Novinky

Auto na plyn: Zásadní tipy na výběr auta na LPG či CNG

Auta na plyn jsou nadále řazena mezi vozy s alternativním pohonem. Přestože s námi existují již dlouhou dobu, nikdy si nevypracovala takovou pozici, aby se výrazněji rozšířila. V době rychlé expanze elektromobilů jsou navíc auta na plyn přehlížena. Přitom mohou být pro leckterého zákazníka zajímavou ekologickou volbou. Jenže jak auto na plyn vybrat a na co si dát při výběru pozor?

V první řadě by si zákazník měl uvědomit, zda chce auto na LPG, nebo raději automobil na CNG. V první řadě mluvíme o Liquified Petroleum Gas, tedy zkapalněném ropném plynu (známém též jako propan-butan), zatímco v tom druhém jde o Compressed Natural Gas, stlačený zemní plyn. To je zásadní nesplést, protože tato paliva nejsou vzájemně kompatibilní. Auto na LPG tak nepojede na CNG a naopak.

CNG vs LPG: Hlavní rozdíly

Prvním zásadním rozdílem je skupenství obou paliv. LPG se totiž do automobilů tankuje v kapalném stavu, tím se totiž jeho objem zásadně zmenší. Naopak CNG je tankováno v plynném skupenství, což ostatně vyplývá už z názvů těchto paliv. V nádržích automobilů je pak zpravidla uložen pod tlakem 200 bar. Jsou ale konstruovány, že vydrží až tlak 400 bar, díky čemuž jsou velice bezpečné. V případě LPG je mimochodem palivo ukládáno pod tlakem jen 10 bar. Ostatně jiné skupenství je důvod, proč se LPG musí nejprve „zplynovat“ ve zplynovači.

Jiný je i charakter těchto látek. CNG je lehčí než vzduch, a tak se při úniku může snadno rozptýlit do ovzduší. Naopak LPG je jako plyn těžší než vzduch, takže při úniku zůstává u země. Z toho důvodu ostatně bývá autům na LPG zakázán vjezd do podzemních garáží – když nemají vhodné odsávání par. Bohužel tento zákaz vjezdu obvykle platí i pro vozy na CNG.

Odlišná je i samotná produkce těchto paliv. LPG vzniká při rafinaci ropy, případně jako kapalná frakce separovaná od metanu v průběhu těžby zemního plynu. Naopak výroba CNG na ropě není závislá. I proto bývá považováno jako ekologičtější, protože není závislé na ropě. Existuje dokonce i tzv. BioCNG, stlačený biometan, vyráběný z odpadů zemědělské výroby nebo čističek odpadních vod. Jde tedy o obnovitelný zdroj energie.

Auta na plyn: Výhody a nevýhody

Ekologičnost provozu, tedy jízda s nižším emisemi, není jedinou výhodou automobilů na plyn. Zvlášť v době vyšších cen klasických paliv jsou nesporným benefitem nižší provozní náklady aut na plyn. Díky zvýhodněné sazbě spotřební daně je tankování CNG i LPG výrazně levnější než u benzinových aut.

Nízké provozní náklady přitom platí to pro oba druhy paliva, a to přestože u LPG bývá spotřeba ve výsledku vyšší než při jízdě na benzin. Naopak CNG má vyšší energetický obsah, což vede k nižší spotřebě než u benzinu.

Nutné je však zmínit, že oba typy aut na plyn nadále vyžadují i klasické palivo, obvykle benzin. LPG totiž startuje na benzin, než se zkapalněný plyn dostatečně zahřeje. U CNG je benzin při startování používán při velice nízkých teplotách.

Naopak jasnou nevýhodou je přece jen omezená síť tankovacích stanic. V Česku funguje asi 950 čerpacích stanic na LPG a jen zhruba 200 stanic na CNG. Proti tomu benzin a naftu v České republice natankujete na zhruba 3.000 místech.

Plynové nádrže také obvykle zmenší prostor pro zavazadla, případně znemožní s sebou vézt rezervní kolo.

Přestavba auta na plyn

Zvlášť vozy na LPG jeden čas zažily velký boom, kdy byly oblíbené jejich dodatečné přestavby. Na plyn tak najednou jezdila i velká luxusní auta nebo SUV. V posledních letech přestavba aut na LPG zdražila, stále se však dá pořídit v nižších desítkách tisíc korun (cca 40.000 Kč). Souvisí to s rozmachem aut s přímým vstřikováním paliva, které přestavbu auta na LPG ztěžuje – vstřikovače přímovstřiku je nutné upravit, aby se vstřikováním zkapalněného ropného plynu neničily.

To u CNG je taková přestavba složitější, a proto nákladnější. Souvisí to hlavně s nutností plynových nádrží, které musejí vydržet vysoké tlaky. I proto jsou nutné u přestavěných vozů častější pravidelné revize. Pravidelné kontroly nádrží vás ale čekají také u automobilů na LPG.

Nová auta na plyn: Prim hrají Dacia a Volkswagen

Automobilovým trendem dneška je elektrifikace, což se jasně podepsalo na aktuální nabídce vozů na plyn. Zatímco v minulosti auta na plyn čile nabízely třeba značky Opel nebo Fiat, dnes je jejich nabídka značně omezena.

Automobily na LPG aktuálně nabízí na českém trhu takřka jen Dacia, v podobě Sandera, Dusteru nebo Joggeru. Fiat pak stále prodává plynovou Pandu.

Model na LPGMotorVýbavaZákladní cena (Kč)
Dacia Sandero1.0 Eco-G (74 kW)Essential324.900
Fiat Panda1.2 LPG (51 kW)Panda331.900
Dacia Sandero Stepway1.0 Eco-G (74 kW)Essential365.900
Dacia Duster1.0 Eco-G (74 kW)Essential382.500
Dacia Jogger1.0 Eco-G (74 kW)Essential411.000
Ceny aut na LPG platné k 29. červenci 2022

Naopak na CNG jeden čas vsadil koncern Volkswagen Group. I jeho nabídka se však v průběhu let zúžila, kterak jeho značky raději začaly propagovat elektrický pohon. Na CNG nicméně stále jezdí vybrané modely značek SEAT, Škoda nebo Volkswagen.

Model na CNGMotorVýbavaZákladní cena (Kč)
SEAT Ibiza1.0 TGI (66 kW)Reference414.900
SEAT Arona1.0 TGI (66 kW)Style499.900
Škoda Scala1.0 TGI G-Tec (66 kW)Style507.900
Škoda Kamiq1.0 TGI G-Tec (66 kW)Style520.900
Škoda Octavia1.5 TGI (96 kW)Active579.900
SEAT Leon1.5 TGI (96 kW)Reference655.900
Volkswagen Caddy Maxi1.5 TGI (96 kW)Caddy Maxi942.825
Ceny aut na CNG platné k 8. srpna 2022

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *