Nissan v poslední době nezažívá zrovna šťastné období. Jeho prodeje v Evropě klesají, nedaří se mu příliš finančně a musel řešit s dlouholetým aliančním partnerem, automobilkou Renault. Obměněné vedení se však snaží pracovat na nápravě a chystá pro evropskou divizi novou strategii pro následující léta. Odhalena má být na konci tohoto měsíce, už nyní však z centrály zaznívají hlasy, co by měla obsahovat. O plánech informovala agentura Reuters.
Japonská automobilka se v Evropě rozhodně vsadit na modely, které jí jdou nejlépe, tudíž SUV. Už dříve vyplynulo na povrch, že Nissan v blízké době kompletně promění svoji nabídku těchto modelů. Po novém Juke dorazí i nové generace X-Trailu (na snímku) a Qashqaie, které doplní i zcela nové SUV s čistě elektrickým pohonem, vycházející z konceptu Ariya. Pro příští X-Trail a Qashqai se zase počítá s hybridními variantami.
Užší spolupráce
V duchu nové alianční strategie by Nissan měl být v rámci spolupráce s Renaultem vedoucím vývoje těchto modelů, jím vyvíjenou techniku by pak do budoucna měla užívat právě i francouzská značka. Snížit náklady by pak měla také užší spolupráce mezi oběma partnery v oblasti výroby. Mluví se tak o tom, že v britském závodě Sunderland Nissanu by do budoucna mohly vznikat i Renaulty Captur a Kadjar. To by mělo zajistit jeho budoucnost, která kvůli brexitu byla v ohrožení. Vždyť kvůli odchodu Velké Británie z Evropské unie se v Sunderlandu nakonec nebude vyrábět příští generace X-Trailu, s koncem značky Infiniti v Evropě navíc skončila i tamější produkce jeho modelu Q30 a QX30.
Naopak Renault povede vývoj malých automobilů nebo užitkových vozidel, jejichž techniku následně převezme i Nissan. V tomto směru se očekává třeba využití architektury chystané budoucí generace Renault Kangoo.
Ladění svých aut si však podle zákulisních zdrojů nadále povede každá z automobilek. Cílem je totiž jasné odlišení Nissanu a Renaultu z hlediska designu nebo charakteru.
Nutné úspory
V rámci úspor se ale bude muset také škrtat v nabídce. V ohrožení jsou především sportovní modely GT-R a nástupce 370Z, které by se do budoucna na starém kontinentu už nemusely prodávat. Primárně kvůli přísnějším emisním normám, tyto vozy by totiž kvůli svým silným motorům kazily flotilový průměr emisí.
V ohrožení je navíc závod ve španělské Barceloně, orientovaný na produkci užitkových vozidel, včetně pick-upu Navara. pro nízké vytížení mu hrozí uzavření, jak to s továrnou dopadne, má být známo nejpozději v létě.
Dobrou zprávou je alespoň ta, že Nissan neplánuje evropský trh opustit, jak se rovněž psalo. „Musíme být zastoupeni v Evropě, abychom udrželi krok s regulacemi a udrželi naši technologii konkurenceschopnou, i když nedosáhneme exponenciálního růstu,“ tvrdí podle Reuters jeden ze zákulisních zdrojů.