Suzuki S-Cross je kompaktní crossover z dílny japonské automobilky nabízený mezi lety 2013 a 2021. Tehdy se stal doplněním nabídky jako větší alternativa k modelu SX4, který však postupně zcela nahradil. I proto se nejprve prodával jako Suzuki SX4 S-Cross, postupem času však nejen na českém trhu přešel na jednodušší označení S-Cross. V roce 2021 debutovala nová generace S-Crossu, využívající technický základ svého předchůdce.
Jméno novinky bylo převzato ze stejnojmenného konceptu z roku 2012, který poprvé naznačil vzhled vozu, tehdy prezentovaného jako druhá generace SX4. Přímou náhradou se ale zpočátku nestal, oba vozy se zprvu prodávaly bok po boku, až do konce SX4 v roce 2014.
Suzuki SX4 S-Cross totiž ve srovnání s SX4 výrazně narostl. Rozvor se natáhl o rovných 100 mm, celková délka pak dokonce o 165 mm. Auto dlouhé 4.300 mm tím de facto vytvořilo prostor pro malé SUV Vitara generace LY, uvedeného v roce 2015.
Jestliže design předchůdce pocházel z pera stylistů italské karosárny Giugiaro, SX4 S-Cross si už japonská automobilka navrhla sama, což bylo na jednoduchém asijském stylu jasně patrné.
Na český trh vůz dorazil s dvěma motory o shodném výkonu 88 kW. Benzinové jednotky zastupoval atmosférický čtyřválec 1.6 VVT, turbodiesely pak 1.6 DDiS původem od Fiatu. Oba bylo možné pořídit i s bezstupňovou převodovkou. Konstrukce využívající z velké části vysokopevnostní ocel (díky tomu vůz mezigeneračně zhubl 45 kg) pak umožnila zástavbu pohonu všech kol. Tu tvořila nejnovější evoluce elektromagnetické spojky, nabízející tři režimy chování. Výchozí doplnil Sport pro rychlejší připojení zadní nápravy a Snow umožňující prokluz kol pro jízdu na kluzkém povrchu.
Přichází modernizace
V roce 2016 pak na trh dorazila modernizovaná verze, která zásadně změnila svůj vzhled. Příď nově ozdobila výrazná maska chladiče s vertikálními lamelami, která reagovala na výtky, že je SX4 S-Cross málo terénní. Uvnitř se pak změnila dotyková obrazovka multimediálního systému.
Hlavně se ale změnila nabídka motorů, když se S-Cross dočkal výhradně přeplňovaných jednotek. Na straně benzinových šlo o zástupce rodiny BoosterJet, tříválec 1.0 BoosterJet (82 kW) a čtyřválec 1.4 BoosterJet (103 kW). Turbodiesely nadále zastupoval čtyřválec 1.6 DDiS (88 kW), který však z nabídky časem vypadl.
Rok 2020 pak znamenal příchod další inovované varianty, označované jako Suzuki S-Cross Hybrid. Po vzoru ostatních modelů značky S-Cross na evropských trzích přešel výhradně na mildhybridní ústrojí. V tomto případě tvořeném nově vyvinutou variantou 1.4 BoosterJet (95 kW).
Suzuki S-Cross: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4300 x 1765 x 1575 x 2600 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 430 litrů
- Výroba: 2013-2021 (Ostřihom, Maďarsko)
Suzuki S-Cross je automobil, který se v rámci faceliftu z roku 2016 významně proměnil. Zatímco na vnější vzhled máme rozporuplný názor, použití přeplňované čtrnáctistovky BoosterJet kvitujeme. Jedná se totiž o nadmíru povedený motor, který potěší sílou, jemným chodem i slušnou spotřebou. Líbil se nám i podvozek – na rozbitých cestách je možná trochu tvrdý, jinak ale funguje velice dobře a dodá řidiči potřebnou jistotu. I přes prazvláštní design tak S-Crossu dejte šanci, z jízdního hlediska se totiž jedná o velice zajímavé auto.
Více na: https://www.auto.cz/suzuki-s-cross-1-4-boosterjet-z-neviditelneho-drsnakem-99605
Suzuki S-Cross se pro modelový rok 2017 dočkal významného faceliftu, který zcela změnil jeho tvář. Z poměrně nudně působícího auta se stalo mnohem výraznější, byť zároveň kontroverznější, nový styl nepadl do oka všem, jako třeba mně. Zkrátka je pro mně až příliš čínský. Na druhou stranu nově nabídnutý motor, v podobě přeplňovaného čtyřválce 1.4 BoosterJet (103 kW) už pochvalu zaslouží. Nadchne nezvykle jemným chodem, perfektním odhlučněním, stejně jako prakticky nulovou turbodírou a ochotou k vytáčení. Ideální je i spolupráce s šestistupňovým manuálem. Ten potřebuje sice trochu zahřát, pak už je ale řazení precizní, navíc s ideálně krátkými drahami. Podobně pozitivní budu na adresu podvozku. Na krátkých nerovnostech je sice znatelné tužší naladění, podvozek ale poskytuje neochvějnou jistotu, až se spíše než v SUV cítíte jako v nízkém hatchbacku. Snad jen to řízení by mohlo mít strmější převod a aerodynamický hluk by mohl být lépe odhlučněn. Karoserie je ale tuhá a bytelná. Interiér se v rámci modernizace nijak zvlášť nezměnil, a tak zůstal poctivou kombinací měkčených a tvrdých plastů, které jsou precizně a bytelně zpracované. Místa je tu dostatek, dozadu se navíc dobře nastupuje. Sedačky jsou pak taková široká křesla, v nichž se krásně rozvalíte. Důležité jsou pak v dnešní době i asistenční systémy, zatímco adaptivní tempomat pracuje hladce bez zběsilého brzdění, upozornění na čelní náraz je až příliš citlivé a někdy zbytečně varuje před hrozící srážkou.