrid z ní v rámci faceliftu zmizel, ve srovnání s některou konkurencí z kompaktní kategorie však pořád zůstává různorodá a bohatá. Však počítejte se mnou, z benzinů tu jsou 1.5 TSI s 85 kW a 110 kW, s tím, že v kombinaci s DSG jde o mild-hybrid, 2.0 TSI se 150 kW a 2.0 TSI se 195 kW pro vrcholné RS. Turbodiesely pak zastupují dvě výkonnostní varianty 2.0 TSI s 85 kW a 110 kW. Jestliže historicky bylo pro Octavii Combi jasnou volbou naftové TDI, dnes bych s čistým svědomím doporučil testovaný benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), a to i v neelektrifikované formě s šestistupňovým manuálem.
Se svými 110 kW a 250 Nm má už hromadu síly, která typickému uživateli bude stačit na okreskách i dálnicích. Octavia Combi s tímto motorem hravě zvládá předjíždění a má dost elánu i v táhlých dálničních stoupáních. Ostatně udávané parametry jsou všeříkající – zrychlení z 0-100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost 229 km/h.
Potěší i kultivovaný charakter a příjemný zvuk při akceleraci. Přece jen si však někdy řeknete, zda ty koně někde nechybí, v některých situacích totiž elán trochu limituje delší zpřevodování testovaného šestistupňového manuálu. Konkrétně třeba ve městě budete leckdy řešit, zda z čtyřky raději nepodřadit na trojku – při 1500 otáčkách se motor už poněkud dusí.
To je ale směrem k převodovce jediná výtka. Manuální převodovka má jinak přesný, hladký chod, s jasně vymezenými drahami. Lehce si zvyknete i na chod spojkového pedálu. Ve výsledku vás tak řazení bude bavit, byť s ohledem na typické využití vozu bych spíše sáhnul po příplatkovém automatu, v podobě sedmistupňového DSG.
A jak je na tom Škoda Octavia Combi 1.5 TSI v otázce spotřeby? Vlastně dobře, z dlouhodobého hlediska budete jezdit za sedm litrů benzinu na 100 km. Na okreskách se i svižnější jízdou dostanete na 6,5 l100 km, při dálničních přesunech se vejdete do sedmi litrů a jen ve městě apetit roste k osmi litrům.
Jaké vybrat rodinné auto? Poznejte zaručeně nejlepší tipy nejen pro pětičlennou rodinu
Jízdní vlastnosti
5. důvod: sportovní i komfortní chování
Za mě velkým plusem jsou také jízdní vlastnosti Octavie Combi. Podvozek je na můj vkus ideálně naladěn, kombinuje dostatek pohodlí s vysokou jistotou. Zkrátka se s autem pěkně svezete, i ve vyšším tempu zůstává Octavia jistá, zároveň je však pro posádku dostatečně pohodlná.
Ano, podvozek je celkově naladěn spíše jako tužší a klapot kol tu pořád lehce uslyšíte, když podvozek lépe funguje na okreskách než ve městě, kde 18” kola trochu podupávají, celkově jde však v rámci segmentu o povedené nastavení.
Při jízdě ve tmě pak oceníte účinné světlomety, které svítí moc pěkně. Pravdou ale je, že Matrix LED by v některých situacích mohly hbitěji reagovat na protijedoucí vozidlo, někdy jsem si říkal, zda protijedoucího řidiče neoslňuji.
Sdílet článek:
Škoda Octavia Combi Sportline 1.5 TSI (2025): Základní technická data
| Verze | 1.5 TSI |
|---|---|
| Rok | 2025 |
| Objem motoru (ccm) | 1498 |
| Výkon (kW) | 110 |
| Točivý moment (Nm) | 250 |
| Převodovka | 6M |
| Maximální rychlost (km/h) | 229 |
| Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,5 |
| Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 5,2 |
| Teoretický dojezd (km) | 865 |
| Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 119 |
| Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg) | 1387/609 |







