Honda letos uvádí evropské trhy uvést novou, již jedenáctou generaci oblíbeného kompaktního modelu Civic, která se již jinde ve světě prodává. Součástí nabídky opět bude i vrcholné provedení Type R. Právě nová Honda Civic Type R se nyní konečně odhalila. Co o sobě prozradila?
Elegantnější než předchůdce
Už před premiérou jsme měli dobrou představu o designu novinky, díky průběžně zveřejňovaným upoutávkám. Tvary vycházejí ze spíše konzervativně pojatého výchozího modelu, který však zdobí sportovní detaily, jako třeba výrazný spoiler na zádi nebo trojitá koncovka výfuku.
Dramatický design zadního spoileru přitom dále přispívá k vytváření přítlaku. Samotný spoiler je nakloněn dozadu s cílem snížit odpor vzduchu. Zadní spoiler, podepřený novými odlévanými hliníkovými držáky, je posazen níže, ale je širší než u předchozího modelu, což zdůrazňuje novou elegantní linii střechy a širší postoj. Opět je vůz k dispozici výhradně jako hatchback.
Naopak o technice v útrobách jsme toho dlouhou dobu nevěděli. Jistotou bylo zachování pohonu jen předních kol. To oficiálně potvrdila sama Honda, když oznámila, že se nový Civic Type R stal nejrychlejší předokolkou na okruhu Suzuka. S časem 2:23,1 byl mimochodem asi o sekundu rychlejší než předchůdce.
Co se však týče samotného pohonného ústrojí, byla to velká neznámá. Nakonec se však potvrdilo očekávané nasazení evoluce dosavadního turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce o objemu dvou litrů.
Vylepšený motor předchozího Type R
Nový model staví na oceňovaném základu svého předchůdce a dále rozvíjí motor z předchozího modelu. Poskytuje tak nejrychlejší a nejnávykovější jízdu v historii modelu. Změny se projevily v upraveném turbodmychadlu, které má nyní kompaktnější těleso ke zlepšení celkové účinnosti jednotky. Samotná turbína má jak počet lopatek, tak jejich tvar optimalizovaný pro zvýšení výkonu a zlepšení proudění vzduchu. Výsledkem je nejsilnější přeplňovaný motor VTEC v modelu Type R.
Revidovaný, vysoce účinný výfukový systém přispívá ve spojení s výše uvedenými součástmi na zlepšení poměru výkonu a hmotnosti, točivého momentu a maximální rychlosti ve srovnání s předchozí generací modelu Type R. Optimalizovaná verze šestistupňové manuální převodovky pomáhá řidičům cítit propojení s
jejich vozem.
Přepracovaný systém přizpůsobení otáček s automatickým meziplynem zajišťuje dokonale spárované přizpůsobení otáček při řazení nižších převodových stupňů, což pomáhá vyvážení vozu při vjezdu do zatáčky. Vysoko výkonná převodovka dostala extrémně tuhý mechanismus řazení a optimalizované uspořádání řadicí kulisy pro bezpečné a velmi přesné řazení.
Vylepšený brzdový systém Brembo zachovává dvoudílné kotouče z předchozí generace pro umocnění pocitu a dlouhou životnost. Nový vůz se vyznačuje vylepšenou regulací teploty a chlazením prostřednictvím modernizovaného chladiče, což zajišťuje trvalý a optimální výkon při intenzivním používání. Nový design trojitého výfuku s vylepšenou modulací zvuku zlepšuje zvukový vjem a dále posiluje spojení řidiče s vozem.
Nová Honda Civic Type R se světu oficiálně představila 21. července 2022. Na zahájení prodeje si ale i tak ještě počkáme, nová Honda Civic Type R se totiž v Evropě začne prodávat až počátkem roku 2023.