Recenze: Volkswagen Passat R-Line 2.0 TDI DSG (2024)

Volkswagen Passat R-Line 2,0 TDI 110 kW (2024)

Střední třída na evropském trhu patří mezi kategorie silně ovlivněné nástupem SUV. Zájem o segment postupně klesl, kvůli čemuž jej řada značek opustila. Něco podobného hrozilo i takové ikoně, jako je Volkswagen Passat, který patřil léta mezi hegemony třídy. Nakonec však nový Passat generace B9 dorazil v klasickém formátu, byť do Evropy výhradně ve formě kombi. Jak se povedl, jsem zjišťoval během týdenního testu té nejtypičtější verze s turbodieselem 2.0 TDI. Jaký tedy je nový VW Passat?

Design: Povedená záď

Také Passat ovlivnily tržní trendy, a tak pro evropské trhy debutovala nová generace výhradně ve formě kombíku, tříprostorový sedan už nedorazí. Mezigeneračním rozdílem je i citelný nárůst rozměrů. Passat Variant nové generace se natáhl na 4.917 mm, což je o 144 mm více než u předchozí generace. Rozvor se natáhnul o 50 mm na 2.841 mm. Tyto změny přitom měly za cíl zvětšit vnitřní prostor.

Design pak odpovídá dnešnímu stylu Volkswagenů, hlavně elektrické rodině ID. Přední partie tak zůstávají spíše konzervativní, jak je u VW zvykem. Na mě dokonce příď působí až trochu obyčejně, a to i u testované verze R-Line, která má nabízet sportovní šmrnc, díky jinému nárazníku nebo 19” kolům. Je to zkrátka takový zvětšený Golf.

To vzadu je to o ničem jiném. Zde designéři Passatu dodali ten správný šmrnc, celkové ztvárnění s propojenými koncovými světly dělá z auta zezadu nadmíru hezký kombík. Tohle se povedlo!

Interiér: Nové pořádky

Kabiny Volkswagenů vždy vynikaly v přirozenosti ovládání. Prostě jste do auta sedli a hned tak nějak automaticky tušili, co se kde ovládá. V posledních letech to však už neplatí a nový Passat je toho skvělým důkazem. Tlačítko startování motoru se přesunulo na středový tunel, ovládání automatu zase na pravou páčku po volantem, zatímco klimatizaci ovládáte pomocí infotainmentu, respektive dotykového pásu pod jeho obrazovkou. Tradiční majitelé VW budou z toho asi překvapení, v praxi to ale ničemu nevadí. Jen to zkrátka žádá zvyk, což kdysi nebylo potřeba.

Obrazovka multimediálního systému evokuje televizi, však má úhlopříčku 15” u vrcholné varianty. I díky tomu má velké dotykové plochy, a tak se snadno ovládá i během jízdy. Ale pozor, jakmile s ním při jízdě delší dobu pracujete, systém se kvůli bezpečnosti zastaví a nechá vás pokračovat až po chvíli, abyste dávali pozor na okolní provoz. Systém je každopádně přehledný, na pokyn rychle reagující a má hezkou grafiku. Plusem je i kvalitní obraz parkovacích kamer nebo různé grafiky přístrojového štítu, které jsou dostatečně odlišné, aby si z nich vybral každý. Jen kvůli dotykové ploše po displejem si nemáte kde opřít dlaň při ovládání.

Jako řidič oceníte příkladný, byť spíše vyšší posaz za volantem, kdy se vám pohodlně sedí a máte vše po ruce, a hlavně superpohodlné sedačky. Testovaný kousek byl vybaven tzv. Top sportovními ergoActive sedadly využívajícími zvláštní kombinaci částečně elektrického ovládání (v podélném směru je musíte posouvat ručně), zároveň však s parádním masážním systémem s 10 pneumatickými měchy. Vybírat si můžete z širokého spektra masážních režimů, zvolit lze i intenzitu nebo délku masáže.

Passat vyniká také zpracováním a zvolenými materiály. Testovaná verze dokonce využívá dekor palubní desky z alcantary nebo nezvyklé ambientní osvětlení svítící před spolujezdcem. Plusem je i poskytovaný vnitřní prostor, čemuž nahrálo mezigenerační zvětšení karoserie. Hromadu místa má cestující také na zadních sedadlech, a to jak před koleny, tak nad hlavou.

Kufr se opticky tak velký nezdá, má však udávaných úctyhodných 690 litrů, o 40 litrů více jak dosud.

Šikovné jsou navíc různé vychytávky. Výklopné háčky na nákupní tašky, zásuvky na 12V i 230V, přepážka dělící prostor nebo schránka za podběhy. Pod podlahu se vejde i rezervní kolo, přičemž po sklopení zadních sedadel nevzniká schod, jen ložná plocha je lehce nakloněná. Nakládku zavazadel usnadňuje elektrická roletka, automaticky se odkrývající při otevření pátých dveří. Zaujmou též odkládací prostory v kabině, do velkých kapes v předních dveřích se vejde 1,5 litrová lahev, šikovné je umístění 12V zásuvky či gumového páse na udržení drobností v loketní opěrce.

Motor: 2.0 TDI jako optimální volba

Volkswagen Passat generace B9 na trh vstoupil výhradně se spalovacími motory, čistě elektrickou verzi nabízí obdobně velký model ID.7. V tomto směru je tak nový Passat klasickým zástupcem střední třídy. Na český trh vstupoval jako benzinový mild-hybrid 1.5 eTSI a turbodiesel 2.0 TDI. Postupně se nabídka rozšířila, třeba o plug-in hybrid nebo silnější provedení, stále se však jako typická volba českého zákazníka jeví vznětový čtyřválec 2.0 TDI se 110 kW, který jsem měl možnost vyzkoušet během týdenního testu.

V praxi se přitom ukazuje, že zkoušený turbodiesel je optimální volbou. Dynamika už je solidní, ani na dálnici nejste brzdou provozu. Jestli ale hodlá jezdit pravidelně do Německa, už se může hodit silnější provedení, v rychlostech nad 130 km/h už se zkrátka limity výkonu projeví. Charakter je typicky vznětový, nejvíce motor ožívá okolo 1800 otáček, kdy začne síla lineárně růst.

Příkladné je pak sladění se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Automat řadí logicky, motor nechává pracovat v optimálních otáčkách a převod mění dostatečně rychle. Reakce na pokyn plynovým pedálem jsou přitom dostatečně rychlé, byť samozřejmě s lehkou prodlevou způsobenou turbodieselem. Zvlášť ve městě byste tak někdy ocenili rychlejší reakce. Manuální řazení by pak mohlo reagovat hbitěji na pokyn páčkou pod volantem.

Výhoda vznětového motoru se projevuje i ve spotřebě. I ve městě jsem se pohyboval kolem šesti litrů, sedmi při jízdě v kolonách, na dálnici si v rámci povolených limitů kombík řekl jen lehce přes 5 l/100 km. Výše apetitu rostla jen při opravdu rychlém tempu, kdy se dostal přes osm litrů. Celkově vzato je však TDI parádně úsporné, díky velké palivové nádrži s objemem 66 litrů tak hravě ujedete hodně přes 1.000 km na jedno natankování.

Jízdní vlastnosti: Bez chyby

Nový VW Passat nadchne také také jízdními vlastnostmi. Podvozek je za běžných okolností komfortní, poddajný a bez bouchajících kol, testovaný exemplář přitom používal 19” kola. Zároveň však umí být naprosto jistý a perfektně čitelný při svižném tempu, s citlivě reagují elektronikou. Opravdu mě překvapilo, jak si Passat užívá i rychlejší tempo a má až nečekaně komunikativní řízení.

Komfortu nahrává i parádní odhlučnění. V dálničním tempu prakticky neslyšíte ani motor, ani okolní šum. Cestování napříč kontinentem si tak budete opravdu užívat, i díky zmíněným pohodlným sedadlům.

Jízdní asistenty odpovídají nejnovějším normám, díky možnosti individualizace ikon v zobrazení infotainmentu si však můžete usnadnit třeba vypínání tak otravného zvukového upozornění na překročení povolené rychlosti.

VW Passat (2.0 TDI): Základní technická data

VERZE2.0 TDI
Rok2024
Obsah motoru (ccm)1968
Výkon (kW)110
Točivý moment (Nm)360
Převodovka7DS
Maximální rychlost (km/h)223
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,3
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,2
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)136
Objem palivové nádrže66
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)1777/463

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *