Hyundai Santa Fe je už dlouhou součástí nabídky korejské automobilky. Jedná se o rodinné SUV, které se od roku 2018 prodává už ve své čtvrté generaci s interním označením TM. Ta první přišla v roce 2000, tedy dávno před Kodiaqem a spol., kteří reagovali na úspěch této kategorie.
Za ta léta se Hyundai Santa Fe stal úspěšným modelem, přesto se ve čtvrté generaci výrazně proměnil. Na první pohled je to patrné už na designu, který sází na mnohem výraznější tvary než konzervativně pojatý předchůdce. Poznávacím znakem jsou rozdělené světlomety, které se dnes stávají stále častějším prvkem aktuálních aut.
Automobil navíc mezigeneračně výrazně narostl, natáhl se o 80 mm, aby uspokojil zájemce o tři řady sedadel. Z nabídky totiž vypadla prodloužená verze Grand Santa Fe, nabízená v rámci třetí generace (v USA ji nahradil ještě větší model Palisade), a tak se už výchozí model musel velikostně přizpůsobit.
Evropská nabídka Santa Fe v dobře premiéry primárně vsadila na turbodiesely. Na českém trhu byly v roce 2018 dostupné vznětové čtyřválce 2.0 CRDi ve verzích se 110 kW a 136 kW a vrcholný 2.2 CRDi (147 kW), které doplnil i zážehový čtyřválec 2.4 GDi (138 kW). K dispozici byl pohon všech kol i automatická převodovka (osmistupňová z vlastní dílny).
Vůz pak umí nadchnout bohatou výbavou čítající head-up displej promítající informace na čelní sklo nebo třeba upozornění na cestující vzadu, které má upozornit na zapomenuté děti nebo zvíře na zadních sedadlech.
Změny na úrovni nové generace
Už v roce 2020 pak došlo k modernizaci, která byla opravdu rozsáhlá, skoro až na úrovni nové generace. Hyundai Santa Fe generace TM se tehdy dočkal nejen přepracovaného vzhledu, ale také zcela nového technického základu. Nová platforma N3 sdílená se soudobě uvedenou Kiou Sorento generace MQ4 nejenže snížila těžiště díky umístění těžkých komponentů nízko a díky optimalizované konstrukci s víceúrovňovými deformačními zónami, za tepla tvářenými komponenty a super hlubokotažnými ocelovými plechy zvýšila pasivní bezpečnost, ale také zvětšila vnitřní prostor a umožnila zástavbu hybridního pohonu.
Konkrétně hybridní varianta vsadila na kombinaci nového benzinového čtyřválce 1.6 T-GDi a elektromotoru o celkovém výkonu 169 kW, kterou později doplnil také plug-in hybrid se stejným spalovacím motorem, avšak výkonnějším elektromotorem a většími bateriemi, s možností dobíjení ze zásuvky, s kombinovaným výkonem 195 kW. Alternativou k nim je nový turbodiesel 2.2 CRDi (148 kW) s hliníkovým blokem místo litinového, který nahradil dosavadní automat novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Design změnila přepracovaná příď i záď s propojenými koncovými světly. Uvnitř se zase změnil středový panel.
Hyundai Santa Fe: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4770 x 1890 x 1680 x 2765 mm (2018-2020), 4785 x 1900 x 1685 x 2765 mm (od 2020)
- Objem zavazadlového prostoru: 547 litrů (sedmimístná verze, 2018-2020), 571 litrů (pětimístná verze, od 2020)
- Výroba: 2018- (Ulsan, Jižní Korea; Montgomery, USA)
Rodinným SUV na českém trhu od svého příchodu na trh vládne Škoda Kodiaq, Hyundai Santa Fe ale v aktuálně generaci ukazuje, že je více než silnou konkurencí pro „medvěda“ vyráběného v Kvasinách. Když si odmyslíme poněkud kontroverzní vzhled, který nepadne do vkusu každému, lze Sante Fe vytknout jen máloco. Je to pohodlné auto, kombinace turbodieselu 2.2 CRDi a automatu skvěle funguje a jeho interiér je nejen prostorný, ale také luxusně působící.
Hyundai Santa Fe (TM) už možná není jedno z nejprodávanějších SUV na českém trhu jako kdysi, není to však jeho schopnostmi, nýbrž mnohonásobně rozšířenou nabídkou takových modelů, které jsou v některých případech dostupnější než tento velký model. Santa Fe je totiž v aktuální generaci nadmíru povedeným automobilem, kterému lze vytknout jen máloco. Snad jen originální vzhled nepadne do vkusu každému a v utažených zatáčkách Santa Fe dá těžkopádnějším chováním najevo svoji velikost.
Jinak ale nabízí nadmíru pohodlné svezení, prostorný a luxusní interiér nebo příjemně pracující motor – 2.2 CRDi (147 kW) je důkazem, že v této kategorii je turbodiesel stále nejlepší volbou. Zkrátka řečeno, hledáte-li sedmimístné rodinné SUV, je Santa Fe parádní volbou. Nejen Škoda Kodiaq by se ho měla obávat.
Více na: https://www.auto.cz/hyundai-santa-fe-rodinny-ideal-s-kontroverzni-tvari-131023
Nabídka rodinných sedmimístných SUV je v dnešní době již široká, Hyundai Santa Fe ale patří v mainstreamovém segmentu mezi ty nejlepší volby. Nevadí-li vám poněkud kontroverzní design, dostanete prostorný automobil se skvěle zpracovanou kabinou, který je navíc možné bohatě vybavit. Vyhřívaná mohou být i zadní sedadla, head-up displej promítá informace přímo na čelní sklo, přičemž nechybí ani upozornění na vozidla v mrtvém úhlu. Vynikající volbou je i turbodiesel 2.2 CRDi (147 kW) v kombinaci s automatem. Motor je pěkně silný, dobře odhlučněný a převodovka hladce, byť trochu pomalu řadí. Nedrží však zbytečně nízké otáčky jako třeba koncernové automaty, nad volnoběhem navíc turbodiesel neduní. Spotřeba se pak pohybuje v mezích, na dálnici SUV jezdí za osm, z dlouhodobého hlediska se však dá dostat na 6,5 l/100 km. Nějaké strasti? Digitální příjem rádia v Česku zkrátka pořád nefunguje, často přepíná mezi digitálem a analogem, krycí roletka kufru se pak při stahování vždy zasekne o bezpečnostní pásy třetí řady sedadel.
+ Luxusní interiér, komfortní podvozek, silné 2.2 CRDi s hladce řadícím automatem, bohatá výbava, přehledné ovládání, snadný přístup dozadu
– Kontroverzní vzhled, hlučnější 2.2 CRDi, vyšší pořizovací cena, průměrný zavazadelník, vláčné řízení, těžkopádnější charakter
Zpočátku jsem od nového Santa Fe neměl velká očekávání a čekal jsem, že to bude jen další SUV v dnes už téměř nepřeberné nabídce. Jenže mě příjemně překvapilo a po týdenním soužití s ním si myslím, že je podařeným autem. Dokonce tak podařeným autem, že je důkazem toho, že Hyundai už v dnešních dnech není na takové úrovni, jakou známe z dvacet let starých modelů. Ačkoliv tedy původně Santa Fe vzniklo pro Američany, až zaměření na náročné evropské zákazníky přinutilo konstruktéry se opravdu snažit a vynaložené úsilí se vyplatilo. Hyundai Santa Fe se vážně povedl.
Více na: https://templeofspeed.cz/hyundai-santa-fe-korejci-se-zlepsuji-tohle-suv-dukaz/
Hyundai Santa Fe Hybrid (2021)
Plusy
futuristický, no zároveň elegantný dizajn
veľa priestoru na zadných sedadlách vo všetkých smeroch
široká nastaviteľnosť zadných sedadiel
komfortné predné sedadlá
skvelý infotainment
vynikajúci head-up displej
veľmi dobré naladenie hybridného systému
príjemná práca automatickej prevodovky
vyvážené naladenie podvozka
skvelý kamerový systém
parkovanie na diaľku
veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy
Mínusy
nemožnosť bezkľúčovo odomknúť auto zo zadných dverí
privítal by som zaujímavejšie ambientné osvetlenie interiéru
Více na: https://dominiccars.sk/test-hyundai-santa-fe-hybrid-1-6-t-gdi/