Historie

Subaru a jeho historie: Příběh specialisty na boxery a čtyřkolky

Japonský automobilový průmysl dnes patří mezi největší na světě, rozvíjet se ale výrazně začal až po druhé světové válce. Tehdy se začala psát také historie značky Subaru, patřící pod křídla společnosti Fuji Heavy Industries, původně působící v oblasti letectví. A právě tento obor firma využila i při návrhu prvního masově vyráběného automobilu.

Historie Subaru je totiž podobně jako u jiných japonských automobilek mnohem starší, než je rok vzniku jeho prvního automobilu. Fuji Heavy Industries se zrodila původně jako výzkumná laboratoř letadel v roce 1918, za druhé světové války se pak tehdejší Nakadžima Aircraft stala klíčovým dodavatelem letadel pro japonské armádní letectvo. Po válce ale bylo jasné, že se podnik musí přeorientovat na civilní výrobu, vyrábět letadla bylo ostatně tehdy v Japonsku zakázané, a tak začal vyrábět motocykly, z náhradních dílů původně určených pro letadla.

Vzhledem k tehdejší legislativě se podnik nejprve rozdělil na několik firem, aby se některé z nich následně opět spojily a vytvořily korporaci Fuji Heavy Industries. Do ní patřil jak výrobce motocyklů, tak karosárna, a tak není vlastně divu, že její vedoucí Kendži Kita rozhodl o vývoji automobilu. Viděl v něm ohromnou příležitost, jelikož po válce se pojízdné stroje v celém Japonsku počítaly pouze na desítky tisíc a obnova průmyslu vyžadovala urychlenou motorizaci.

Počátky historie aut Subaru

První model z dílny Fuji Heavy Industries nesl označení P-1, později změněné na 1500, jelikož ho poháněl vpředu umístěný motor o objemu 1,5 litru původem z Peugeotu 202. Jeho prototyp vznikl v roce 1954. Jméno mimochodem odkazovalo na souhvězdí Plejád, Kita totiž v dětství miloval hvězdy, šest hvězd Plejád navíc odkazovalo na šest firem, z nichž se zrodilo Fuji Heavy Industries. Název mohli mimochodem navrhovat i zaměstnanci, Kitovi se ale žádné nelíbilo, a tak zvolil právě jím vymyšlené Subaru. Samotné logo přitom vznikalo přímo ve spolupráci s hvězdáři, z nedaleké astronomické observatoře, nacházející se poblíž továrny firmy. Má tak přímo ukazovat uspořádání a velikost jednotlivých hvězd této hvězdokupy.

Subaru 1500 se ale hitem nestalo, postaveno bylo jen 20 jeho exemplářů. I proto se za první sériové Subaru někdy označuje až druhý model v jeho historii, Subaru 360, které vzniklo v roce 1958. To zamířilo do zcela jiného segmentu. Jestliže 1500 byl 4,2 metru dlouhý sedan, 360 bylo maličké vozítko, původně dvoudveřový hatchback s délkou jen 2.990 mm. Přesto pojal čtyři cestující. Motor měl navíc vzadu, maličký vzduchem chlazený dvouválec. Tvůrci přitom na jeho konstrukci využili dřívějších zkušeností z výroby letadel.

Subaru 360 se stalo hitem. Na domácím trhu vydržel vůz přezdívaný kvůli svému tvaru beruška nebo chroust ve výrobě celých 12 let a zpřístupnil cestování autem mnoha japonským rodinám i podnikatelům. Za tu dobu bylo vyrobenona 392.000 jeho kusů, vedle výchozího hatchbacku vznikla i otevřená verze a třídveřový kombík. Pravdou ale je, že auto prorazilo jen doma, do zahraničí zamířilo minimum kusů.

Typický charakter se rýsuje

Díky tomuto úspěchu však Subaru mohlo expandovat. V roce 1961 tak dorazilo nákladní Subaru Sambar, v roce 1966 zase Subaru 1000, s pohonem předních kol a motorem vpředu, o objemu 977 cm3, na něž odkazoval název modelu. Právě Subaru 1000 se stalo prvním modelem historie značky, který využil „plochý“ agregát typu boxer, dodnes pro značku charakteristický prvek. Jeho vývoj přitom ještě schvaloval Kita, než v roce 1963 předal otěže svým nástupcům.

Právě nástupce tisícovky, Subaru Leone z roku 1971, pak přivezl druhý charakteristický prvek značky, pohon všech kol.

Příběh Leone 4WD se začal psát už v roce 1970. Tehdy se na Subaru obrátily japonské elektrické závody Tohoku Electric Supply Company, které pro své techniky potřebovaly spolehlivé a odolné auto, které by je bez ohledu na počasí a roční období bezpečně dovezlo i do těch nejhůře přístupných oblastí. Původně k tomuto účelu sloužily otevřené Jeepy, jejich posádky však na horských cestách sužovala zima. Subaru výzvu přijalo a upravilo několik kombíků řady 1000, které dostaly také o 20 milimetrů zvýšený podvozek.

Celkem v roce 1971 vzniklo osm takových aut, které bychom z dnešního pohledu klidně nazvali takovými Outbacky. Kromě zaměstnanců elektráren sloužily také zemědělcům. Ukázalo se to jako zajímavé řešení, a tak když se v září 1972 slavnostně představil model Leone, byl už za příplatek k dispozici také jako kombík ve verzi 4WD. Nejprve pouze v Japonsku, po dvou letech však zamířil také do Spojených států. Historie Subaru jako výrobce aut s motorem typu boxer a pohonem všech kol se začala psát.

Úspěšné inovace

I další léta byla ve znamení zajímavých experimentů. Subaru Brat byl pick-up, s netradiční druhou řadou sedadel, umístěnou na korbě a otočenou proti směru jízdy. Jen tak se mohlo v Severní Americe prodávat jako osobní auto, aby se na něj vztahovalo nižší dovozní clo, než na typický pick-up, považovaný za náklaďák. Leone 4WD Touring Wagon z roku 1981 byl zase takový crossover, jak bychom ho dnes nazvali. Kombinovalo prvky kombíku, terénního auta i MPV. O dva roky později zae přišlo Subaru Domingo, u nás známé jako Libero, kompaktní MPV s možností převozu sedmi osob.

Důležitou kapitolou historie Subaru pak byla devadesátá léta. Tehdy vozy značky úspěšně závodily v rallye, automobilka často zdůrazňovala svůj sportovní charakter a hlavně vynikající jízdní vlastnosti svých aut. To byla zkrátka éra, kdy zkratka STI začala být uznávaným pojmem.

Také v roce 1995 dorazilo první Subaru Outback, kombi do terénu, s vyšším podvozkem a lépe chráněnou karoserií, které patřilo za průkopníka této dnes velice populární kategorie (spolu s Volvem V70 XC). Rok 1997 zase patřil první generaci Subaru Forester, dodnes populárnímu SUV.

Specifická technika a partnerství s Toyotou

Důležitým milníkem pak pro Subaru byl i rok 2009. Tehdy nastoupila pátá generace oblíbeného velkého modelu Subaru Legacy, která jako první použila bezstupňovou převodovku Lineartronic. Právě ta dnes patří také mezi typické prvky vozů Subaru, naprostá většina modelů ji používá standardně. Už o rok dříve pak na domácím japonském trhu debutoval systém EyeSight, který automobilka od té doby postupně vylepšuje. Jde o stále komplexnější soubor elektronických asistentů se stále širšími funkcemi. Právě prostřednictvím něj chce Subaru splnit cíl, aby do roku 2030 nezemřel v jeho vozech žádný člověk.

Subaru tak dnes existuje jako výrobce osobitých automobilů, se speciální technikou. K plochým motorům typu boxer a pohonu všech kol se jen v průběhu let přidaly i bezstupňová převodovka Lineratronic nebo sada bezpečnostních asistentů EyeSight. Od roku 2017 přitom jméno Subaru nese i mateřská společnost, dlouhá léta fungující jako Fuji Heavy Industries.

Dnes je klíčovým partnerem Toyota, právě s její pomocí vznikl sporťák BRZ, stejně jako elektrický crossover Solterra. V minulosti však Subaru spolupracovalo s automobilkou Nissan, který v něm držel podíl od roku 1968, po vzniku aliance Renault-Nissan v roce 1999 podíl v Subaru koupilo americké General Motors. Z té éry pochází v USA vyráběné SUV Tribeca, stejně jako Saab 9-2X pro USA, jakožto přeznačkovaná Impreza. Dlouhého trvání ale tato etapa neměla, v roce 2005 se GM svých podílů v Subaru zbavilo a koupila je právě Toyota.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *