Nový VW Passat B9 se ukáže v roce 2023. Jen jako kombi!
Volkswagen Passat je dnes už nedílnou součástí nabídky značky z Wolfsburgu, vždyť letos uplyne již 50 let od premiéry první generace tohoto vozu střední třídy. Léta je nejprodávanějším modelem mainstreamové značky své kategorie v Evropě, také on však musí reagovat na trendy klesajícího zájmu evropských zákazníků o klasické zástupce segmentu D. Patrné je to i na přípravách nové generace, která se podle interního označení bude jmenovat VW Passat B9. Představí se v roce 2023.
Výroba
Passat B9 je připravován pro rok 2023, kdy se má rozjet jeho sériová výroba. Na začátku roku se přitom už rozjela produkce předsériových kusů. Premiéra Passatu B9 se podle zákulisních zpráv odehraje v létě 2023. Prodej následně odstartuje až na jaře 2024, jak se delší dobu spekuluje.
Už dopředu je jasné, že se nebude vyrábět v německém Emdenu jako dnešní generace, tamější závod se totiž přeměňuje na výrobu elektromobilů. Výroba aut střední třídy tam tak sice bude zachována, nově však výhradně s elektrickým pohonem, což budou jiné modely než budoucí Passat.
Podle původních plánů koncernu se tak měl příští Passat vyrábět v Kvasinách, v továrně Škody Auto, po boku nového Superbu. Kapacita tamějšího závodu je ale přeplněná, místo toho se tak hledaly jiné možnosti. Následně se tak mluvilo o výrobě v nově vybudovaném závodě v Turecku (opět po boku nového Superbu), když ale plány na výstavbu vlivem politické situace v regionu i pandemie koronaviru padly, rozhodlo se o přestěhování do Bratislavy. Vyrábět se tam bude vedle čtvrté generace Škody Superb. Společnou výrobou technicky spřízněných modelů chce koncern snížit výrobní náklady.
Výroba stávajícího Passatu B8 s karoserií sedan byla ukončena na začátku roku 2022. Passat Variant generace B8 měl podle dřívějších plánů skončit v létě. Sedan už je tak na českém trhu dostupný jen ze skladových zásob, kvůli vyčerpání výrobních kvót. Variant nicméně ještě na začátku roku 2023 konfigurovat stále lze, což naznačuje, že jeho produkce byla prodloužena.
Omezení na Passat Variant potvrzeno
Původní plány o výrobě v Kvasinách mimochodem znamenaly, že vývoj deváté generace Passatu dostala na starosti automobilka Škoda Auto. Na tom se nic nemění, byť mateřská značka na práce pečlivě dohlíží.
Už delší dobu se mluví o tom, že v nové generaci se Passat výrazněji odliší od Superbu, když se jejich současné generace až příliš přiblížily a je veřejným tajemstvím, že mladoboleslavská vlajková loď ubírá německé legendě část prodejů. I díky tomu, že její prostornější kabina a atraktivní cena je pro velkou část klientely zkrátka atraktivnější než VW.
Podle této logiky se Superb v nové generaci více zaměří na východní trhy. Proto má nadále nabídnout dvě karosářské verze, tedy kombi a liftback. Naopak Volkswagen Passat B9 výrazněji zacílí na západoevropské trhy. Má být luxusnější než dnes a hlavně už nabídne výhradně karoserii kombi. O přípravách jediné karosářské verze v podobě Passatu Variant se spekuluje už delší dobu, což následně potvrdily i zdroje přímo z automobilky, a to včetně šéfa značky Thomase Schäfera. I Volkswagen zkrátka musí reagovat na trendy v segmentu, respektive klesající prodeje klasických vozů segmentu D, a tak se v rámci snížení nákladů rozhodl vsadit na jediný, perspektivnější derivát. To je právě kombík, který konkrétně na českém trhu dlouhodobě tvoří asi 90 % prodejů Passatu. Passat tak vůbec poprvé v historii bude dostupný v jediné karosářské verzi.
To však neznamená, že by sedan střední třídy od Volkswagenu už vůbec nepřišel. Jen půjde o elektromobil, který bude členem rodiny ID. Tento vůz je připravován pod označením ID.Aero. Půjde o fastback, který podle všeho nepřímo nahradí Arteon.
Design nového Passatu B9
Volkswagen je znám svojí designérskou strohostí a konzervativností, což se u nového Passatu zřejmě nezmění. Celkový styl tak podle všeho naváže na aktuální Golf. Zadní partie kombíku nicméně už nebudou tak obyčejné a mají se inspirovat šmrncem shooting braku Arteon. Auto s délkou zhruba 4,85 metru má nicméně nadále sázet na prostorný interiér a objemný zavazadelník.
Uvnitř se pak sice objeví multimediální systém nejnovější generace, cílem je však neopakovat chyby při uvedení Golfu 8 či ID.3, a tak software má být do posledního puntíku skvěle vyladěn. Nejnovější špionážní snímky přitom potvrzují, že se interiér nového Passatu zásadně promění. Počítá se s novým voličem převodovky, který se po vzoru Mercedesů přesune k volantu. Volant pak využije kapacitních ovladačů, obecně pak vůz po vzoru Golfu vsadí na dotykové ovládání. Na středovém panelu se pak usadí rozměrný displej infotainmentu.
Motory pro VW Passat B9
Budoucnost automobilů je minimálně v Evropě ve znamení elektrifikace, které se Volkswagen Passat B9 jistojistě nevyhne. Prim budou hrát různé mildhybridy. Počítá se také s vícero deriváty s plug-in hybridním pohonem.
Spekuluje se přitom o nasazení nové generace plug-in hybridního systému. Ta použije benzinový čtyřválec 1.5 TSI místo dnešního 1.4 TSI, což pomůže zajistit více síly. Dostane navíc baterie s větší kapacitou pro delší dojezd v elektrickém režimu, který by se mohl přiblížit až hranici 100 km. Počítá se rovněž s rychlejším nabíjením.
Zajímavostí je přitom zpráva, že nový Passat bude dostupný výhradně se samočinnými převodovkami. Magazínu Reportér to potvrdil PR českého zastoupení značky David Valenta.
Naopak s čistě elektrickou variantou nepočítejme, od toho tu bude elektromobil střední třídy rodiny ID, ID.Aero. Dobrou zprávou je pak ta, že nadále budou zachovány i naftové motorizace, které v tomto segmentu na evropských trzích nadále hrají klíčovou roli.
Foto: Vize vozu vzniklá obrazovým generátorem Midjourney
(Vydáno 22. září 2021 18:53, naposledy aktualizováno 23. března 2023 21:29)