Renault Scénic s interním označením JZ je třetí generace takto pojmenovaného kompaktního MPV francouzské značky, vyráběná mezi lety 2009 až 2016. Podobně jako u předchůdce byl dostupný ve dvou formách, výchozí Renault Scénic doplnil i prodloužený Renault Grand Scénic. Opět šlo o automobil postavený na bázi modelu Mégane, konkrétně jeho třetí generace. V roce 2016 na jeho místo nastoupil Renault Scénic čtvrté generace (interně J9/R9).
Právě na model Mégane odkázal i design Scénicu, s jeho nízko usazenou maskou a výraznými světlomety. Novinkou přitom bylo výraznější odlišení prodlouženého sedmimístného Grand Scénicu. Ten se vedle delší karoserie (s délkou 4.560 mm a rozvorem 2.770 mm) odlišil i svébytnými stylistickými prvky, třeba řešením koncových světel.
Technický základ byl sdílen s Méganem III. Podvozek jako u předchůdce tvořily pseudovzpěry McPherson vpředu a torzní příčka vzadu. Došlo však k celkové optimalizaci odpružení.
Automobil na trh vstupoval s bohatou nabídkou motorů. Ty benzinové zastupovaly atmosférické čtyřválce 1.6 16v (81 kW) a 2.0 16v (103 kW), které doplnil turbomotor 1.4 TCe (96 kW). Z turbodieselů tu pak byly čtyřválce 1.5 dCi (78 kW), 1.9 dCi (96 kW) a 2.0 dCi (110 kW a 118 kW). Vedle šestistupňových manuálů tu pro vybrané jednotky byly dvouspojkové automaty, pro benzinový dvoulitr pak CVT.
Hned dvě modernizace
Pro rok 2012 se Renault Scénic i jeho větší sourozenec dočkaly modernizace. Jiná, serióznější příď doplnila inovovanou kabinu, která se zaměřila na rozšíření výbavy a individualizace vzhledu.
Z hlediska motorů byl novinkou turbodiesel 1.5 Energy dCi s výkonem 81 kW, který doplnil už o rok dříve nabídnutý motor 1.6 Energy dCi (96 kW) jako náhradu za dřívější devatenáctistovku totožného výkonu. Na straně benzinový jednotek tu byl zase nový čtyřválec 1.2 Energy TCe (85 kW), který právě ve Scénicu oslavil svoji premiéru, jako postupná náhrada za zážehovou šestnáctistovku.
Pro rok 2013 se pak Renault Scénic a Grand Scénic dočkaly ještě jednoho faceliftu. Ten převzal tvarové řešení předních partií z tehdy rovněž modernizovaného modelu Mégane. Poznávacím prvkem se tak stalo výrazné logo výrobce mezi hlavními světlomety. Novinkou navíc byla verze Scénic Xmod evokující vozy SUV, díky oplastované karoserii, jako nástupce někdejších variant RX4 a Cross.
Renault Scénic III (JZ): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4366 x 1845 x 1640 x 2700 mm (Scénic), 4573 x 1845 x 1645 x 2770 mm (Grand Scénic)
- Objem zavazadlového prostoru: 470 litrů (Scénic), 752 litrů (Grand Scénic)
- Výroba: 2009-2016 (Douai, Francie)