Kia je automobilkou, která do budoucna hodlá zákazníkům nabídnout širokou nabídku, což platí i pro pohonné ústrojí. Důležitou roli budou hrát i elektromobily, pro kterou Kia má svébytnou rodinu, jednoduše nazvanou EV. Jejím prvním zástupcem je Kia EV6, velice zajímavé auto, které nepřímo nahradilo mezi automobilovými fandy oblíbený Stinger. Jaká Kia EV6 je, jsem zjišťoval během týdenního testu.
Originální vizáž
Design automobilu je opravdu nevšední, a to nejen v rámci nabídky značky, ale vlastně v rámci celého automobilového světa. Výraz je agresivní a futuristický, na zdůraznění pohonu, a to hlavně při pohledu zezadu, což plně odhaluje originální světelný podpis. Boky jsou hladké, díky schovaným klikám, ty u nižších verzí musíte odjistit ručně. Na poprvé to není moc intuitivní, elektrické vysunutí u vyšších specifikací je praktičtější, rychle ale na otevírání dveří získáte grif.
Celková koncepce pak sice připomíná hatchback, stavba je ale zvýšená, navíc takto velkých hatchů na trhu moc není. Délkou 4680 mm patří spíše na dolní hranici dnešní střední třídy.
Interiér pak plně využívá výhod elektropohonu. Podlaha kabiny je rovná, což vytvořilo místo pro rozměrnou “levitující” konzoli s odkládacím prostorem pod ní mezi předními sedadly. Ta je opravdu velkorysá, a tak sem klidně umístíte třeba 1,5litrovou lahev. Bezchybné jsou pak materiály i jejich zpracování, což Kiu přibližuje prémiovým značkám.
Povedená kabina
To koncepci palubní desky postupně přebírají i další modely značky. Obrazovky přístrojového štítu a infotainmentu na sebe opticky navazují, zajímavostí je dotykový pás na středovém panelu, kde lze přepnout ovládání klimatizace a funkcí multimediálního systému. Ideální řešení, jak nemít přetlačítkovaný panel a zároveň tu mít všechny důležité ovladače. Jestli má být v autech dotykové ovládání, tak prosím takto. Samotné displeje už jsou ale v rámci dnešní konkurence spíše průměrné, z hlediska rozlišení, což platí i pro obraz parkovací kamery. Také mně ve výsledku přijdou poměrně daleko od místa řidiče, na dotykový displej infotainmentu jsem se už musel občas nepříjemně natahovat. Funkce infotainmentu jsou však šikovně přizpůsoben elektropohonu. Pokud např. jako cílovou destinaci určíte dobíjecí stanici, auto před cílem dopředu připraví baterie, aby se rychleji dobily.
Rozvor 2900 mm pak znamená, že je uvnitř opravdu královský prostor. Vzadu má i dospělý habaděj místa všemi směry. Pravda, částečně je to způsobeno poměrně nízko ukotvenou lavicí. Zato však lze pro vyšší pohodlí upravit sklon opěradla.
Plusem je i zavazadlový prostor s udávaným objemem 520 litrů. Je sice poměrně nízký, kvůli bateriím v podlaze, zato je však poměrně dlouhý. Hlavně ho pak doplňuje ho totiž i malý prostor pod kapotou (s udávaným objemem 52 litrů u verze s pohonem zadní nápravy), určený pro nabíjecí kabely, které tak nezabírají místo vzadu. Jen bych si uměl představit snazší přístup k němu, třeba pomocí tlačítka na klíčku. Kapotu totiž otevíráte páčkou u podběhu, jako to bývá u klasických aut se spalovacím motorem.
Za volantem se pak sedí spíše výše, já osobně bych si uměl představit nižší pozici, byť samotné sedačky jsou dostatečně pohodlné. Vzhledem ke koncepci pak počítejte s omezeným výhledem. Do stran jej omezuje sklon A-sloupků, dozadu pak nízké zadní okno. Omezující umí být při vyklápění do stran i sluneční stínítko, které se nachází povážlivě hlavě řidiče.
Povedené ústrojí
Kia EV6 na poměry elektromobilů nabízí širokou nabídku verzí. K dispozici jsou dvě sady baterií, s kapacitou 58 kWh a 77,4 kWh a hned čtyři verze výkonu, od základní se 125 kW a pohonem zadních kol po vrcholné EV6, což je čtyřkolka s kombinovaným výkonem 430 kW. Já otestoval provedení s pohonem zadních kol s výkonem 168 kW, které se spoléhá na větší sadu baterií, s kapacitou 77,4 kWh.
To je slušný výkon, který je v praxi znát. Na okamžitý zátah jsme si u elektromobilů už zvykli, což platí i pro EV6. Pružně přitom působí i v režimu Eko, přepnutí do Sportu nicméně znamená opravdovou bezprostřednost.
Kia se navíc nezalekne ani dálnice, kde některá elektroauta už začnou ztrácet dech, aby se nevybila tak rychle. Pokud nepotřebujete dlouhý dojezd, EV6 se klidně hravě rozjede na 170 km/h. Maximální rychlost činí 188 km/h, k té už se ale EV6 tolik nechce.
Dlouhodobá spotřeba se u testovaného kousku za podzimního provozu pohybovala okolo 18,5 kWh/100 km. Ve městě ale v případě kratších tras apetit snadno přesáhl 20 kWh/100 km. Na dálnici si pak vůz v rámci povolených limitů řekne o 23 kWh/100 km.
To znamená, že v praxi už snadno ujedete přes 400 km na jedno nabití. Pravda, normovaný dojezd 528 km testované verze to není, už jde však o využitelný elektromobil, který se nezalekne ani delších tras. Navíc když zrovna najdete rychlonabíječku s výkonem 350 kW, tak baterie nabijete z 10% na 80 % jejich kapacity za pouhých 18 minut. Stejné dobití z dnes nejběžnějších veřejných nabíječek s výkonem 50 kW trvá 73 minut. To domácí zásuvku už moc nevyužijete, z běžné 230V zásuvky totiž nabíjení z 10 % na 100 % kapacity trvá 32 hodin a 45 minut. Nutností je tak domácí 11kW wallbox, z něhož akumulátor nabijete přes noc, za udávaných 7 hodin a 20 minut.
Charakter gran turisma
Dlouhé trasy navíc budete zvládat i díky pečlivému odhlučnění. Na dálnici v rámci povolených rychlostních limitů uslyšíte jen lehký šum vanoucího větru kolem karoserie. Posádku přitom nijak neruší ani hluk od podvozku.
Celkové ražení je nicméně spíše tužšího ražení, 19″ kola už jsou na českých rozbitých silnicích znát, pocítíte je hlavně na nerovnostech při jízdě nižší rychlostí. Nikoliv však nějakým zásadním natřásáním, jako spíše dusotem od kol. Ve vyšším tempu však podvozek je vhodně poddajný, auto se rychlosti nezalekne, čemuž pomáhá i nízké těžiště. Kia EV6 je zkrátka stabilní, čitelná a vyvážená a do oblouku se stáčí až nečekaně snadno. Jen bych možná v tomto případě ocenil tužší řízení, které je poměrně lehké a nijak zvlášť informativní.
Kia EV6: Základní technická data
Verze | 168 kW |
---|---|
Kombinovaný výkon (kW) | 168 |
Točivý moment (Nm) | 350 |
Převodovka | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 185 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 7,3 |
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km) | 16,5 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 0 |
Dojezd na jedno nabití – kombinovaný dle WLTP (km) | 528 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1910/515 |
Kia EV6: Další recenze
Dominik Parajka
Plusy
- unikátny futuristický dizajn
- výborné LED Matrix predné svetlomety
- batožinový priestor aj vpredu
- skvelý head-up displej
- veľa miesta na zadných sedadlách
- vynikajúce predné sedadlá
- pokrokové asistenčné systémy
- skvelé jazdné vlastnosti
- výborná spotreba
- rýchle DC nabíjanie
Mínusy
- chýba automatický dojazd na zadných elektrických oknách
- systém na udržanie v jazdnom pruhu sa vždy automaticky aktivuje po naštartovaní