BMW XM oficiálně. První M SUV je plug-in hybrid s 480 kW

K BMW už léta patří i sportovní verze jeho modelů s logem M ve jméně. Automobil dostupný výhradně jako „eMko“ ale v historii vznikl dosud jediný, supersport M1. Nyní se však představuje druhé takové auto, BMW XM, které snad nemůže být odlišnější než M1. Je to velké „supervýkonné“ SUV, které je poháněné plug-in hybridním ústrojím. Jeho design už loni naznačil stejnojmenný koncept. Snímky zamaskovaných prototypů přitom následně dokázaly, že sériová verze bude mít stylu konceptu hodně blízko. To se nyní potvrdilo i při oficiálně premiéře BMW XM.

Působivý vzhled

Vzhled automobilu už loni naznačil BMW XM Concept, poprvé prezentovaný na výstavě Art Basel 2021 v Miami Beach. Už tento koncept dokázal, že vysokovýkonné SUV bude velice expresivním vozem s výrazným designem. Řeč je hlavně o předních partiích. Právě jimi koncept poprvé naznačil první pohled na nový design přední části modelů BMW luxusní třídy, které později využila modernizovaná X7 a nová generace řady 7.

Přední světlomety jsou rozděleny do dvou samostatných modulů, což je nový designový prvek, který vytváří vizuálně působivý výraz. Zajímavé jsou i ledvinky, velké a s tvarem osmiúhelníku. Pro M typické dvojité příčky uvnitř masky chladiče pak díky horizontální orientaci umocňují dojem šířky. Působivý vzhled BMW XM podtrhují jeho vnější rozměry. Karoserie měří na délku 5.110 mm a rozvor náprav činí 3.105 mm. S hodnotou 2.005 milimetrů je přitom BMW XM širší než kterýkoli jiný model z nabídky BMW, na výšku pak měří 1.755 milimetrů.

Také interiér v lecčems naznačil dřívější koncept. Je tu tudíž standardně dodávaný prohnutý displej, natočený směrem k řidiči, což má ergonomický efekt v podobě snazšího intuitivního dotykového ovládání. Tvoří jej 12,3palcový informační displej a kontrolní displej s úhlopříčkou 14,9 palce. Novinkou bude přitom možnost streamování videí na kontrolním displeji, např. z YouTube, což má ukrátit chvíli při nabíjení baterií.

Plug-in hybrid s 800 Nm

Koncept naznačil také použité pohonné ústrojí BMW XM. Sama automobilka hovoří o nově vyvinutém systému pohonu M Hybrid, který v následujících letech spatříme nejen v XM. Plug-in hybridní ústrojí spojuje novou evoluci motoru 4,4 V8 a vysokovýkonný elektromotor. Ty nakonec nabízejí kombinovaný výkon 480 kW a točivý moment 800 Nm, generovaný kombinací spalovacího motoru o výkonu až 360 kW a elektrického pohonu o výkonu až 145 kW.

Výkon je přenášen na silnici prostřednictvím systému pohonu všech kol M xDrive. Elektronicky řízená vícelamelová spojka zajišťuje plně variabilní rozdělování výkonu mezi přední a zadní nápravu. Elektromotor je integrován do osmistupňového automatu, přičemž baterie s kapacitou 25,7 kWh postačují dojet vozu až 88 km podle metodiky WLTP.

K silnému motoru navíc patří i zajímavý zvuk. Charakteristickou akustiku BMW XM vytvářejí dvě elektronicky řízené a plynule nastavitelné klapky sportovního výfukového systému, jehož exkluzivní charakter se odráží také v jeho vizuálním ztvárnění, v podobě dvou párů koncovek výfuku uspořádaných nad sebou. Mimo to je přenášen do interiéru také prostřednictvím audiosystému. Aby se pak vibrace z hnacího ústrojí nepřenášely do karoserie a interiéru BMW XM, byly použity dva silentbloky motoru. Tyto silentbloky spojují ústrojí pohonu s pomocným rámem přední nápravy a karoserií.

Ještě silnější verze

V průběhu roku 2023 se nabídka BMW XM dále rozroste, o ještě výkonnější variantu. Kombinovaný výkon jejího plug-in hybridního systému bude v případě modelu BMW XM LABEL RED zvýšen na 550 kW a točivý moment na rovných 1.000 Nm. Z aktuálního stádia vývoje tohoto provedení vyplývá, že bude generovaný kombinací spalovacího motoru o výkonu až 430 kW a elektrického motoru o výkonu až 145 kW.

Jízdní vlastnosti pak zlepšuje standardně dodávané elektronicky řízené adaptivní tlumiče, integrální aktivní řízení s natáčení zadní nápravy a aktivní stabilizátory. Nechybí ani elektronicky řízený závěr zadního diferenciálu, dále zlepšující trakci, agilitu a směrovou stabilitu. M sportovní diferenciál nabízí podle potřeby plně variabilní rozdělování hnacího momentu mezi levé a pravé zadní kolo.

BMW XM vzniklo v rámci oslav 50 let od založení sportovní divize M. Původně se přitom spekulovalo, že velké SUV se bude jmenovat X8, nakonec ale BMW i kvůli této oslavě rozhodlo jinak. Začne se vyrábět na konci roku 2022, a to v americké továrně BMW Group ve Spartanburgu. Právě americký trh má být pro nový model klíčovým odbytištěm, spolu s Čínou a Blízkým východem.

Celosvětové uvedení na trh se rozběhne na jaře 2023. Na českém trhu BMW XM začíná na ceně 4.339.400 Kč.

BMW XM: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 5110 x 2005 x 1755 x 3105 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 527 litrů
  • Výroba: 2022- (Spartanburg, USA)

(vydáno 28. září 2022 18:43, aktualizováno 29. září 2022 18:36)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *