Hybridní pohon je dnes stále častějším řešením u nových automobilů. Žádají si ho stále přísnější emisní normy, vyhovuje ale i zákazníkům, díky nízké spotřebě paliva. Tzv. full-hybridy nabízené některými značkami však žádají specifický styl jízdy, díky němuž spotřebu srazíte ještě níže. Toyota, velký propagátor hybridního pohonu, proto nyní radí, jak jezdit s hybridem, abyste byli co nejúspornější.
Nebojte se akcelerace
Zní to možná nelogicky, Toyota ale opravdu radí využívat při zrychlení potenciál full-hybridního ústrojí. Argumentuje, že pokud rychle dosáhnete určité rychlosti a pak sundáte nohu z plynu, budete plně využívat hybridní systém. Když totiž přidáte více plynu, automobil bude sice spotřebovávat více pohonných hmot a energie, nicméně zrychlení proběhne na kratším úseku a za kratší dobu. A tím se sníží průměrná spotřeba paliva, v hybridních Toyotách nebo Lexusech totiž převodovka e-CVT stejně upravuje otáčky spalovacího motoru tak, aby pracoval v optimálním rozmezí otáček.
Brzděte s rozumem
Naopak při brzdění se hodí předvídat situaci. Zvlášť ve městě tímto způsobem můžete uspořit hodně paliva. Dívejte se daleko dopředu a stále předvídejte vývoj situace na silnici; manévry jiných řidičů, změny světel na semaforech, blížící se omezení nebo přechody pro chodce. Za pozornost stojí zkrátka vše, co vás může přinutit sešlápnout brzdu.
Už jen s trochou předvídavosti tak dokážete naplánovat brzdění tak, abyste při něm z jedoucího vozidla získali co nejvíce energie. U hybridu je přitom, na rozdíl od konvenčního pohonu, lepší brzdit s malou razancí, po delší dobu. V takovém případě totiž nepracuje klasický brzdový systém, který jen snižuje rychlost, ale hybrid brzdí prostřednictvím elektromotoru. Ten se v takové fázi promění v generátor a bržděním rekuperuje energii, kterou následně uloží do baterií a později využije k dalšímu zrychlení.
Sledujte ukazatele
Učit se úspornosti přitom můžete od samotného automobilu. Hybridní auta totiž často sama napoví, jak jezdit úsporně. Konkrétně hybridy Toyota a Lexus mají ukazatel využití výkonu pohonu rozdělený do sekce Eco a Power. Pozice ručičky na budíku vás přitom upozorní na zapnutí spalovacího motoru. Díky tomu se můžete vyhnout zbytečnému zrychlování a urazit větší vzdálenost pouze na elektromotor. Ukazatel práce hybridního pohonu rovněž upozorní, jak byste měli brzdit, takže můžete jezdit hospodárněji na dlouhých cestách i po městě.
Využívejte elektrický režim
Hybridy zpravidla mívají rovněž tlačítko, které ručně vyvolá jízdu jen na elektřinu. Přestože hybridy samy rozhodují o co nejoptimálnější spolupráci elektromotoru a spalovacího motoru, občas se hodí vyvolat elektrický režim ručně. Tato funkce se hodí třeba na parkovištích, když manévrujete, nebo když jedete ucpaným centrem města a hledáte parkovací místo. Můžete ji využít i v zácpě před mýtnými branami nebo v kempu, když nechcete budit sousedy spící ve vedlejším přívěsu.
Režim EV má zkrátka řadu využití a pokud jej použijete vhodným způsobem, pomůže snížit spotřebu. Vynucení elektrického režimu v uvedených scénářích umožní později zapnout spalovací motor a jet ekonomičtěji.
Přínosný je rovněž jízdní režim Eco, který většinou změní charakteristiku pohonné soustavy a ovlivňuje práci palubních zařízení, jako jsou klimatizace a topení.
Startujte opravdu až před jízdou
Pokud jste zvyklí nastartovat si auto předem a ještě si třeba během té chvíle nastavovat sedačku či rádio, nedělejte to, pokud chcete maximálně snížit spotřebu. Hybrid totiž čerpá energii z baterie hybridního systému. Napájení klimatizace, palubních zařízení, reflektorů a dalších přístrojů přispívá ke snížení dobití baterií a ačkoli spalovací motor nepracuje, stání s nastartovaným zapalováním není tak úplně zadarmo. Nejlepší je tak vůz nastartovat až těsně předtím, než vyrazíte a vypnout jej hned poté, co dojedete do cíle. Vyhnete se zbytečným ztrátám a spotřeba bude ještě nižší.
Závěrem však Toyota radí, že s nízkou spotřebou paliva dokáže jezdit každý uživatel vozu s hybridním pohonem. Inteligentní systém kombinující jízdu na benzin a elektřinu se umí přizpůsobit, a tak řidič nemusí mít žádné speciální znalosti. Uvedené rady tak berte jen jako doporučení, jak s hybridem jezdit ještě úsporněji než dosud.