Historie

Dacia a její historie: Od 1100 po úspěšný Duster

Dacia dnes už má nezastupitelnou roli v nabídce aut na evropském trhu. Přitom patří mezi relativně mladé výrobce, výrobu aut zahájila v roce 1968. Její historie je přitom spjata s automobilkou Renault. Nejprve v licenci vyráběla vozy francouzské značky, dnes je součástí skupiny Renault. Víte, jaká je dosavadní historie značky Dacia?

Výroba vozů Dacia byla zahájena v srpnu 1968, modelem Dacia 1100, sama automobilka ale svoji historii počítá ještě dále.

Už v roce 1943 se totiž ve městečku Colibasi nedaleko Pitesti začaly vyrábět motory a další komponenty pro stíhací letouny. Po válce se závod přeorientoval na civilní výrobu. Nejprve se stal opravnou lokomotiv, od roku 1952 se tu začaly vyrábět díly pro traktory a nákladní vozy. V roce 1963 tak došlo k přejmenování závodu na Uzine de piese auto Colibasi (UPAC).

V polovině šedesátých let pak rumunská vláda začala jednat o možnosti domácí výroby automobilů, kterou měla zajistit spolupráce s nějakým zahraničním subjektem. Rumunsko potřebovalo motorizovat, zároveň však nemělo dostatek zkušeností, aby tento úkol zvládlo vlastními prostředky.

Dacia 1100 jako první

V roce 1966 tak došlo k dohodě s Renaultem, který zvítězil s projektem licenční výroby tehdy teprve chystaného modelu Renault 12. Rozhodnuto přitom bylo o tom, že produkci zajistí nově vybudovaná továrna v Pitesti, ležící poblíž stávajícího závodu UPAC.

Konstrukce nové automobilové továrny v Pitesti odstartovala v roce 1967, hotová byla v květnu následujícího roku. Samotná produkce aut u pak byla zahájena 3. srpna 1968.

Jako první se tu začal vyrábět model pojmenovaný Dacia 1100. Jméno značky odkázalo na dávný název užívaný pro oblast Rumunska. Vyráběný vůz však nebyl Renault 19. Ten ještě nebyl hotov, představil se až na pařížském autosalonu 1969. Dohoda mezi rumunskou vládou a Renaultem však s touto možností počítala. Umožňovala výrobu jiného automobilu obdobného typu. Rumuni preferovali produkci Renaultu 16, volba ale nakonec padla na Renault 8, kvůli cenovým nákladům. A právě ten (konkrétně ve verzi Major) se v Pitesti začal vyrábět jako Dacia 1100.

Přichází Dacia 1300

Ve výrobě nakonec Dacia 1100 vydržela do roku 1972, za tu dobu vzniklo na 37.000 jejích exemplářů. To už se mezitím začala vyrábět i původně zamýšlená Dacia 1300, alias Renault 19. Ta byla na rumunský trh uvedena v říjnu 1969. Okamžitě se přitom stala hitem, a to i v okolních zemích. Export do zahraničí přitom odstartoval až v roce 1971. Mezitím došlo ke sjednocení stávajících dvou závodů v Colibasi, do jednoho celku.

Rok 1973 byl pak ve znamení příchodu kombíku Dacia 1300 Break, tři roky po uvedení výchozího kombi značky Renault. Ten se brzy stal klíčovou součástí historie značky. Stal se totiž základem pro později uvedené užitkové verze, kterých dohromady vzniklo přes dva miliony. Vyráběly se přitom přes 35 let. První přišla v roce 1975 jako Dacia 1302. V tehdejším roce se v Rumunsku začal v malé sérii vyrábět i ryze užitkový Renault Estafette.

V druhé polovině sedmdesátých let však došlo k ukončení spolupráce s Renaultem, přestože se zprvu jednalo o možnosti licenční výroby modelu Renault 18. Na to ale nedošlo, a tak si Dacia musela vystačit s postupnou modernizací řady 1300. Vznikla dokonce i třídveřová varianta  Dacia 1320, ta však vznikla jen ve zhruba 2.500 kusech.

Dacia pod křídly Renaultu

To v devadesátých letech to rumunský výrobce zkusil modelem vlastní konstrukce Dacia Nova. Větších úspěchů mimo domovské Rumunsko však nedosáhlo. Nakonec se tak značka vrátila ke spolupráci s Renaultem, francouzská skupina totiž v roce 1999 Dacii privatizovala.

Dohoda podepsána 2. července 1999 už počítala s výrobou automobilu v ceně pouhých 6.000 dolarů (později prezentováno jako 5.000 eur), který měl dorazit do pěti let. Tento projekt X90 následně světu dal Dacii Logan první generace, který dorazil v roce 2004. Právě kvůli nové generaci vozů byla celá továrna Dacie rozsáhle modernizovaná a rozšířena. Výrobní kapacita tak postupně vzrostla až na 350.000 aut ročně. Ještě předtím vznikl model Dacia SuperNova, už s motorem Renaultu, na základech dřívější Novy, později nahrazený modelem Solenza.

Sázka na cenově dostupné automobily se přitom Dacii vyplatila. Původní plány počítaly jen s prodejem ve východní Evropě, o Dacii ale najednou měli zájem i v západní Evropě, a tak značka postupně expandovala na západ. Tomu pomohlo hlavně populární SUV Duster, jehož první generace byla uvedena v roce 2010.

Historický milník

Aktuálně pak Dacia slaví důležitý milník své historie. V roce 2022 totiž oslavila výrobu už 10 milionů automobilů za svoji existenci. Tímto jubilejním automobilem se stal model Duster Extreme barvy šedá Urban, který s historickými vozy značky zapózoval 20. dubna 2022, v domovské továrně Mioveni.

Výroba přitom zrychlila v posledních letech. Vždyť pět milionů automobilů Dacia zvládla vyrobit mezi lety 2014 až 2022. Nejvíce kusů přitom připadá na model Sandero, jehož za tři generace vzniklo na 2,6 milionu kusů. Aktuálně jde o nejprodávanější auto pro rodiny v Evropě. Následuje model 1300 a jeho varianty (2,3 milionu vyrobených exemplářů) a Duster s 2,1 miliony kusy.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *