Škoda Roomster byla malé MPV, vyráběné mezi lety 2006 a 2015, které bylo dostupné také v užitkové variantě nazvané Škoda Praktik. Automobil přišel na trh jako novinka v nabídce značky, v roce 2015 měl být nahrazen vozem na bázi Volkswagenu Caddy, na jeho realizaci ale nakonec nikdy nedošlo. Automobilka krok vysvětlovala klesajícími prodeji tohoto druh aut a s tím související nejistotou prodejní úspěchu, důvodem ale mohlo být i snižování nákladů v době po emisní kauze Dieselgate.
Roomster designově navazoval na stejnojmennou studii představenou v roce 2003. Tvary navrhnul tým Thomase Ingenlatha, který podobný motiv později využil také u Škody Fabia druhé generace. Zajímavostí byl boční profil s „hrbem“ zadních oken, zdůrazňujícím praktičnost auta. Uvnitř jsme pak našli praktická zadní sedadla VarioFlex, která umožňovala posouvat krajní sedáky, sklápět opěradla na sedák a vytvářet tak praktický stolek nebo šla celá vyjmout.
Technicky šlo o zajímavou skládačku, přední část (po A sloupky) vycházela z platformy PQ24 (právě Fabia II), střední část byla svébytná, zatímco zadní použila mechaniku architektury PQ34 (Octavia I). I díky tomu rozvor Roomsteru 2610 mm o 160 mm překonal Fabii druhé generace.
Do prodeje vůz vstoupil s širokou paletou motoru. Ty benzinové zastupovaly 1.2 HTP (47 kW, později posílené na 51 kW), 1.4 16V (63 kW) a 1.6 16V (77 kW), zatímco ty vznětové 1.4 TDI (51 a 59 kW) a 1.9 TDI (77 kW).
V roce 2010 prošel Roomster faceliftem, který spíše než design měnil nabídku motorů. Už dva roky předtím se pak vůz dočkal inovované přední nápravy – řešení z jedničkové Fabie nahradila koncepce z Fabie druhé generace. Změnila se i nabídka motorů. Místo atmosférické šestnáctistovky dorazilo přeplňované 1.2 TSI (63 kW a 77 kW), turbodiesely nově zastoupily 1.2 TDI (55 kW) a 1.6 TDI (66 kW a 77 kW).
Škoda Roomster byla k dispozici i jako úsporná verze Greenline nebo oplastované provedení Scout. O výrobu se zpočátku staral závod v Kvasinách, mezi lety 2011 a 2012 se Roomster krátce montoval ve Vrchlabí (kvůli vyššímu vytížení tamějšího závodu), aby se produkce posléze vrátila zpět do Kvasin. Ve své době šlo o nejprodávanější MPV na českém trhu.
Škoda Roomster: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4205 x 1684 x 1607 x 2617 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
- Výroba: 2006-2015 (Kvasiny; Vrchlabí, Česká republika)
Škoda Roomster ve své době možná obecně rozdělovala názory kvůli svému designu, tvarování bočního prosklení a hrab vzadu byly opravdu zvláštní, mezi rodinnou klientelou ale byla oblíbená. A tato někdejší obliba se nyní přesunula i mezi zákazníky hledající ojeté rodinné auto. Takovou klientelu totiž Roomster dokáže skvěle uspokojit. Uvnitř je tak dostatek odkládacích prostorů, velké prosklení zadních dveří zase znamená skvělý rozhled pro zde usazené děti. A plusem jsou rovněž zadní sedačky VarioFlex, které lze posouvat, udělat z pětimístného auta čtyřmístné, s více prostoru pro cestující, nebo zcela vyjmout. Horší už je to však z hlediska nabídky motorů. Přeplňované 1.2 TSi pomalu topí, a tak při nedostatečném zahřátí jezdí na bohatou směs benzinu, který tak proniká do oleje, což může v krajním případě vést až k zadření motor. To tříválec 1.2 HTP je sice spolehlivý, pokud mu někdo před vámi ve 120.000 km vyměnil řetězový pohon rozvodů, jízdně je to ale z hlediska výkonu přinejlepším dostatečná motorizace. Stačí tak jedině jako druhé auto do rodiny, pro rozvoz dětí do školy a na kroužky. Ze vznětových motorů berte leda tak 1.9 TDI, pokud jde o verzi bez filtru pevných částic, který v době vzniku ještě nezvládal kvalitně své vyplňování. Naopak 1.4 TDI a 1.6 TDI hrozí vysokými náklady. Celkově se ale jedná o spolehlivé auto, pozor jen na možnost slábnoucích projektorových světlometů, kde lze řešit vlastně jen výměnou celého skla nebo na vůli v silentblocích. Ta se ale u pozdějších aut (od roku 2008) řešila zcela jinak navrženou přední nápravou.