Elektromobilita je nepochybný trend, který má různorodé důsledky. Ovlivnila třeba i jiné alternativní pohony. Patrné je to konkrétně na LPG a CNG. Jaká auta na plyn se dnes prodávají? A jaký je další výhled v tomto směru?
Poslední Octavia na CNG
CNG právě kvůli nástupu elektroaut v oblasti osobních modelů postupně vymřelo. Od loňského července se na českých silnicích neobjevilo jediné nové osobní vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem! Posledním takovým vozidlem byla v červnu registrovaná Škoda Octavia G-TEC, která českému trhu dlouhodobě dominovala – její podíl na všech registrovaných CNG vozidlech v období 2007-2024 dosáhl 58 %.
Důvodem je to, že kdysi velký propagátor CNG, koncern Volkswagen Group, jehož součástí je i domácí Škoda, od tohoto paliva postupně upustil. V rámci úspor skupina vsadila na elektromobily a pohon na CNG přestala vyvíjet. Spolu s tím se i postupně zúžila nabídka takových aut. Konkrétně Octavia tak už po faceliftu verzi na plyn nenabízí. Už v předchozích letech se vozů na CNG zbavily Fiat nebo Opel, značky, jež v této oblasti také bývaly aktivní.
Důsledkem tohoto rozhodnutí bylo u nás loni registrováno 216 nových osobních vozidel na CNG, meziročně o 53 % méně, jak vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.
Auto na plyn: Zásadní tipy na výběr auta na LPG či CNG
„Nejvyšší popularitě se tato vozidla těšila v roce 2017, kdy jich nových bylo registrováno 2.890, i tak se jednalo jen o procentní tržní podíl. Od té doby počet registrací každoročně klesal až na loňských 216 vozidel. V Česku je registrováno na 30 tisíc CNG vozidel, nejvíce, 23 tisíc v kategorii osobních vozidel M1, necelých 5 tisíc v kategorii lehkých užitkových vozidel N1, téměř 2 tisíce v kategorii autobusů (M3), zbytek připadá na ostatní vozidla,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Svého času auta na CNG lákala ekologicky smýšlející řidiče, navíc přinášela i ekonomický benefit v podobě nízkých provozních nákladů.
Úspěšné Dacie na LPG
To v případě LPG je situace naprosto odlišná. V Česku bylo registrováno 4.589 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 31 % více. To znamená, že ještě nikdy se u nás neprodalo tolik nových vozidel na zkapalněný ropný plyn (LPG) jako v loňském roce.
LPG zaznamenalo s celkem 103 registracemi rekordní rok i u lehkých užitkových vozidel s meziročním nárůstem 53,7 % a tržním podílem 0,5 %. Nejvíce registrací (53) si připsal RAM, dále pak Piaggio (36), Dodge (6), UAZ (6) a Great Wall (2).
Auta na LPG v roce 2025: Pořád koupíte nový hatchback i SUV
Automobily na zkapalněný ropný plyn propaguje Renault, pro kterého je levnou alternativou pro ekologicky smýšlející řidiče. Na rozdíl od Volkswagenu a jeho odklonu od CNG francouzská automobilka tomuto palivu pořád věří. A jak se ukazuje, vyplácí se to.
Dacia u nás patří dlouhodobě k lídrům LPG trhu, v loni registrovala celkem 3.859 nových LPG vozidel, což představovalo 84% podíl v tomto segmentu. Jakkoli se z pohledu celkových registrací bavíme jen o 2% podílu LPG vozidel, u Dacie se LPG vozidla na celkových prodejích značky podílela 41 %.
Dacia patří dlouhodobě k lídrům LPG trhu, v loni registrovala celkem 3 859 nových LPG vozidel, což představovalo 84% podíl v tomto segmentu. Jakkoli se z pohledu celkových registrací bavíme jen o 2% podílu LPG vozidel, u Dacie se LPG vozidla na celkových prodejích podílela 41 %.
Test: Dacia Sandero Stepway 1.0 Eco-G LPG Extreme (2024)
Nejprodávanějším novým vozidlem na LPG v Česku se v uplynulém roce stala Dacia Jogger. Praktické rodinné auto pro až sedm osob, které do určité míry těží z popularity segmentu SUV a kombi si připsalo 1.452 registrací. V loňském roce u Joggeru volilo motor na LPG 61 % zákazníků
„Nízké provozní náklady a relativně hustá síť plnících stanic jsou nepochybně důvody obliby LPG vozidel mezi řidiči, kterých po českých silnicích jezdí více než 110 tisíc,“ vysvětluje úspěchy paliva Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu
Je pravda, že jsem auto s CNG nikdy moc nevidlěl, a asi tedy ani neuvidím . A co jsem koukal na statistiky z minulého roku, tak to vypadá, že elektromobilita opravdu bere za své – což je asi jedině dobře. Teď už jen aby vznikla potřebná infrastruktura.