Jaguar XF s interním označením X260 je druhá generace modelu vyšší střední třídy britské automobilky, vyráběná od roku 2015. Jako první debutoval ve formě sedanu, dva roky na to následovalo kombi, s označením Jaguar XF Sportbrake. Pro Čínu pak vznikl i prodloužený sedan Jaguar XF L.
Design automobilu přímo navázal na předchůdce, jednotlivé designérské prvky se inspirovaly u menšího sedanu Jaguar XE, který se začal vyrábět ve stejném roce. Autorem návrhu byl tehdejší dlouholetý šéfdesignér Jaguaru Ian Callum a jeho tým, který vedle dravých tvarů vsadil také na perfektní aerodynamiku. V případě sedanu je charakterizována součinitelem odporu vzduchu o hodnotě 0,26.
Mezigeneračně se vůz paradoxně zkrátil, v případě sedanu o sedm milimetrů. Zároveň se však rozvor natáhl o 51 mm. O kombíku pak Ian Callum tvrdil, že ideálně kombinuje sportovní styl s praktičností.
Hliníková konstrukce
Konstrukce nově vsadila primárně na hliník, který tvoří 75 % karoserie, což úctyhodně snížilo hmotnost vozu. Oproti první generaci je Jaguar XF druhé generace (X260) o 190 kilogramů lehčí, zároveň je však konstrukce o 28 % tužší. Takřka ideální je i rozložení hmotnosti, blíží se totiž poměru 50:50 mezi nápravy.
Podvozek tvoří lichoběžníková náprava vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Kombík se pak proti sedanu liší standardně dodávanou zadní nápravou s pneumatickým odpružením pro udržování světlé výšky bez ohledu na zatížení. Poháněná je zadní náprava s alternativou v podobě pohonu všech kol. Nabídka motorů v době premiéry čítala čtyřválce a šestiválce, a to jak ty zážehové, tak vznětové.
Pro rok 2020 byl Jaguar XF modernizován. Vnější styl byl i přes nové nárazníky nebo světlomety zachován, hlavní změny proběhly v kabině, která byla kompletně přepracována. Ústřední novinkou se stal 11,4″ dotykový displej multimediálního systému Pivi Pro. Proměnila se ale i středová konzole. Nabídka motorů se pak v rámci faceliftu omezila výhradně na čtyřválce. Jediný vznětový dvoulitr se navíc stal mildhybridem.
Výrobu pro Evropu zajišťuje britská továrna Castle Bromwich, auto se ale pro lokální trhy montuje též v Číně nebo Indii.
Jaguar XF: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4954 x 1808 x 1465 x 2960 mm (XF), 4955 x 1808 x 1496 x 2960 mm (XF Sportbrake)
- Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů (XF), 565 litrů (XF Sportbrake)
- Výroba: 2015- (Castle Bromwich, Velká Británie)
Českým prodejům vyšší střední třídy jasně dominuje německá prémie, a tak Jaguar XF Sportbrake v tuzemském prostředí patrně bude jen alternativou pro ty, kdo z jakýchkoliv důvodů nechtějí ingolstadtského Avanta, mnichovského Touringa nebo stuttgartský T-Modell. A je to škoda, protože k této trojce je XF Sportbrake více než důstojným konkurentem.
Přehlédněte spotřebu hodně závislou na jízdním stylu, někdy nepříliš intuitivní ovládání nebo moc opatrně pracující stabilizační systém a máte tu charismatický automobil, do něhož se dovedete snadno zamilovat. Vypadá úžasně (byť ta koncová světla by mohla být vymyšlena lépe), nabízí vynikající jízdní vlastnosti, vysokou praktičnost a poskytne více než slušný komfort. Tohle kombi bychom na českých silnicích zkrátka rádi potkávali častěji!
Více na: https://www.auto.cz/jaguar-xf-sportbrake-25t-je-dobre-ze-prakticka-kocka-setrvala-120234
Vyšší střední třída je takovým vymírajícím druhem, čehož důkazem jsou i skomírající prodeje Jaguaru XF, který vždy byl jen alternativou k německé prémiové trojce, která v segmentu je léta silná. Přitom v mnoha ohledech se jí dokáže vyrovnat. Já osobně milujete ten osobitý styl chuligána, který i po letech vypadá skvěle. Vynikající jsou též jízdní vlastnosti, a to i v rámci povedených konkurentů. Konkrétně u kombíku pak platí podobná praktičnost jako u konkurence, dostatek prostoru na zadních sedadlech a skvělé aerodynamické odhlučnění. V případě benzinového dvoulitru 25t (184 kW) pak mluvíme o silném motoru se skvěle spolupracujícím osmistupňovým automatem. Jen škoda vyšší spotřeby, která bývá u Jaguarů obvyklá. Při rychlejším tempu rychle roste nad 10 l/100 km, a tak se hodí na dnešní poměry obří 74litrová palivová nádrž. Na německé konkurenty bohužel Jaguar ztrácí moderní technikou. Elektronické asistenty zkrátka nefungují tak pečlivě jako u takřka bezchybných německých zástupců vyšší střední třídy, ideální není ani pomaleji reagující multimediální systém. Osobně mně vadí i hlučnější podvozek.
Jaguar XF odjakživa býval primárně volbou individualistů, zákazníků, kteří se chtěli odlišit od německé prémie. Platí to i dnes u ojetin, díky bazarová nabídka XF je podstatně užší než u takového BMW 5, byť ceny jsou obdobné. Navzdory sportovnímu charakteru bazarové nabídce vládnou hlavně naftové motory, kterými se Jaguar snažil oslovit velké fleety. Jde o motory vlastní konstrukce (Ingenium), který bohužel po letech trápí nastavený dlouhý servisní interval – hrozí tak dnes zadření či jiné problémy, kterým se vyhnete leda při pravidelné výměně oleje, klidně po 20.000 km. Potíže se přitom týkají jak čtyřválců, tak šestiválcům, kterých se tak nemusíte tolik hrozit – u čtyřválce si výrazně nepomůžete. V případě benzinových jednotek si pak dávejte hlavně pozor na čtyřválec 25t z prvních let výroby (2015-17) z dílny Fordu. Je nespolehlivý, trápí ho karbonování sání i zničené písty. Vrcholný šestiválec je pak sice jezdeckou lahůdkou, vyplatí se však se vyhnout autům s vysokým nájezdem, u nichž hrozí selhání řetězových pohonů rozvodů. Obecně pak jako u jiných Jaguarů platí, že s XF musíte do autorizovaných (respektive specializovaných) servisů, které vozům britské značky rozumějí a poradí si s nimi. Občas totiž hrozí vysoké náklady, třeba když při rutinní výměně autobaterie zemře řídicí jednotka palubního komfortu a elektronický model, může jít taková oprava do deseti tisíců. Pokud však na případné náklady máte, dostanete v XF úžasný stroj, s mechanicky odolným podvozkem, tuhou karoserií a skvělými jízdními vlastnostmi. Na řidiče přitom Jaguar opravdu myslel, k dispozici býval i manuál.