Recenze: VW Golf je opět lidové auto. Kombi nadchne každou rodinu, i se zajímavou náhradou za tříválec

Volkswagen Golf Variant Limited 1.5 TSI (2024)

Volkswagen Golf léta platil za nejprodávanější auto v Evropě. Po nástupu současné generace ale vůz o tento titul přišel. Golf osmé generace byl přijat s rozpaky, nevyhnul se několika chybám, za které byl kritizován, což odbyt spolu se změnou zákaznických trendů ovlivnilo. Teď ale přichází facelift, který má přešlapy dosavadní verze napravit. Jak se to povedlo? To jsem zjišťoval za volantem kombi Golf Variant se základním motorem 1.5 TSI, v cenově zvýhodněné verzi Limited.

Design: Možná obyčejný, ale nadčasový

Volkswagen Golf odnepaměti patří mezi spíše konzervativně laděné automobily, což je vlastnost, na které se nic nemění i přes nedávné změny ve strategii automobilky. A nezměnil to ani facelift, který je zvenku jen velice decentní a moc toho neměnil.

Ale to vlastně ničemu nevadí. Golf osmé generace i po několika letech vypadá svěže. Jednoduché, spíše ostré tvary působí zkrátka nadčasově a nestárnou. Někomu navíc může imponovat, že kombík zezadu pořád vypadá jako zmenšený Passat, tedy o segment větší auto.

Testovanému kombíku navíc dodává sportovní šmrnc šedý lak Moonstone. A vůbec nevadí 16″ kola testovaného exempláře, která nevypadají malá, jak se u některých aut stává.

Kia Ceed kombi

Nejlepší kombi v roce 2024: Zaručené tipy pro oblíbenou kategorii

Vozy kombi jsou na českém trhu léta populární kategorií. A vlastně není divu, málokteré jiné auto nabídne takovou porci praktičnosti, …

Interiér: Náprava omylů

To uvnitř jsou změny výraznější, byť možná ne na první pohled viditelné. Minimalistická koncepce interiéru s minimem klasických ovladačů byla zachována, napravila však mnohé chyby dosavadní varianty.

Dotyková plocha pro nastavení klimatizace a hlasitosti rádia je konečně podsvícená, což usnadňuje ovládání i ve tmě. Obrazovka multimediálního systému je nově v základu už obří, s úhlopříčkou 12,9”. Hlavně jde ale o nejnovější generaci infotainmentu, kterou už netrápí chyby, jimiž se nechvalně proslavila osmá generace Golfu po příchodu na trh. Systém tak konečně funguje rychle, neseká se a je přehledný.

A to se hodí, když většina ovládání se u současného Golfu přesunulo právě do obrazovky. Lze si tak přizpůsobit sadu ikon pro přímý přístup k jednotlivým funkcím systému, dle preferencí řidiče. Zajímavostí je i možnost dodatečného dokoupení různých funkcí třeba navigace nebo adaptivního tempomatu.

Chválím i snadné vypnutí otravných (ale dnes povinných) jízdních asistentů, jako je hlídání jízdy v pruzích nebo varování o překročení povolené rychlosti. Mezi těmi několika dotykovými plochami na středovém panelu je právě i vstup do nastavení bezpečnostních systémů. Plusem je i to, že to zvukové varování o překročení limitu má vcelku decentní tón.

Pochvalu zaslouží k další prvky interiéru. A to přitom mluvíme o nejdostupnější verzi Limited za atraktivní cenu, jejíž výbava však plně postačuje. Nechybí ji podélné střešní nosiče, 10,9″ digitální přístrojový štít, jednozónová automatická klimatizace, parkovací senzory vpředu i vzadu nebo vyhřívání předních sedadel i volantu. To běžnému uživateli plné stačí.

Přední sedadla jsou pohodlná, pozice za volantem příkladná. Také použité materiály jsou konečně na slušné úrovni. Volant se pak v rámci modernizace zbavil podivných dotykových ploch, které nebyly při jízdě moc intuitivní, a místo nich tu jsou klasická tlačítka.

Golfu Variant nelze nic vytknout ani z hlediska vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech se snadno usadí i dospělý, který má dostatek prostoru všemi směry. Velký je i zavazadelník. Však má udávaný objem 611 litrů.

Zavazadlový prostor

Velký test: Jaká auta mají tak velký kufr, aby převezla kočárek?

Rodiny s malými dětmi často vybírají auto podle toho, zda se do jejich kufru vejde kočárek. Jenže často se nestačí …

Kufr je prakticky, zadní sedadla se snadno sklápí, při využití horní polohy dvojitého dna vzniká prakticky rovná plocha, bez schodu. Šikovná je též krycí roleta, navíjená ve dvou polohách. Dostatek odkládacích prostorů najdete také uvnitř. Konkrétně 1,5litrová lahev se vejde jak do kapes v předních sedadlech, tak do těch zadních. Jen mě překvapilo, že v předních sedadlech chybí jinde běžné kapsy pro zadní pasažéry.

Motor: Základní 1.5 TSI je optimální volba

Golf již několik let nabízel jako základní motor benzinový tříválec 1.0 TSI, který byl součástí strategie downsizingu a snižování emisních norem. Byl to ostatně i trend napříč segmentem, mezi kompakty jsou tříválce dnes zcela běžné, a to i u prémiových modelů. O to větším šokem bylo rozhodnutí Volkswagenu se 1.0 TSI v Golfu zbavit. Místo něj je tu základní čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 85 kW.

A je to skvělá volba. Přestože tříválec se Volkswagenu povedlo obstojně vyladit, čtyřválec je zkrátka ze své podstaty kultivovanější, příjemnější motor, což se při jízdě plně projevuje. Neduní, při akceleraci se projevuje příjemný zvuk a lineární nástup.

Volkswagen Passat R-Line 2,0 TDI 110 kW (2024)

Recenze: Volkswagen Passat R-Line 2.0 TDI DSG (2024)

Střední třída na evropském trhu patří mezi kategorie silně ovlivněné nástupem SUV. Zájem o segment postupně klesl, kvůli čemuž jej …

Pravdou však je, že se musíte dostat aspoň přes 1200 otáček, abyste se dočkali nějakého zátahu a ještě lépe přes 2000 otáček, abyste dosáhli slušné akcelerace. V některých ohledech je totiž přece jen znát, že je to základní motor. Na dálnici je tak zvlášť ve stoupáních dynamika jen průměrná, a tak se podřazení nevyhnete. Chválím nicméně hladký a tichý start-stop systém, o jehož práci prakticky nevíte.

Velice slušná je pak spolupráce s šestistupňovým manuálem, který řada zákazníků bude pořád volit, kvůli nižší pořizovací ceně. S DSG totiž rovnou dostanete i mild-hybridní ústrojí, což cenu logicky dále zvyšuje. Vlastně ale majitele vůbec nemusí mrzet, že nemají automat. Manuální převodovka totiž nemá chybu, přesné a optimálně dlouhé dráhy, logické zpřevodování a snadná práce se spojkovým pedálem, na kterou si nemusíte zvykat. Co více si v této kategorii přát?

Výhodou základního 1.5 TSI je pak i slušná spotřeba paliva. Ta dlouhodobá se pohybuje kolem šesti litrů, jen ve městě roste přes 7 l/100 km, na dálnici jezdíte za nějakých 6,5 l/100 km.

Jízdní vlastnosti: Pěkné svezení

Jízdní vlastnosti odpovídají očekávanému nastavení Golfu. Podvozek tak příkladně kombinuje jistotu s komfortem. Golf tak hravě zvládá i vyšší tempo, zároveň je však dostatečně komfortní. Pravdou však je, že jednoduchá zadní náprava si na větších nerovnostech ráda bouchne. A to testovaný kus obouval 16” kola, která jinak většinu nerovností příkladně filtrují.

Golf nechybuje ani z hlediska odhlučnění, které patří v rámci segmentu mezi nadprůměr. Ocenil bych ale účinnější světlomety, základní LED světlomety jsou spíše průměrné. Určitě bych tak zauvažoval nad příplatkem za účinné LED Matrix světla.

Sdílet článek:

Volkswagen Golf Variant: Základní technická data

Motor1.5 TSI
Rok2024
Objem motoru (ccm)1498
Výkon (kW)85
Točivý moment (Nm)220
Převodovka6M
Maximální rychlost (km/h)203
Zrychlení z 0-100 km/h (s)10,0
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,4
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)124
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1374/526

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *