BMW Z3 chtělo být tím pravým bavorákem za dostupnou cenu. James Bond z něj udělal okamžitě hit a majitelé ho milují dodnes

BMW Z3 M Roadster

Ve 30. letech 20. století se propracovaný sportovní model 328 stal synonymem roadsterů BMW. O šedesát let později na něj navázalo BMW Z3, které vznikalo jako zábavné auto, sloužící zároveň jako první bavorák. Myšlenka se naplnila, BMW Z3 patří mezi nejoblíbenější modely značky, jež má dodnes řadu fanoušků, jak v Evropě, tak za oceánem.

V článku se dočtete:

  • Dědictví roadsteru 328: Jak se sportovní model BMW 328 ze 30. let stal předlohou pro moderní roadstery a proč se na něj odkazuje i design Z3.
  • Vývoj “zábavného vozu”: Jak probíhal vývoj a co kombinoval výsledný vůz.
  • Start výroby ve Spartanburgu: Proč se první Z3 začala montovat v USA (září 1995)
  • Bondovské cameo: V čem byl geniální product placement v bondovce GoldenEye (Zlaté oko)
  • Nástupce Z4: Proč oblíbenou Z3 nahradil jinak pojmenovaný model

BMW Z3 nebyl prvním roadsterem BMW v moderní éře, tím byl model Z1 s unikátními dveřmi, které sjížděly do prahů. Auto vyráběné v letech 1989 až 1991 sice stálo 45 000 dolarů, přesto se stalo žádaným, a tak se jen v Evropě snadno prodalo 8013 kusů. Z1 tak dokázala, že o roadstery je na začátku devadesátých let zájem, minimálně mezi bohatší klientelou.

Zájemci se však našli i v cenově dostupnějším segmentu. Mazda MX-5 se tehdy stala doslova hitem, což pro manažery BMW bylo inspirací.

BMW Z3: Fotogalerie

Zábavný vůz s technikou trojky

V té době se totiž konstruktéři BMW v Mnichově zabývali úkolem nazvaným „Zábavný vůz“, který inspiroval 33letého Joji Nagashimu, aby nakreslil právě dvoumístný roadster. „Vypadal trochu jako BMW 328 a měl trochu retro design,“ řekl Nagashima s odkazem na model ze třicátých let. Odkaz na někdejší model zdůvodňoval i tím, že roadster neviděl jako moderní druh automobilu.

Z Nagashimovy skici vznikl hliněný model, který byl spolu s dalším konceptem divize BMW Motorrad předán k dalšímu vývoji. Motocyklovou divizi tehdy vedl Dr. Burkhard Göschel, inženýr se smyslem pro spojení tradice a inovace. BMW Motorrad Roadster převzal čtyřválcový motor a komponenty podvozku z BMW řady 3 generace E30, ale jinak byl nekonvenční. „Byl to základní roadster s odnímatelnými dveřmi a odnímatelným víkem zavazadlového prostoru,“ řekl Göschel. „Mohl být používán jako roadster pick-up!“

BMW M3 EV prototyp

Je tohle nové BMW M3? Uniklé snímky naznačují kontroverzní design. Ten není jediným prvkem, který nebude fanouškům pochuti

BMW aktuálně pracuje na nové generaci sportovního sedanu M3, které čekají zásadní změny. Zdá se, že k dispozici bude ve …

Vývoj na trhu posílil argumenty pro nový roadster od BMW, který našel silného zastánce v osobě Dr. Wolfganga Reitzla, tehdejšího člena představenstva BMW odpovědného za výzkum a vývoj. V roce 1992 představil Reitzle svým kolegům z představenstva tři modely: Nagashimův „zábavný vůz“, koncept od BMW Motorrad a jeden další. Představenstvo vybralo Nagashimův výtvor díky jeho stylu a BMW Motorrad pro jeho kreativitu a vášeň. Výsledný produkční model tak měl být kombinací obou těchto návrhů.

Výsledné BMW Z3 přitom reagovalo na tehdejší trendy na trhu, mělo jít tak o (v rámci segmentu) cenově dostupný automobil. „Bylo mi řečeno, abych vůz vyrobil pro lidi, kteří si ho koupí jako své první BMW, nikoli jako seriózní sportovní vůz,“ řekl Nagashima a dodává: „Výsledkem měl být kompaktní, zábavný městský vůz za 40 000 německých marek.“ Podobně mluví i Göschel: „Pro zákazníky to měla být vstupní brána do světa BMW a vůz poskytující radost z jízdy. Náklady měly být nízké, protože se jedná o vůz jen pro zábavu a my jsme potřebovali, aby byl jednoduchý a snadno ovladatelný.“

Tato snaha vedla k tomu, že automobil měl použít již známou techniku. Konkrétně to znamenalo čtyřválcový motor a podvozek vycházející z tehdy nového BMW řady 3 generace E36, ale s rozvorem kratším o 25 cm. Místo nové víceprvkové nápravy ve tvaru písmene Z z modelu E36 ale roadster používal kompaktnější (a levnější) zadní zavěšení s vlečnými rameny z odcházející generace BMW řady 3 E30, která ale poskytovala menší mechanickou přilnavost. 

První BMW Z3 nakonec sjelo z výrobní linky ve Spartanburgu v září 1995. Výroba v nově vybudovaném závodu byla logickou volbou – úspěch Mazdy MX-5 na americkém trhu dokazoval, že v USA je o roadstery zájem, a tak vyráběný automobil měl být hlavní cílové klientele co nejblíže.

Stačilo jen pár záběr v bondovce

Jen dva měsíce od zahájení produkce BMW Z3 debutovalo na veřejnosti ve filmu Golden Eye (Zlaté oko), prvním filmu, v němž James Bond vyměnil svůj Aston Martin za BMW. Jednalo se o geniální product placement, který pro BMW vyjednal Tom McGurn během svého působení ve funkci ředitele komunikace značky BMW na americkém západním pobřeží.

„Jednoho dne se mě (z agentury Norm Marshall and Associates z jižní Kalifornie) zeptali, jestli jsem četl, že se James Bond vrací po pětileté přestávce mezi filmy. Řekli mi: ‚Proč to nezkusíme?‘ Tak jednoduché to bylo,“ vzpomíná McGurn.

Fiktivní britský agent byl dlouho spojován s Aston Martinem, ale producenty zaujala možnost změny, když jim McGurn ukázal fotografii konceptu roadsteru BMW. „Mluvili jsme o tom, že jde o novou Evropu, kde hranice nehrají roli. Evropské společenství bylo založeno v roce 1993 a mohlo by se jim hodit evropské auto, které se bude vyrábět v Americe.“ Zajímavostí přitom je, že BMW za umístění svého produktu ve filmu údajně neplatilo.

Opel Mokka-e 2020

Auto pro dva: Tipy a rady, jaké nejlepší vybrat

Auto pro dva je široký pojem, protože takový automobil může oslovit širokou klientelu, a kvůli tomu může mít naprosto odlišné …

BMW Z3 se v bondovce Zlaté oko nakonec mihlo jen v pár záběrech. Může se to zdát málo, byl to ale vlastně cíl. „Chtěli jsme ho odhalit, ale ne přeexponovat, a ve scénách jízdy bujnou vegetací se staženou střechou to bylo perfektní,“ tvrdí McGurn. I to pomohlo rychle vyprodat stokusovou edici, která byla replikou vozu z bondovky – v modré barvě Atlanta Blue, s béžovým koženým interiérem Nappa a číslem 007 na palubní desce a kobercích, ale samozřejmě bez raket Stinger a padáku, které Q instaloval ve filmu.

Auto se přitom začalo oficiálně prodívat až několik měsíců po premiéře bondovky. V době uvedení filmu do kin však prodejci už měli možnost vystavit předváděcí vozy. „Většina z nich to udělala a bylo z toho obrovské množství předobjednávek přibližně na šest měsíců dopředu,“ říká McGurn.

Okamžitý hit

Do konce roku 1996 BMW pak ve Spojených státech prodalo více než 15.000 roadsterů BMW Z3 a vůz vyvolal takovou míru oddanosti, jaká nebyla zaznamenána od příchodu BMW 2002 v roce 1968. Mnoho lidí, kteří si BMW Z3 koupili, přišlo k BMW od jiných značek, ale brzy si zamilovali jak značku, tak roadster. V tomto roce dosáhl roční prodej BMW v Severní Americe 105.761 kusů, čímž poprvé v historii společnosti překročil hranici 100 000 prodaných kusů.

BMW 507

BMW 507: Příběh Elvisova kousku

V srpnu si připomínáme 45. výročí úmrtí amerického zpěváka a krále rock’n’rollu. Elvis Presley vlastnil v letech 1958–1960, během své vojenské služby v Německu, …

BMW Z3 se nakonec vyrábělo až do roku 2002, kdy vzniklo 297.088 kusů. Z toho 279.273 aut byly roadstery, zbytek připadal na kupé uvedené v roce 1998. Na začátku nového milénia byla Z3 nahrazena modelem nově pojmenovaným Z4, což mělo reflektovat změnu koncepce. Z4 měla být větší, komfortnější, celkově vyspělejší a také, dražší. Takové jméno si uchovalo i další modely v linii, aktuálně se tak prodává třetí generace BMW Z4 (G29). Na trhu je od roku 2018, přičemž se má vyrábět do roku 2026. Poté patrně skončí bez přímé náhrady, což má souviset se změnami tržních trendů a nižším zájmem o tento typ automobilu. Jaký rozdíl proti době, kdy na trh vstupovalo BMW Z3…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *