Jaguar XF X260 (2015-)

Jaguar XF s interním označením X260 je druhá generace modelu vyšší střední třídy britské automobilky, vyráběná od roku 2015. Jako první debutoval ve formě sedanu, dva roky na to následovalo kombi, s označením Jaguar XF Sportbrake. Pro Čínu pak vznikl i prodloužený sedan Jaguar XF L.

Design automobilu přímo navázal na předchůdce, jednotlivé designérské prvky se inspirovaly u menšího sedanu Jaguar XE, který se začal vyrábět ve stejném roce. Autorem návrhu byl tehdejší dlouholetý šéfdesignér Jaguaru Ian Callum a jeho tým, který vedle dravých tvarů vsadil také na perfektní aerodynamiku. V případě sedanu je charakterizována součinitelem odporu vzduchu o hodnotě 0,26.

Mezigeneračně se vůz paradoxně zkrátil, v případě sedanu o sedm milimetrů. Zároveň se však rozvor natáhl o 51 mm. O kombíku pak Ian Callum tvrdil, že ideálně kombinuje sportovní styl s praktičností.

Hliníková konstrukce

Konstrukce nově vsadila primárně na hliník, který tvoří 75 % karoserie, což úctyhodně snížilo hmotnost vozu. Oproti první generaci je Jaguar XF druhé generace (X260) o 190 kilogramů lehčí, zároveň je však konstrukce o 28 % tužší. Takřka ideální je i rozložení hmotnosti, blíží se totiž poměru 50:50 mezi nápravy.

Podvozek tvoří lichoběžníková náprava vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Kombík se pak proti sedanu liší standardně dodávanou zadní nápravou s pneumatickým odpružením pro udržování světlé výšky bez ohledu na zatížení. Poháněná je zadní náprava s alternativou v podobě pohonu všech kol. Nabídka motorů v době premiéry čítala čtyřválce a šestiválce, a to jak ty zážehové, tak vznětové.

Pro rok 2020 byl Jaguar XF modernizován. Vnější styl byl i přes nové nárazníky nebo světlomety zachován, hlavní změny proběhly v kabině, která byla kompletně přepracována. Ústřední novinkou se stal 11,4″ dotykový displej multimediálního systému Pivi Pro. Proměnila se ale i středová konzole. Nabídka motorů se pak v rámci faceliftu omezila výhradně na čtyřválce. Jediný vznětový dvoulitr se navíc stal mildhybridem.

Výrobu pro Evropu zajišťuje britská továrna Castle Bromwich, auto se ale pro lokální trhy montuje též v Číně nebo Indii.

Jaguar XF: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor:  4954 x 1808 x 1465 x 2960 mm (XF), 4955 x 1808 x 1496 x 2960 mm (XF Sportbrake)
  • Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů (XF), 565 litrů (XF Sportbrake)
  • Výroba: 2015- (Castle Bromwich, Velká Británie)

Jaguar XF

4.4

Design

4.8/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

5.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.3/5

2 komentáře: „Jaguar XF X260 (2015-)

  • 3 dubna, 2020 (07:51)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Českým prodejům vyšší střední třídy jasně dominuje německá prémie, a tak Jaguar XF Sportbrake v tuzemském prostředí patrně bude jen alternativou pro ty, kdo z jakýchkoliv důvodů nechtějí ingolstadtského Avanta, mnichovského Touringa nebo stuttgartský T-Modell. A je to škoda, protože k této trojce je XF Sportbrake více než důstojným konkurentem.

    Přehlédněte spotřebu hodně závislou na jízdním stylu, někdy nepříliš intuitivní ovládání nebo moc opatrně pracující stabilizační systém a máte tu charismatický automobil, do něhož se dovedete snadno zamilovat. Vypadá úžasně (byť ta koncová světla by mohla být vymyšlena lépe), nabízí vynikající jízdní vlastnosti, vysokou praktičnost a poskytne více než slušný komfort. Tohle kombi bychom na českých silnicích zkrátka rádi potkávali častěji!

    Více na: https://www.auto.cz/jaguar-xf-sportbrake-25t-je-dobre-ze-prakticka-kocka-setrvala-120234

    Reagovat
  • 11 října, 2020 (16:25)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Vyšší střední třída je takovým vymírajícím druhem, čehož důkazem jsou i skomírající prodeje Jaguaru XF, který vždy byl jen alternativou k německé prémiové trojce, která v segmentu je léta silná. Přitom v mnoha ohledech se jí dokáže vyrovnat. Já osobně milujete ten osobitý styl chuligána, který i po letech vypadá skvěle. Vynikající jsou též jízdní vlastnosti, a to i v rámci povedených konkurentů. Konkrétně u kombíku pak platí podobná praktičnost jako u konkurence, dostatek prostoru na zadních sedadlech a skvělé aerodynamické odhlučnění. V případě benzinového dvoulitru 25t (184 kW) pak mluvíme o silném motoru se skvěle spolupracujícím osmistupňovým automatem. Jen škoda vyšší spotřeby, která bývá u Jaguarů obvyklá. Při rychlejším tempu rychle roste nad 10 l/100 km, a tak se hodí na dnešní poměry obří 74litrová palivová nádrž. Na německé konkurenty bohužel Jaguar ztrácí moderní technikou. Elektronické asistenty zkrátka nefungují tak pečlivě jako u takřka bezchybných německých zástupců vyšší střední třídy, ideální není ani pomaleji reagující multimediální systém. Osobně mně vadí i hlučnější podvozek.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *