KatalogBMWX5

BMW X5 G05 (2018-)

BMW X5 je luxusní SUV, které se od roku 2018 prodává už ve své čtvrté generaci, s interním označením G05. První generace z roku 1999 byla vůbec prvním SUV v nabídce značky, za ta léta se ale tato řada postupně rozšířila, po příchodu X7 tak X5 se svojí délkou 4,92 metru už není ani největším SUV mnichovského výrobce.

Za ty roky se z X5 stal jeden z nejprodávanějších modelů BMW. Při příchodu čtvrté generace na trh byla X5 každé dvanácté prodané auto značky. Důležitý je vůz i z hlediska výdělečnosti. V době premiéry čtvrté generace každé páté vydělané euro přineslo výrobci právě tohle SUV.

 Z toho důvodu třetí generace X5 (F15) vydržela na trhu jen šest let a byla nahrazena modernějším vozem. Aby čtvrtá generace X5 na trhu obstála, dostala část prvků z vlajkové lodi značky, řady 7 (včetně platformy CLAR), ke kterým přidala i některé věci navíc. Konkrétně specialitou byl tzv. couvací asistent, který po X5 převzaly i další modely značky. Tento elektronický pomocník si pamatuje až 80 metrů dlouhou trať, kterou dokáže ve stejné trajektorii vycouvat. Novinkou byl též digitální klíč umožňující odemknout auto prostřednictvím mobilního telefonu.

Nabídka motorů BMW X5 G05 čítá čtyřválec, šestiválce i osmiválce, vrcholem je sportovní provedení BMW X5 M, nechybí ani plug-in hybridní model. Existuje dokonce i varianta na vodík iX5 Hydrogen.

Architektura CLAR využívá pohon zadních kol, většina dostupných motorů je však kombinována s pohonem všech kol xDrive.

Přepracovaný interiér

Prorok 2023 se BMW X5 generace G05 dočkalo modernizace. Tu poznáte podle o 35 mm nižších světlometů a přepracované maska chladiče, za příplatek osvětlené. Koncová světla zase mají nezaměnitelný motiv písmene X. Inovované provedení je standardně vybaveno designovými výbavovými prvky xLine, které dále zvýrazňují jeho moderní a robustní charakter. Alternativně si zákazníci mohou ze seznamu volitelné výbavy zvolit M sportovní paket obsahující designové prvky, které podtrhují sportovní charakter tohoto modelu. 

Výrazně se změnil také vnitřek. Hlavní motivem je tu nově prohnutý displej tvořený pod jednodílným skleněným krytem umístěným 12,3palcovým přístrojovým
panelem za volantem a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce, což s sebou nese omezení počtu tlačítek a ovládacích prvků ve prospěch integrované digitální obsluhy mnoha funkcí.

Nové motory

V rámci modernizace se měnila i motorová palety. Všechny jednotky jsou alespoň mild-hybridní, využívající novou generaci osmistupňové převodovky Steptronic Sport, v jejíž kompaktní skříni je integrovaný elektromotor o výkonu až 9 kW. Tento automat v X5 a odvozené X6 slaví svou premiéru.

Konkrétně modernizovaná X5 přijela se zážehovým šestiválcem xDrive40i posíleným o 35 kW na 280 kW, s osmiválcem M60i o výkonu 390 kW nebo jako turbodiesel xDrive30d s 219 kW. Vedle spolupracujícího elektromotoru tento motor navíc nahradil hliníkové písty za ocelové, což umožní zvládat vyšší spalovací tlaky.

Dále je tu také plug-in hybrid xDrive50e s celkovým výkonem 360 kW (+70 kW proti předchůdci), který je dílem zážehového šestiválce a nového synchronního elektromotoru v osmistupňovém automatu o výkonu 145 kW. Akumulátor pak dokáže uchovat 25,7 kWh využitelné energie, což je o téměř 25 % více než v případě předchozí generace.

V rámci faceliftu dorazilo také BMW X5 M Competition s inovovaným V8. Dvakrát přeplňovaný motor byl elektrifikován díky 48V elektrickému systému, jeho výkon nicméně byl zachován na hodnotě 460 kW. Elektromotor je společně se svojí elektronikou integrován do skříně osmistupňové samočinné převodovky, výkonem až 9 kW pomáhá znatelně zrychlit reakce motoru na pokyn plynovým pedálem.

O výrobu se jako tradičně stará americká továrna Spartanburg v Jižní Karolíně, pro lokální trhy se však X5 montuje též v Thajsku, Indonésii nebo Indii.

BMW X5 (G05): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4922 x 2004 x 1745 x 2975 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 650 litrů
  • Výroba: 2018- (Spartanburg, USA)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „BMW X5 G05 (2018-)

  • BMW X5 je ve své čtvrté generaci jedno z těch aut, na kterém lze kritizovat jen máloco. Pokud chcete právě velké luxusní SUV (já bych si vystačil s 5 Touring), není mu vlastně co vytknout. Poskytuje nebývalý komfort, uvnitř je neskutečně komfortní a nabízený naftový šestiválec ve verzi xDrive30d je jednoduše famózní. Snad jen vzadu není zase tolik místa, kolik byste vzhledem k rozměrům karoserie očekávali a do zavazadelníku je kvůli dvojitému víku ztížený přístup.

    Reagovat
  • BMW si na čtvrté generaci X5 dalo opravdu záležet, ostatně je to jeden z jeho nejprodávanějších modelů, a tak pečlivé ladění bylo potřeba. Auto má opravdu jen několik chyb, třeba ztížený přístup do zavazadelníku kvůli dvojitému víku nebo jen průměrný prostor na zadních sedadlech. Podvozek ale funguje famózně a i ten třílitrový naftový šestiválec je pořád parádní. Cílové klientele se tak bude líbit, a tak nepochybujeme, že i čtvrtá generace X5 bude hitem. My osobně bychom se však obešli bez SUV a vystačili si s BMW 5 Touring…

    Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-bmw-x5-g05-chyby-se-hledaji-tezko-125671

    Reagovat
  • Za volantem BMW X5 M50i jsem strávil celý testovací týden, během něhož jsem ujel více než 750 kilometrů. Budu k vám upřímný – objektivní negativa se na tomto velkém bavoráku hledají jen těžko. Můžete pochybovat o sportovních jízdních vlastnostech, ale opravdu tam jsou. Osobně jsem po zkušenostech s X5 M50I zvědavý na jízdní schopnosti nejsilnější X5 M Competition s dalšími 100 koňmi výkonu navíc. Supersport v těle SUV? Nepochybně.

    Asi přemýšlíte nad tím, že největším negativem BMW X5 M50i bude vysoká spotřeba benzinu, ale i teď vás zklamu. Týdenní testování si s klidným ježděním po Praze a svižným blázněním na okolních okreskách vyžádalo průměrných 13 litrů benzinu na 100 kilometrů. Stejného výsledku jsem dosáhl i za volantem BMW M850i xDrive Gran Coupé se stejným motorem. Nečekaně se dostáváme k závěru, že pokud vám jde o provozní náklady, nezáleží na tom, kterého moderního osmiválcového bavoráka si koupíte. Všechny jezdí za to samé.. vyberte si ten, který se vám líbí.

    Více na: https://templeofspeed.cz/bmw-x5-m50i-m-performance-test/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *