Lexus RX patří mezi průkopníky středně velkých prémiových SUV, ostatně na trhu je dnes už pátá generace tohoto modelu. Konkurence je ale stále silnější, a tak RX muselo v dnešní podobě vytáhnout ty nejtěžší zbraně, aby v nabité nabídce uspěl. A povedlo se, Lexus RX ve vrcholné verzi RX 500 h je nadmíru povedeným automobilem, jak jsem zjistil po týdenním testu.
Už samotný design se velice povedl. Lexus v minulosti létal od zdi ke zdi, sázel na unylý konzervativní vzhled, aby se v následující generaci přeorientoval na nápadnou agresivní vizáž. U dnešního RX ale Lexus konečně našel tu správnou míru. Auto je tak na jednu stranu jasně rozpoznatelné jakožto Lexus, zároveň však není originální za každou cenu. Ostré linky působí nadčasově, propojené koncové svítilny zase připodobňují vůz k dalším modelům značky. Silueta je pak nezaměnitelnou evolucí předchůdce, díky čemuž RX dává jasně najevo, kdo je zač.
Vnitřek sází na tradiční silné vlastnosti Lexusů – hodnotné materiály a perfektní zpracování. Originální je pak přístup dovnitř neobvyklými klikami, které se nevytahují, ty vnitřní pak nahradila tlačítka, což žádá trochu zvyku. Konečně pak značka zapracovala na své tradiční slabině, infotainmentu. Ten konečně působí moderně a snadno se ovládá. Jeho ústředním prvkem je obří 14” displej, doplněný o originální otočné ovladače klimatizace. Díky své velikosti pravá část displeje možná není tak po ruce, obrazovka nicméně může pořád zobrazovat třeba ovládání vyhřívaných sedadel, i během jízdy se tak multimediální systém snadno ovládá. Jen to vypnutí některých otravných asistentů (např. hlasové upozornění na překročení povolené rychlosti) by mohlo být snadněji dosažitelné. Při vytvoření vlastního profilu si však vůz nastavení zapamatuje.
Digitální je i přístrojový štít, jak velí dnešní doba, u něj bych však čekal kvalitnější obraz jako u konkurence. Navíc má celkem jednoduchou grafiku.
Plusem RX je však bezesporu bohatý vnitřní prostor. I dospělý se dozadu pohodlně usadí, s dostatečnou rezervou všemi směry. Pohodlí posádky navíc zvyšuje elektricky nastavitelný sklon opěradel. Komfortní jsou i přední sedadla, která by však u sportovní verze mohla být o něco širší.
Dostatečně velký je přitom také zavazadelník, s udávaným objemem 612 litrů. Je sice spíše nižší, pod podlahou se však našel ještě nějaký prostor, navíc kočárek se sem vejde i s korbičkou také napodél.
Turbo-hybrid
Velkou mezigenerační proměnou prošla také nabídka motorů. Lexus RX totiž už na rozdíl od předchůdce nepořídíte s šestiválcem. To pro některé zákazníky může být nevýhoda, vrcholné RX 500 h se však navzdory “jen” čtyřválci ukazuje jako skvělá volba. RX 500 h totiž sází na unikátní ústrojí kombinující přeplňovaný 2,4litrový čtyřválec se šestistupňovou automatickou převodovkou a dvojicí elektromotorů. Přední elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou; díky spojkám po obou stranách nabízí široké možnosti rozdělování hnací síly. Vzadu se používá náprava e-Axle o výkonu 80 kW. Výsledkem je tak úctyhodný výkon 273 kW.
A ten je při jízdě opravdu znát. Akcelerace umí být dechberoucí a pořádně zatlačit do sedaček. Díky elektromotorům je přitom zátah okamžitý. Spalovací motor zase zátah doprovází příjemnými brumlanými tóny. Zároveň však RX 500 h není zbytečně ostré a dá se snadno používat při každodenním dojíždění.
Plusem je i naprosto hladké přepínání pohonů. Díky využití klasického automatu s hydrodynamickým měničem místo planetového e-CVT typického pro hybridní Lexusy je navíc chování auta přirozenější, hlavně při akceleraci. Díky přeplňování spalovací motor se ani nemusí vytáčet do tak vysokých otáček, což přispívá komfortu.
Jen bych možná očekával nižší spotřebu paliva, vzhledem k hybridnímu pohonu. Po městě se dá jezdit do osmi litrů, na dálnici kolem devíti litrů. Na okreskách pak hodně záleží na zvoleném tempu. Vzhledem k dostupné síle to nejsou špatné hodiny, vzhledem k elektrifikovanému pohonu bych však přece jen čekal hodnoty nižší.
Úžasný komfort
Také jízdní vlastnosti jsou prvotřídní. RX 500 h perfektně sedí při vyšším tempu, hlavně ale naprosto hladce tlumí jednotlivé nerovnosti. I na rozbité okresce je vůz komfortní, a to přestože testovaný kus obouval velká 21” kola. Důvodem je použití aktivního podvozku AVS s novými tlumiči s nezávislou a nepřetržitou regulací pro každé kolo zvlášť. Agilitě a manévrovatelnosti pak pomáhá natáčení zadní nápravy, díky čemuž je pohyb s RX snadný i v omezeném prostoru.
Perfektní je také odhlučnění, i na dálnici prakticky nevíte o okolí. Vynikající filtrace hluku se tak projevuje třeba i na tom, že se hůře odhaduje skutečná rychlost auta – často jezdíte rychleji, než si myslíte, a že dveřmi je při zavírání pořádně bouchnout, aby se dovřely.
Lexus RX 500h: Základní technická data
MOTOR | RX 500h |
---|---|
Rok | 2024 |
Kombinovaný výkon (kW) | 273 |
Točivý moment (Nm) | 460 |
Převodovka | 6A |
Maximální rychlost (km/h) | 210 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 6,2 |
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km) | 8,0 |
Emise CO2 – kombinované (g/km) | 182 |
Objem palivové nádrže (l) | 65 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2100/650 |