Auta na plyn jsou nadále řazena mezi vozy s alternativním pohonem. Přestože s námi existují již dlouhou dobu, nikdy si nevypracovala takovou pozici, aby se výrazněji rozšířila. V době rychlé expanze elektromobilů jsou navíc auta na plyn přehlížena. Přitom mohou být pro leckterého zákazníka zajímavou ekologickou volbou. Jenže jak auto na plyn vybrat a na co si dát při výběru pozor?
V první řadě by si zákazník měl uvědomit, zda chce auto na LPG, nebo raději automobil na CNG. V první řadě mluvíme o Liquified Petroleum Gas, tedy zkapalněném ropném plynu (známém též jako propan-butan), zatímco v tom druhém jde o Compressed Natural Gas, stlačený zemní plyn. To je zásadní nesplést, protože tato paliva nejsou vzájemně kompatibilní. Auto na LPG tak nepojede na CNG a naopak.
CNG vs LPG: Hlavní rozdíly
Prvním zásadním rozdílem je skupenství obou paliv. LPG se totiž do automobilů tankuje v kapalném stavu, tím se totiž jeho objem zásadně zmenší. Naopak CNG je tankováno v plynném skupenství, což ostatně vyplývá už z názvů těchto paliv. V nádržích automobilů je pak zpravidla uložen pod tlakem 200 bar. Jsou ale konstruovány, že vydrží až tlak 400 bar, díky čemuž jsou velice bezpečné. V případě LPG je mimochodem palivo ukládáno pod tlakem jen 10 bar. Ostatně jiné skupenství je důvod, proč se LPG musí nejprve „zplynovat“ ve zplynovači.
Jiný je i charakter těchto látek. CNG je lehčí než vzduch, a tak se při úniku může snadno rozptýlit do ovzduší. Naopak LPG je jako plyn těžší než vzduch, takže při úniku zůstává u země. Z toho důvodu ostatně bývá autům na LPG zakázán vjezd do podzemních garáží – když nemají vhodné odsávání par. Bohužel tento zákaz vjezdu obvykle platí i pro vozy na CNG.
Odlišná je i samotná produkce těchto paliv. LPG vzniká při rafinaci ropy, případně jako kapalná frakce separovaná od metanu v průběhu těžby zemního plynu. Naopak výroba CNG na ropě není závislá. I proto bývá považováno jako ekologičtější, protože není závislé na ropě. Existuje dokonce i tzv. BioCNG, stlačený biometan, vyráběný z odpadů zemědělské výroby nebo čističek odpadních vod. Jde tedy o obnovitelný zdroj energie.
Auta na plyn: Výhody a nevýhody
Ekologičnost provozu, tedy jízda s nižším emisemi, není jedinou výhodou automobilů na plyn. Zvlášť v době vyšších cen klasických paliv jsou nesporným benefitem nižší provozní náklady aut na plyn. Díky zvýhodněné sazbě spotřební daně je tankování CNG i LPG výrazně levnější než u benzinových aut.
Nízké provozní náklady přitom platí to pro oba druhy paliva, a to přestože u LPG bývá spotřeba ve výsledku vyšší než při jízdě na benzin. Naopak CNG má vyšší energetický obsah, což vede k nižší spotřebě než u benzinu.
Nutné je však zmínit, že oba typy aut na plyn nadále vyžadují i klasické palivo, obvykle benzin. LPG totiž startuje na benzin, než se zkapalněný plyn dostatečně zahřeje. U CNG je benzin při startování používán při velice nízkých teplotách.
Naopak jasnou nevýhodou je přece jen omezená síť tankovacích stanic. V Česku funguje asi 950 čerpacích stanic na LPG a jen zhruba 200 stanic na CNG. Proti tomu benzin a naftu v České republice natankujete na zhruba 3.000 místech.
Plynové nádrže také obvykle zmenší prostor pro zavazadla, případně znemožní s sebou vézt rezervní kolo.
Přestavba auta na plyn
Zvlášť vozy na LPG jeden čas zažily velký boom, kdy byly oblíbené jejich dodatečné přestavby. Na plyn tak najednou jezdila i velká luxusní auta nebo SUV. V posledních letech přestavba aut na LPG zdražila, stále se však dá pořídit v nižších desítkách tisíc korun (cca 40.000 Kč). Souvisí to s rozmachem aut s přímým vstřikováním paliva, které přestavbu auta na LPG ztěžuje – vstřikovače přímovstřiku je nutné upravit, aby se vstřikováním zkapalněného ropného plynu neničily.
To u CNG je taková přestavba složitější, a proto nákladnější. Souvisí to hlavně s nutností plynových nádrží, které musejí vydržet vysoké tlaky. I proto jsou nutné u přestavěných vozů častější pravidelné revize. Pravidelné kontroly nádrží vás ale čekají také u automobilů na LPG.
Nová auta na plyn: Prim hrají Dacia a Volkswagen
Automobilovým trendem dneška je elektrifikace, což se jasně podepsalo na aktuální nabídce vozů na plyn. Zatímco v minulosti auta na plyn čile nabízely třeba značky Opel nebo Fiat, dnes je jejich nabídka značně omezena.
Automobily na LPG aktuálně nabízí na českém trhu takřka jen Dacia, v podobě Sandera, Dusteru nebo Joggeru. Fiat pak stále prodává plynovou Pandu.
Model na LPG | Motor | Výbava | Základní cena (Kč) |
---|---|---|---|
Dacia Sandero | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 324.900 |
Fiat Panda | 1.2 LPG (51 kW) | Panda | 331.900 |
Dacia Sandero Stepway | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 365.900 |
Dacia Duster | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 382.500 |
Dacia Jogger | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 411.000 |
Naopak na CNG jeden čas vsadil koncern Volkswagen Group. I jeho nabídka se však v průběhu let zúžila, kterak jeho značky raději začaly propagovat elektrický pohon. Na CNG nicméně stále jezdí vybrané modely značek SEAT, Škoda nebo Volkswagen.
Model na CNG | Motor | Výbava | Základní cena (Kč) |
---|---|---|---|
SEAT Ibiza | 1.0 TGI (66 kW) | Reference | 414.900 |
SEAT Arona | 1.0 TGI (66 kW) | Style | 499.900 |
Škoda Scala | 1.0 TGI G-Tec (66 kW) | Style | 507.900 |
Škoda Kamiq | 1.0 TGI G-Tec (66 kW) | Style | 520.900 |
Škoda Octavia | 1.5 TGI (96 kW) | Active | 579.900 |
SEAT Leon | 1.5 TGI (96 kW) | Reference | 655.900 |
Volkswagen Caddy Maxi | 1.5 TGI (96 kW) | Caddy Maxi | 942.825 |