Nový Volkswagen Passat B9 je chystán pro rok 2023. Dorazí jen jako kombi

Volkswagen Passat je dnes už nedílnou součástí nabídky značky z Wolfsburgu, vždyť již příští rok uplyne 50 let od premiéry jeho první generace. Léta je nejprodávanějším modelem střední třídy mainstreamové značky v Evropě, i on však musí reagovat na trendy klesajícího zájmu evropských zákazníků o klasické zástupce segmentu D. Patrné to má být při přípravách nové generace, která se podle interního označení bude jmenovat Volkswagen Passat B9.

Výroba

Passat B9 je připravován pro rok 2023, kdy se má rozjet jeho výroba. Prodej se ale zřejmě rozběhne až na začátku roku 2024. Už dopředu je jasné, že se nebude vyrábět v německém Emdenu jako dnešní generace, tamější závod se totiž přeměňuje na výrobu elektromobilů. Výroba aut střední třídy tam tak sice bude zachována, nově však výhradně s elektrickým pohonem, což budou jiné modely než budoucí Passat.

Podle původních plánů koncernu se tak měl příští Passat vyrábět v Kvasinách, v továrně Škody Auto, po boku nového Superbu. Kapacita tamějšího závodu je ale přeplněná, místo toho se tak hledaly jiné možnosti. Následně se tak mluvilo o výrobě v nově vybudovaném závodě v Turecku (opět po boku nového Superbu), když ale plány na výstavbu vlivem politické situace v regionu i pandemie koronaviru padly, rozhodlo se o přestěhování do Bratislavy. Tentokrát snad již definitivně. Vyrábět se tam bude každopádně skutečně vedle čtvrté generace Škody Superb.

Výroba stávající Passatu B8 bude ukončena v červenci 2022. Sedan už je tak na českém trhu dostupný jen ze skladových zásob, kvůli vyčerpání výrobních kvót. Variant zatím konfigurovat lze.

Tentokrát jen Passat Variant

Původní plány o výrobě v Kvasinách mimochodem znamenaly, že vývoj deváté generace Passatu dostala na starosti automobilka Škoda Auto. Na tom se podle všeho nic nemění, byť mateřská značka na práce pečlivě dohlíží.

Už delší dobu se mluví o tom, že v nové generaci se Passat výrazněji odliší od Superbu, když se jejich současné generace až příliš přiblížily a je veřejným tajemstvím, že mladoboleslavská vlajková loď ubírá německé legendě část prodejů. I díky tomu, že její prostornější kabina a atraktivní cena je pro velkou část klientely zkrátka atraktivnější než VW.

Podle této logiky se Superb v nové generaci více zaměří na východní trhy. Proto má nadále nabídnout dvě karosářské verze, tedy kombi a liftback. Naopak Volkswagen Passat B9 výrazněji zacílí na západoevropské trhy. Má být luxusnější než dnes a hlavně už nabídne výhradně karoserii kombi. O přípravách jediné karosářské verze v podobě Passatu Variant se spekuluje už delší dobu, což následně potvrdily i zdroje přímo z automobilky. I Volkswagen zkrátka musí reagovat na trendy v segmentu, respektive klesající prodeje klasických vozů segmentu D, a tak se v rámci snížení nákladů rozhodl vsadit na jediný, perspektivnější derivát. To je právě kombík, který konkrétně na českém trhu dlouhodobě tvoří asi 90 % prodejů Passatu. Passat tak vůbec poprvé v historii bude dostupný v jediné karosářské verzi. To však neznamená, že by sedan střední třídy od Volkswagenu už vůbec nepřišel. Jen půjde o elektromobil, který bude členem rodiny ID. Tento vůz je připravován pod označením ID.Aero.

Design nového Passatu

Volkswagen je znám svojí designérskou strohostí a konzervativností, což se u nového Passatu zřejmě nezmění. Celkový styl tak podle všeho naváže na aktuální Golf. Zadní partie kombíku nicméně už nebudou tak obyčejné a mají se inspirovat šmrncem shooting braku Arteon. Auto s délkou zhruba 4,85 metru má nicméně nadále sázet na prostorný interiér a objemný zavazadelník.

Uvnitř se pak sice objeví multimediální systém nejnovější generace, cílem je však neopakovat chyby při uvedení Golfu 8 či ID.3, a tak software má být do posledního puntíku skvěle vyladěn. Nejnovější špionážní snímky přitom potvrzují, že se interiér nového Passatu zásadně promění. Počítá se s novým voličem převodovky, který se po vzoru Mercedesů přesune k volantu. Volant pak využije kapacitních ovladačů, obecně pak vůz po vzoru Golfu vsadí na dotykové ovládání. Na středovém panelu se pak usadí rozměrný displej infotainmentu.

Motory pro Passat B9

Budoucnost automobilů je minimálně v Evropě ve znamení elektrifikace, které se Volkswagen Passat B9 jistojistě nevyhne. Prim budou hrát různé mildhybridy. Počítá se také s vícero deriváty s plug-in hybridním pohonem.

Spekuluje se přitom o nasazení nové generace plug-in hybridního systému. Ta má použít 1.5 TSI místo dnešního 1.4 TSI, což pomůže zajistit více síly. Dostane navíc baterie s větší kapacitou pro delší dojezd v elektrickém režimu, který by se mohl přiblížit až hranici 100 km. Počítá se i s rychlejším nabíjením.

Naopak s čistě elektrickou variantou nepočítejme, od toho tu bude elektromobil střední třídy rodiny ID. Dobrou zprávou je pak ta, že nadále budou zachovány i naftové motorizace, které v tomto segmentu na evropských trzích nadále hrají klíčovou roli.

(Vydáno 22. září 2021 18:53, naposledy aktualizováno 8. května 2022, 08:50)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.