HistorieVideo

Ferruccio Lamborghini: Příběh slavného podnikatele

Itálie dala světu mnohé slavné automobilky, a to i několik těch vyrábějících supersportovní vozy. Jednou z nich je i Lamborghini, nesoucí příjmení italského podnikatele. Ferruccio Lamborghini se narodil 28. dubna 1916, a tak je to právě letos 106 let od jeho narození.

Ferruccio Lamborghini se narodil 28. dubna 1916 v malé vesnici Renazzo di Cento v provincii Ferrara, jako nejstarší z pěti bratrů. Jeho astronomické znamení byl býk, který jej provázel většinu jeho života.

První Lamborghini byl Fiat

Rodiče malého Ferruccia byli rolníci, on sám se však už od mládí raději zajímal o techniku a mechaniku. Jeho blízké tak nepřekvapilo, že začal studovat techniku na univerzitě v Boloni. Své znalosti si později vyzkoušel na řeckém Rhodosu, kde za druhé světové války opravoval armádní techniku.

Po válce se Ferruccio vrátil do válkou postižené Itálie a pokoušel se podnikat s firmou na výrobu cvičebních nástrojů. Mladý Ferruccio ale zjistil, že italské krásky po válce nemají zájem o hubnutí, a tak se mladý pán staral spíše o vlastními silami upravený Fiat Topolino, který dokonce přihlásil i do slavné Mille Migla. Tento závodní kousek je tak někdy označován jako vůbec první Lamborghini, protože byl svým hrdým majitelem několikrát upraven.

Ferruccio ale není se závoděním úspěšný, a tak se zaměřuje spíše na oblast podnikání. Tentokrát se orientoval na výrobu traktorů, které jsou na rozdíl od cvičebních pomůcek v Itálii po válce třeba. V roce 1948 tak ve městě Cento nedaleko Ferrucciova rodiště založil Lamborghini Trattori S.p.A, které z armádních vozidel začne vyrábět zemědělskou techniku. Po válce jsou v Itálii armádní auta všude a firma se začíná rozrůstat. Ferruccio Lamborghini navíc mohl využít tehdejší situace, kdy oblast sídla nového podniku nebyla válkou natolik zničená jako jiné části Itálie a že tehdejší legislativa usnadňovala založení a výstavbu nového podniku.

Milovník aut

Nový podnik je úspěšný, a tak již po čtyřech letech podnikání Ferruccio rozšířil portfolio o výrobu klimatizací (Bruciatori SpA). V šedesátých letech výrobce traktorů zaměstnává už 400 lidí a vyrábí až 30 strojů denně. Díky svým úspěchům se u Ferruccia opět začala projevovat vášeň o sportovní vozy a stále mladý Lamborghini se stává vlastníkem několika rychlých kousků. V jeho garáží se střídají Alfy Romeo, Lancie, Mercedesy, a hlavně, Ferrari.

Úspěšný průmyslník je okouzlen technickou dokonalostí automobilů, a tak nebylo divu, že když se v jeho Ferrari 250 GT rozbila spojka, byl patřičně rozladěn. Natožpak, když se tato příhoda stala několikrát.

Lamborghini vs. Ferrari

Ferruccio se tak rozhodl zajít za Enzem Ferrarim osobně a stěžuje si mu na kvalitu jeho automobilů. Il Commendatore ale vzal Ferrucciova slova nadarmo a budoucího konkurenta vyvedl s kanceláři dnes už legendární větou: „Lamborghini, můžete být schopen řídit traktor, ale nikdy nebudete schopen správně zvládnout Ferrari.“ Ostatně tak to glosoval sám Lamborghini.

Hrdý výrobce traktorů si takovou nadávku nenechal líbit a rozhodl se díky tomu splnit svůj dávný sen – postavit nejlepší automobil pod sluncem. Druhý sen – stavba vrtulníku Lamborghini – se mu bohužel v průběhu života nepovede. Italská vláda totiž Lamborghini nikdy neudělila licenci k jejich výrobě.

Počátky automobilky Lamborghini

Cestu za vysněným automobilem začíná Ferruccio opravou svého Ferrari, do kterého namontuje silnější spojku ze svých traktorů. Druhý krok nastane v květnu 1963, kdy je oficiálně založeno Automobili Lamborghini S.p.A. Továrna je následně postavena ve městečku San’t Agata Bolognese, která rovněž leží v oblasti, dnes nazývané údolí supersportů. V kraji Maserati, Ducati či Ferrari začíná vznikat další výrobce.

Ferruccio při stavbě továrny využil svoji vášeň o dokonalost. Továrna byla ve své době supermoderní, stavěna byla tak, aby se mohla časem rozrůst. Již při vzniku měla 50.000 metrů čtverečních. Jako symbol nové automobilky byl zvolen rozzuřený býk, který jakoby vyzýval k boji vzpínajícího se hřebce z Maranella.

Miura a další

Pozdní šedesátá léta jen krátce po vzniku nové automobilky se stávají i její úspěšnou érou. První studie Lamborghini 350 GTV debutuje v říjnu 1963, krátce nato následuje jeho sériová verze, 350 GT. Tu ale zastiňuje krásná Miura, supersportovní auto představené v roce 1966, dnes označené za první superauto světa.

Miura měla být jen speciál postavený v pár desítkách kusů, zákazníci si ji ale oblíbili. A tak díky Miuře je možné automobilku rozšířit, která v nejlepších letech vyrábí čtyři modelové řady. Časy 350GT, Miury, Islera, Espady, Urraca nebo třeba Jaramy trvají do sedmdesátých let, kdy se nad automobilkou bohužel začnou stahovat mračna.

Prodej automobilky

Automobilka supersportů je totiž financována z prodejů stejnojmenných traktorů, které patří mezi největší továrny v Itálii. Výroba traktorů se má dokonce dále rozšiřovat, díky očekávaným zakázkám z Jižní Ameriky. Tyto nabídky ale byly kvůli politické situaci bohužel zrušeny, což znamená drtivý dopad na obě továrny. Výroba traktorů je prodána v roce 1972 společnosti SAME, která Lamborghini Trattori vlastní dodnes.

V témže roce byla prodána i polovina automobilky Lamborghini, která se dostala do rukou George-Henri Rossettiho, rok na to byla druhá část prodána jeho příteli René Leimerovi.

Ferruccio Lamborghini tak v roce 1973 v 57 letech odchází na zasloužený odpočinek. Jeho snažení přineslo úspěchy, podařilo se mu opravdu vybudovat automobilku, která konkurovala dříve takřka neporazitelnému Ferrari.

Zasloužilý odpočinek

Na stáří se tak Ferruccio Lamborghini vrací k profesi svých rodičů, když se konkrétně začne zabývat pěstováním vína. Jeho snažení se o dokonalost nepolevuje a stává se vinařským odborníkem. Jeho vinice nedaleko Trasimenského jezera produkují víno pod značkou Colli di Trasimeno, nicméně brzy se mu neřekne nijak jinak než „Sangue Di Miura“ (Krev Miury). Během zaslouženého odpočinku se Ferruccio podruhé ožení, jeho druhou manželkou se stává Maria Theresa Lamborghini.

Auta ale nepřestává milovat. I proto na začátku devadesátých let proběhnou médii debaty, že známý průmyslník chce koupit továrnu Bugatti, tehdy sídlící jen nedaleko Sant‘ Agaty. Tyto zprávy se ale nikdy nepotvrdí.

Smrt Ferruccia Lamborghiniho přichází 20. února 1993, kdy Ferruccio v 76 letech podléhá infarktu. S díly svých podniků je spjat až do konce života. Na místo jeho posledního odpočinku jej veze traktor Lamborghini, jeho výrobek, tak, jak si přál v poslední vůli. Pochován je ve svém rodném městě Renazzo di Cento.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *