Nový VW Passat B9 pro rok 2024 odhaluje ceny. Víme o něm vše!

Volkswagen Passat Variant 2023

Volkswagen Passat je dnes už nedílnou součástí nabídky značky z Wolfsburgu, vždyť letos uplyne již 50 let od premiéry první generace tohoto vozu střední třídy. Léta je nejprodávanějším modelem mainstreamové značky své kategorie v Evropě, také on však musí reagovat na trendy klesajícího zájmu evropských zákazníků o klasické zástupce segmentu D. Patrné je to i nové generaci, která se podle interního označení jmenuje VW Passat B9. Světu se představila ve čtvrtek 31. srpna 2023. Na začátku 2024 startuje jeho předprodej, díky čemuž známe i jeho ceny.

Výroba

Passat B9 byl připravován pro rok 2023, kdy se má rozjet jeho sériová výroba. Na začátku roku už odstartovala produkce předsériových kusů. Premiéra Passatu B9 se odehrála 31. srpna 2023, veřejnost si vůz následně poprvé prohlédne na IAA 2023 v Mnichově. Prodej následně začne až na jaře 2024, jak se delší dobu spekuluje.

Už dopředu bylo jasné, že se nebude vyrábět v německém Emdenu jako předcházející generace, tamější závod se totiž přeměňuje na výrobu elektromobilů. Výroba aut střední třídy tam tak sice bude zachována, nově však výhradně s elektrickým pohonem, což budou jiné modely než budoucí Passat.

Podle původních plánů koncernu se tak měl příští Passat vyrábět v Kvasinách, v továrně Škody Auto, po boku nového Superbu. Kapacita tamějšího závodu je ale přeplněná, místo toho se tak hledaly jiné možnosti. Následně se tak mluvilo o výrobě v nově vybudovaném závodě v Turecku (opět po boku nového Superbu), když ale plány na výstavbu vlivem politické situace v regionu i pandemie koronaviru padly, rozhodlo se o přestěhování do Bratislavy. Vyrábět se tam bude vedle čtvrté generace Škody Superb. Společnou výrobou technicky spřízněných modelů chce koncern snížit výrobní náklady.

Výroba dosavadního Passatu B8 s karoserií sedan byla ukončena na začátku roku 2022. Passat Variant generace B8 měl podle dřívějších plánů skončit v létě. Sedan však byl na českém trhu dostupný ještě nějakou dobu ze skladových zásob, kvůli vyčerpání výrobních kvót. Variant nicméně ještě na začátku roku 2023 konfigurovat šlo, což naznačuje, že jeho produkce byla prodloužena.

Omezení na Passat Variant potvrzeno

Původní plány o výrobě v Kvasinách mimochodem znamenaly, že vývoj deváté generace Passatu dostala na starosti automobilka Škoda Auto. Na tom se nic nezměnilo, byť mateřská značka na práce pečlivě dohlížela.

Už delší dobu se mluvilo o tom, že v nové generaci se Passat výrazněji odliší od Superbu, když se jejich současné generace až příliš přiblížily a je veřejným tajemstvím, že mladoboleslavská vlajková loď ubírá německé legendě část prodejů. I díky tomu, že její prostornější kabina a atraktivní cena je pro velkou část klientely zkrátka atraktivnější než VW.

Podle této logiky se Superb v nové generaci více zaměří na východní trhy. Proto má nadále nabídnout dvě karosářské verze, tedy kombi a liftback. Naopak Volkswagen Passat B9 výrazněji zacílí na západoevropské trhy. Je luxusnější než dosud a hlavně už v Evropě nabídne výhradně karoserii kombi. O přípravách jediné karosářské verze v podobě Passatu Variant se spekulovalo už delší dobu, což následně potvrdily i zdroje přímo z automobilky, a to včetně šéfa značky Thomase Schäfera. I Volkswagen zkrátka musí reagovat na trendy v segmentu, respektive klesající prodeje klasických vozů segmentu D, a tak se v rámci snížení nákladů rozhodl vsadit na jediný, perspektivnější derivát. To je právě kombík, který konkrétně na českém trhu dlouhodobě tvoří asi 90 % prodejů Passatu. Passat tak vůbec poprvé v historii bude na evropských trzích dostupný v jediné karosářské verzi.

To však neznamená, že by sedan střední třídy od Volkswagenu už vůbec nepřišel. Jen jde nově o elektromobil, který je členem rodiny ID. Tento vůz je již odhalen, jmenuje se ID.7. Jde o fastback, který nepřímo nahradí Arteon. Pro Čínu, kde jsou sedany nadále oblíbené, se pak rovněž připravuje sedan s konvečním pohonem velikosti Passatu.

Design nového Passatu B9

Volkswagen je znám svojí designérskou strohostí a konzervativností, což se u nového Passatu nezměnilo. Základní koncepce je evolucí minulé generace. Celkový styl nicméně navazuje na aktuální Golf a hlavně na dnešní elektromobily značky, což se podepsalo třeba na ztvárnění přídě. Nechybí tak chybět dnes poznávací znamení, v podobě protažených světel o diodové pásy ke středu přídě, u vyšších specifikací světel. Zadní partie kombíku nicméně už nejsou tak obyčejné, inspirují se šmrncem shooting braku Arteon.

Auto navíc mezigeneračně značně vyrostlo. S délkou 4.917 mm je dokonce o 144 mm delší než předchozí Passat. Rozvor se natáhnul o 50 mm na 2.841 mm. Díky tomu má Passat nadále sázet na prostorný interiér a objemný zavazadelník. Jeho objem se zvětšil o 40 litrů na úctyhodných 690 litrů.

Uvnitř se pak sice objevuje multimediální systém nejnovější generace, cílem je však neopakovat chyby při uvedení Golfu 8 či ID.3, a tak software měl být do posledního puntíku skvěle vyladěn. Interiér nového Passatu se přitom zásadně proměnil.

Uvnitř se objevuje nový volič převodovky, který se po vzoru Mercedesů nebo ID.Buzz přesunul k volantu, pro uvolnění prostoru na středovém tunelu. Volant se zbavil kritizovaných kapacitních ovladačů, obecně však vůz po vzoru Golfu sází na dotykové ovládání.

Na středovém panelu se pak usadil rozměrný displej infotainmentu, s úhlopříčkou 12,9″, respektive až 15″ u vrcholné varianty. Přístrojový štít je digitální, s 10,25″ obrazovkou. Výbava pak zahrne vrcholné sedačky ergoActive s masážní funkcí pomocí 10 pneumatických polštářů.

Motory pro VW Passat B9

Budoucnost automobilů je minimálně v Evropě ve znamení elektrifikace, které se Volkswagen Passat B9 logicky nevyhnul. Prim hrají různé mild-hybridy. Počítá se také s vícero deriváty s plug-in hybridním pohonem. Ten vyplývá z nasazení nejnovější generace platformy MQB Evo, která mimo jiné znamená také nový adaptivní podvozek pro ještě lepší kombinaci komfortu a skvělých jízdních vlastností.

Potvrzeno je nasazení nové generace plug-in hybridního systému. Ta používá benzinový čtyřválec 1.5 TSI místo dnešního 1.4 TSI, což pomůže zajistit více síly v širším spektru otáček. K dispozici budou dvě výkonové varianty, s celkovým výkonem okolo 150 kW, respektive 200 kW. Dostane navíc baterie s větší kapacitou 19,7 kWh pro delší dojezd v elektrickém režimu, který by se mohl přiblížit až hranici 100 km. Počítá se rovněž s rychlejším nabíjením stejnosměrným proudem, s výkonem až 50 kW.

Zajímavostí je přitom zpráva, že nový Passat bude dostupný výhradně se samočinnými převodovkami. Magazínu Reportér to již dříve potvrdil PR českého zastoupení značky David Valenta.

Naopak s čistě elektrickou variantou nepočítejme, od toho tu bude elektromobil střední třídy rodiny ID, ID.7. Dobrou zprávou je pak ta, že nadále budou zachovány i naftové motorizace s 2.0 TDI (konkrétně ve verzích 90 kW, 110 kW a 142 kW), které v tomto segmentu na evropských trzích nadále hrají klíčovou roli. Základem bude benzinový mild-hybrid 1.5 eTSI se 110 kW, chybět nebude ani 2.0 TSI ve variantách 150 kW a 195 kW. Nejsilnější TDI a TSI přitom dostanou standardně pohon všech kol.

Přehled motorů

  • 1.5 eTSI (110 kW)
  • 2.0 TSI (150 kW a 195 kW)
  • 2.0 TDI (90 kW, 110 kW, 142 kW)
  • eHybrid (150 kW, 190 kW)

České ceny pro rok 2024

Předprodej nového Volkswagenu Passat B9 byl na českém trhu zahájen v lednu 2024. Ceny základní verze modelu Passat s mild hybridním motorem 1.5 eTSI o výkonu 110 kW začínají od 999.900 Kč.

MOTOR1.5 eTSI2.0 TDI
Výkon (kW)110110
Převodovka7DS7DS
Cena Passat (Kč)999.900
Cena Business (Kč)1.119.9001.175.900
Cena Elegance (Kč)1.167.9001.222.900
Cena R-Line (Kč)1.243.900

Ceny platné k 12.1.2024

Volkswagen Passat B9: Rozměry a další technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4917 x 1852 x 1482 x 2841 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 690 litrů
  • Výroba: 2023- (Bratislava, Slovensko)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *