Škoda Kamiq je malý městský crossover, prodávaný od roku 2019. V době uvedení na trh se jednalo o novinku v nabídce mladoboleslavské značky, která nicméně rozměrově odpovídala někdejšímu modelu Yeti. Jméno sdílí se stejnojmenným modelem prodávaným v Číně, který se však liší svým vzhledem i technikou. Navíc je od něj odvozena i sportovní karosářská verze Škoda Kamiq GT, která u nás dostupná není. Slovo Kamiq je inuitským výrazem popisujícím stav, kdy něco přirozeně a za všech okolností padne jako ulité. Na ostatní SUV v nabídce pak odkazuje písmenem K na začátku a Q na konci názvu.
Kamiq se oficiálně představil světu krátce před ženevským autosalonem v roce 2019, rok po premiéře konceptu Vision X, který dal základ jeho tvarů. Design byl ještě rozpracován za dob Jozefa Kabaně, dokončoval ho však už jeho nástupce na pozici šéfdesignéra Škody Auto, Oliver Stefani. Ten prý vozu vtisknul nápis Škoda na víku kufru, který se postupně stal poznávacím znakem aut mladoboleslavské automobilky.
Prvky Scaly
Automobil je postaven na základech platformy MQB ve verzi A0, kterou konkrétně sdílí s modelem Scala, uvedeným jen krátce před Kamiqem. S tou je shodná část podlahy, zadní část je ale zkrácená, změnou jsou ale i tlumiče nebo pružiny pro vyšší světlost. Použitá platforma znamená nabídnutí výhradně pohon přední nápravy a zadní zavěšení tvořené vlečenou nápravou s hydraulickými lůžky.
Se Scalou se tento městský crossover dělí též o shodně řešenou palubní desku, což vedlo ke snížení vývojových i výrobních nákladů. A obdobná je též nabídka motorů nebo výbava. K dispozici je třeba adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, digitální přístrojový štít nebo hlasová asistentka Laura.
Do prodeje vůz vstoupil s nabídkou benzinového tříválce 1.0 TSI (70 kW a 85 kW), čtyřválce 1.5 TSI (110 kW) a turbodieselu 1.6 TDI (85 kW), které později doplnil i tříválec 1.0 TGI (66 kW) na CNG. Naopak vznětová šestnáctistovka v roce 2020 z nabídky vypadla a silnější 1.0 TSI oslabil na 81 kW.
Škoda Kamiq: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4241 x 1793 x 1531 x 2651 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 400 litrů, 278 litrů (verze na CNG)
- Výroba: 2019- (Mladá Boleslav, Česká republika)
Troufáme si tvrdit, že Škoda Kamiq bude minimálně na českém trhu hit. Vstupuje do nesmírně populárního segmentu, navíc s hodně ostrými zbraněmi. Líbí se nám vnější design, chválíme prostorný interiér a nechybějí chytré prvky, dnes už tak typické pro vozy mladoboleslavské značky. K tomu přidejte pohodlný, ale stále jistý podvozek nebo slušně odhlučněný motor a máte tady ingredience na povedený recept. Kamiq možná nepřichází s takovou pompou, přesně ale splňuje to, co se od něj očekává.
Mrzí nás vlastně jen multimediální systém, jehož navigace nám přišla v minulosti intuitivnější, nebo přesunutí části ovládání klimatizace právě na obrazovku infotainmentu. Každopádně se nebudeme divit, když Kamiq bude obsazovat první příčky ve svém segmentu, a to nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. Plnohodnotný nástupce Fabie Combi to ale zkrátka není, vypadá sice o hodně lépe, do její praktičnosti mu ale přece jen něco chybí.
Více na: https://www.auto.cz/skoda-kamiq-1-0-tsi-85-kw-dsg-nemci-by-se-novym-yeti-meli-poucit-131241
Škoda vstoupila do segmentu malých SUV později než konkurence, o to je však její dílo možná povedenější. Kamiq je zkrátka povedené auto, a tak není divu, že se na českém trhu rychle stalo nejžádanějším vozem své kategorie. Škoda prostřednictvím něj opět nabídla kus auta navíc, a tak Kamiq patří mezi ta největší městská SUV na trhu. Patrné je to hlavně vzadu, kde je až nečekaně velkorysý prostor. Na poměry segmentu pak špatný není ani zavazadelník, s objemem 400 litrů. Za volantem se pak sedí příjemně vysoko pro ideální výhled ven, potěší i pěkně zpracovaná palubní deska. Multimediální systém ale už není tak intuitivní jako kdysi, přesunutí třeba části ovládání do infotainmentu není při jízdě zrovna ideální. Alespoň že digitální přístrojový štít zaujme bohatou nabídkou různorodých graficích zobrazení, z nichž si vybere opravdu každý. Opět jsou tu pak důmyslné prvky, jako je odzadu výsuvná roleta panoramatické střechy (takže nebeského pohledu mohou užívat jen děti vzadu), škrabka ve víčku nádrže s měřením dezénu pneumatik nebo ochrana dveří před odřením při jejich otevírání. Mnou zkoušený tříválec 1.0 TSI (85 kW) se mně líbil důkladným odhlučněním, vysokým elánem i pěkným sladěním s příplatkovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Slušná je i spotřeba pohybující se kolem hranice 6,5 l/100 km. Podvozek pak zůstává pohodlný, zároveň je ale naprosto jistý, s čitelným chováním, i v krizových situacích.
Škoda Kamiq je automobil, který bych zájemci o městský crossover doporučil. Auto totiž dělá přesně to, co od tohoto typu vozu očekáváte. Je pohodlné, hezky vypadá a je slušně vybavené. Co však příliš doporučit nemůžu, je varianta na CNG. Kvůli dlouhému zpřevodování jí poněkud chybí elán, litrový tříválec 1.0 TGI je potřeba točit aspoň nad 2000 otáček, abyste se dočkali nějaké dynamiky, ideální není ani dojezd, který na CNG v praxi dosahuje ani ne 300 kilometrů. Devítilitrová benzinová nádrž je pak jen nouzové řešení. Nádrže na CNG pak logicky omezují zavazdelník, který už je s objemem 278 litrů jen průměrný. Líbí se mně ale přesné a tuhé řazení, stejně jako kvalitní obraz parkovací kamery nebo chytré „simply clever“ detaily jako škrabka ve víčku nádrže s měřením dezénu pneumatik nebo ochrana dveří před odřením při jejich otevírání. Naopak infotainment pořád není ideálně doladěný a ovládání tempomatu na páčce pod volantem není intuitivní.
Škoda Kamiq je vynikající auto.
Škoda Kamiq Scoutline 1.0 TSI DSG (2021)
Plusy
decentné a pekne vyzerajúce prvky Scoutline v exteriéri i interiéri
mimoriadne praktický batožinový priestor s množstvom Simply Clever riešení
praktický prvok proti oškretiu dverí pri otváraní
vzhľadom na triedu auta veľa miesta na zadných sedadlách
prehľadný, praktický a ergonomický interiér
veľmi dobrý infotainment
kvalitný a ľahko ovládateľný virtuálny prístrojový štít
solídne jazdné vlastnosti
veľmi dobre naladený podvozok v pomere držanie stopy/komfort
Mínusy
niektoré plasty v interiéri majú tendenciu vŕzgať
chýba funkcia auto-hold automatickej prevodovky
vzhľadom na cenu by som privítal vo výbave automatické prepínanie diaľkových svetiel
Více info a video na: https://dominiccars.sk/test-skoda-kamiq-scoutline-1-0-tsi-dsg/