Nabídka BMW se v uplynulých letech rozšířila všemi směry, a to tak, že mnichovská automobilka zaplnila takřka všechny segmenty. V některých případech se však ukázalo, že ne všechny novinky se dobře prodávají a k charakteru BMW se hodí – proto zase skončily liftback 3 GT nebo MPV 2 Gran Tourer. Nyní pak zřejmě čeká konec SUV-kupé BMW X4. Definitivní konec středně velkého SUV-kupé mnichovské značky to ale zřejmě nebude.
Zákulisní zprávy naznačují, že s příchodem nové, třetí generace BMW X4 s interním označením G46 se v Mnichově už nepočítá. Místo toho má dorazit výhradně model označený jako BMW iX4, což, jak název napovídá, bude elektřinou poháněný automobil. Zřejmě to souvisí s myšlenkami, že za pár let už se vývoj elektroaut natolik posune, že u tohoto typu auta už spalovací motory nebudou moc dávat smysl a zákazníci by o ně neměli zájem.
Nové BMW iX4 by podle těchto zpráv dorazilo v roce 2026. Nebylo by přitom odvozeno od nadcházející X3 (interně G45), ale dostalo by zcela nový základ přizpůsobený elektrickému pohonu. Šlo by totiž už o součást tzv. BMW Neue Klasse, nové generace vozů mnichovské značky s novým technickým základem. Tomu ostatně odpovídá i zcela nové interní označení, iX4 se má interně říkat NA7.
Více informací zatím o novém BMW iX4 nevíme. Můžeme tak jen spekulovat o tom, jakou techniku přesně použije a jak bude vypadat. Vozy Neue Klasse každopádně využijí zcela novou techniku.
Zcela nová technika Neue Klasse
„Nově vyvinutá šestá generace našich li-ion článků přinese obrovský technologický skok, který zvětší hustotu energie o více než 20 %, zvýší rychlost nabíjení až o 30 % a prodlouží dojezd rovněž až o 30 %,“ říká k tomu Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj. „Snižujeme také emise CO2 při výrobě článků až o 60 %. To jsou velké kroky v oblasti udržitelnosti a přínosů pro zákazníky.“
U šesté generace techniky BMW eDrive dojde k zásadním změnám tvaru článků a chemického složení. S novým cylindrickým článkem, speciálně navrženým pro elektrickou architekturu modelů Neue Klasse, bude možné u verzí s nejdelším dojezdem prodloužit tento parametr až o 30 % (podle WLTP). Nové cylindrické BMW články mají standardizovaný průměr 46 mm a dvě různé výšky. V porovnání s prizmatickými články páté generace baterií BMW je obsah niklu v cylindrických článcích šesté generace na straně katody vyšší, zatímco obsah kobaltu se snížil. Na anodové straně se zvýšil obsah křemíku. V důsledku toho se objemová hustota energie článku zlepšila o více než 20 %.
Baterie, hnací ústrojí a nabíjení plánované pro vozy Neue Klasse budou také pracovat s vyšším napětím, konkrétně 800 V. Tím se kromě jiného zlepší způsob dodávky energie ze stejnosměrných rychlonabíjecích stanic, které zásluhou proudu až 500 A mohou dosáhnout mnohem vyššího nabíjecího výkonu. Tato skutečnost povede ke zkrácení doby potřebné k nabití vozu z 10 na 80 % až o třetinu.
Nové BMW iX4 (interně NA7) se má každopádně vyrábět v nově vybudovaném závodě Debrecen v Maďarsku. Jeho výroba tam má odstartovat v listopadu 2026. Do té doby už jistě budeme vědět, jak to dopadlo s případnou novou generací BMW X4 se spalovacími motory, nebo zda skutečně už nedorazí.