Elektromobilita je klíčové téma dnešního automobilového průmyslu. Volkswagen v ní kráčí cestou svébytných modelů se svébytným designem a svébytnou technikou. Tato rodina ID. se čile rozšiřuje, přičemž jako její vlajková loď slouží Volkswagen ID.7, model střední třídy. Jak mě tento “elektrický Passat”, svým způsobem náhrada za Arteon zaujal? Dozvíte se v následující recenzi.
Obsah recenze
Design: Nečekaný elegán
Volkswagen vždy sázel na konzervativní tvary, což svým způsobem platí i pro ID.7. Jeho design je jednoduchý, bez zbytečných kudrlinek, a přesto má šmrnc. Je to zkrátka neskutečný elegán, který je velice důstojným manažerským vozem, obzvlášť v té petrolejově modré metalíze Aquamarin testovaného kousku. Důstojnosti pomáhá i úctyhodná délka 4.961 mm.
Interiér: Chytrá supermoderna
To vnitřek dokazuje, že jde zkrátka o vůz budoucnosti. Ve stylu ostatních členů rodiny ID. je tu jen maličký přístrojový štít, informace má totiž řidič sledovat na obřím head-up displeji s rozšířenou realitou, o které bude ještě řeč. Středu palubní desky pak dominuje doslova televize, 15″ displej multimediálního systému, kam se přesunula naprostá většina ovládání. Palubní deska je tak minimalistická.
S touto koncepcí přijely už první členové rodiny ID., kteří se však dopustili několika chyb. V ID.7 už jsou však napraveny, infotainment je tak dostatečně rychlý a bez softwarových chyb, dotykové plochy pro ovládání hlasitosti nebo teploty klimatizace jsou v noci podsvícené. Potěší i vysoká kvalita použitých materiálů nebo nápadité ambientní osvětlení.
Stejně tak mi vůbec nevadí jen maličký přístrojový štít, otáčkoměr v elektromobilu nepotřebuji a všechny informace přehledně zobrazuje head-up displej rozkládající se na obří ploše. Líbí se mi hlavně rozšířená realita pomáhající s navigací pomocí šipek na křižovatkách nebo ukazateli sjezdu na dálnicích. V tomto směru pomáhá i diodový pás pod čelním oknem naznačující směr odbočení.
A v superlativech budu pokračovat. Přední sedadla ergoActive jsou náramně pohodlná, nabízejí i širokou paletu masážních funkcí. Za volantem se sedí pohodlně, vcelku nízko, se všemi ovladači po ruce. Nutno však podotknout, že A-sloupky jsou vcelku silné a ztěžují výhled do stran. Také bych raději vyměnil dotykové plošky na volantu za klasická tlačítka.
Dobré je to také z hlediska vnitřního prostoru. Platforma pro elektromobily umožňující dlouhý rozvor společně s úctyhodnou délkou znamenají, že i dospělý má na zadních sedadlech královský prostor. Sedí se však spíše níže. Vzdušnosti pak pomáhá panoramatické okno Smart Glass s královskými rozměry. Neotevírá se však a místo klasické roletky je tu jen zatmavení okna prostřednictvím elektro-chromatického impulsu.
Zavazadlový prostor je snadno přístupný díky pátým dveřím, ID.7 je totiž po vzoru Arteonu fastbackem. Udávaný objem 532 litrů je slušný, kufr však boduje hlavně délkou a ve výsledku je vcelku nízký. Třeba kočárek sem klidně umístíte podélně, lepší je to ale bez plata. Další prostor pak odkrývá dvojité dno, vedle dobíjecích kabelů se sem vejdou i další drobnosti.
Motor: Základ jako ideální volba
Volkswagen ID.7 dnes na českém trhu nabízí dva stupně výkonu, 210 kW a 250 kW u verze GTX, která navíc nabízí pohon všech kol. Vedle toho je tu na výběr buď základní sada baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh, nebo akumulátor pro prodloužený dojezd s 86 kWh. Mně se přitom do rukou dostala „základní“ varianta, což v tomto případě znamená výkon 210 kW zajišťovaný jedním elektromotorem u zadní nápravy a akumulátor s kapacitou 77 kWh pro udávaný dojezd až 615 km.
A nutno podotknout, že bych nad jinou variantou vlastně ani neuvažoval. ID.7 sice váží 2,2 tuny, což je způsobeno vnějšími rozměry a hlavně elektrickým pohonem, v žádné situaci jsem však neměl pocit, že by dynamika byla nedostatečná a nějaké koně by mně chyběly. Testovaný ID.7 má zkrátka slušný elán jak ve městě, tak na dálnici, kde neztrácí dech ani ve vyšším tempu. Pořád přitom mluvíme o chování se zapnutým režimem Comfort, ve sportovním módu se reakce ještě dále zostří.
Slušný je i dojezd, pravda, udávaných 615 km ID.7 v praxi nedosahuje, to už jsme si ale u elektromobilů tak nějak zvykli. Takové hodnoty dosáhnete snad jedině při ježdění výhradně ve městě, kdy ID.7 zvládá jezdit klidně za 14 kWh/100 km. Když však doprava zhoustne, klidně apetit roste na 22 kWh/100 km, časté rozjezdy v kolonách už tak velký vůz už úplně nekompenzuje častou rekuperací. Na 20 až 22 kWh/100 km se pak dostanete také při dálničních přesunech, což je velice solidní hodnota.
V dlouhodobém režimu se spotřeba energie pohybovala okolo 18,5 kWh/100 km, což by znamenalo teoretický dojezd 416 km. Ano, 1.000 km naftového Passatu Variant to není, už je to však využitelná hodnota, která vás nebude při delších přesunech strašit. S takovým dojezdem už se dají pauzy na dobíjení dobře plánovat a nezdržují.
Recenze: Volkswagen Passat R-Line 2.0 TDI DSG (2024)
ID.7 mimochodem zvládá nabíjení stejnosměrným proudem až o výkonu 175 kW, u rychlonabíječky tak při nabíjení z 10 na 80 % kapacity baterie strávíte zhruba 25 minut.
Jízdní vlastnosti: Úžasný komfort
Jízdní schopnosti VW ID.7 pak doslova nadchnou. Úžasný je adaptivní podvozek zajišťující až neskutečný komfort. Ano, v komfortním režimu už je trochu houpavý, skvěle si však poradí s jakoukoliv nerovností, kterou překonává s grácií a bez bouchání od kol. A to testovaný vůz obouval velká 20” kola. Jako manažerský vůz pro dlouhé cestování je tak ideálně nastaven.
Zároveň auto zůstává dostatečně jisté při rychlejším tempu i díky nízkému těžišti. Elektronika je však nastavena poměrně přísně, a tak nějaké velké dovádění neumožní.
Příkladné je také odhlučnění znamenající jen lehký šum větru okolo karoserie v dálničních rychlostech. Poctivé odhlučnění dokazuje i fakt, že dveřmi musíte pořádně bouchnout, aby se zavřely. Zapnout si pak můžete i “brumlavé tóny” pohonného ústrojí, abyste se dočkali nějakého zvuku od motoru.
Test: Lexus RX 500h F Sport Plus (2024)
Volkswagenu ID.7 pak logicky nechybí ani široká paleta asistenčních systémů. Vyzdvihnu Matrix LED světlomety, které úžasně prozáří i čiročernou tmu, navíc parádně vykrývají okolní vozidla, a tak neoslňují ostatní řidiče.
Jemně pracuje i adaptivní tempomat. Přizpůsobení tempa dle aktuálně povolené rychlosti však nefunguje vždy spolehlivě, mnohdy brzdí v místech, kde to není potřeba. Samotné hlídání maximální povolené rychlosti nicméně můžu vlastně pochválit. Zvukové varování není tak hlasité a systém se dá v infotainmentu rychle vypnout. Tímto řešením by se měly inspirovat i některé další automobilky.
Volkswagen ID.7: Technické údaje
VERZE | Pro (77 kWh) |
---|---|
Rok | 2024 |
Výkon (kW) | 210 |
Točivý moment (Nm) | 545 |
Převodovka | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 6,5 |
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km) | 14,1 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 0 |
Kapacita baterií – užitečná/celková (kWh) | 77/82 |
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km) | 615 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 2201/429 |