Novinky

Auto jako investice: Tipy na dostupné kousky, co nezlevní

Auto jako investice? Pojem investiční automobil si obvykle spojíme s luxusními nebo supersportovními vozidly, kdy jejich cena obvykle roste spolu s jejich exkluzivitou nebo individuálním vzhledem. S narůstajícím věkem tak jejich cena roste do závratných výšin, nejdražší auta světa dosahují cen stovek milionů korun.

Pokud vás auta baví, tak nedává smysl zkoušet různé investiční platformy. Investujte do toho, čemu rozumíte. Navíc investování do aut v posledních 10 letech výrazně překonalo kapitálové trhy ve zhodnocení.

Investiční auto tak dnes může být pro majitele mnohem dostupnější a nemusí rovnou stát miliony. Nových aut je dnes z různých příčin stále nedostatek (omezená produkce, válka na Ukrajině), a tak cena roste také u docela obyčejných automobilů. Jako investice tak dnes může sloužit také auto, které by ještě před lety na takový titul jen těžce dosáhlo.

Jaká jsou dnes auta vhodná k investici, na jejichž koupi neproděláte a s vysokou pravděpodobností vyděláte? Přinášíme několik tipů:

Suzuki Jimny

Malý offroad japonské značky má spoustu fanoušků odjakživa, s nástupem aktuální generace ale jeho obliba ještě vzrostla. Není to jen schopné terénní auto, ale díky funky designu i zajímavá stylovka. Když k tomu přidáme omezenou distribuci v Evropě způsobenou jeho vysokými emisemi oxidu uhličitého, zajímavé investiční auto bylo na světě. Ojetiny Suzuki Jimny se tak už krátce po jeho příchodu na trh mnohdy prodávala dráze než nové kusy, na něž se muselo dlouze čekat.

Toyota GR Yaris

Takových aut jako Toyota GR Yaris dnes už moc není. Jde vlastně o vůz přizpůsobený potřebám rallye, jehož pravidlům byla přizpůsobena samotná konstrukce. Kvůli regulím je však zároveň dostupné pro běžnou klientelu. Výroba je však limitovaná, cena vzhledem ke schopnostem příznivá, a tak zájem o GR Yaris dlouhodobě převyšuje nabídku. Kdo ho koupí, rozhodně neprodělá.

Volkswagen Touareg V8 TDI

Velké motory dnes kvůli emisním normám nemají na růžích ustláno, mezi fajnšmekry jsou ale pořád žádané. Jejich zvuk a styl jsou zkrátka nenahraditelné. Když tak Volkswagen v roce 2020 oznámil, že model Touareg skončí s motorem 4.0 V8 TDI, velké SUV s naftovým osmiválcem se rychle vyprodalo. Konkrétně na českém trhu byl příjem objednávek na poslední dostupné kusy ukončen dříve, než se čekalo. Podpořilo to možná i samo vedení Volkswagenu, které tehdy mluvilo o tom, že Touareg V8 TDI bude jednou ceněná klasika. Dá se tudíž předpokládat, že jeho cena dále poroste.

Jaké auto je vhodná investice?

  • Musí být něčím exkluzivní (buď samotný model, nebo jeho verze, ať už omezeným počtem vyrobených kusů, výbavou, designem nebo třeba motorem)
  • Vyšších hodnot dosahují tzv. kultovní auta, něčím zvláštní a ve své době oblíbená
  • Konkrétní auto by mělo mít známou historii
  • Pozitivní vliv na hodnotu má třeba i slavný bývalý majitel
  • Některé značky si zkrátka drží hodnotu více než jiné, díky své pověsti nebo fanouškovské základně

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *