Kia Stinger (2017-2023)

Kia Stinger 2017

Kia Stinger (CK) je fastback střední třídy z dílny korejské automobilky, který na trh vstoupil v roce 2017. Sportovně střižený automobil sloužil při svém uvedení na evropských trzích jakožto vlajková loď značky. Hrál roli imagemakera, dokazujícího, že Kia umí nabídnout nejen praktická auta, ale i stylová. Do prodeje vstoupil po dlouhém lákání jako novinka v portfoliu bez přímého předchůdce. Po své premiéře vůz získal řadu designérských ocenění. V roce 2022 se vůz začal postupně stahovat z evropských trhů včetně toho českého. Na pozici vlajkové lodi evropské nabídky značky jej tehdy nahradila elektrická Kia EV6. Na rok 2023 je pak plánován úplný konec výroby tohoto modelu.

Design automobilu s výklopnými pátými dveřmi navrhnul tehdejší šéfdesignér evropské centrály Kie Gregory Guillame, na jehož práci dohlížel tehdejší šéfdesignér celé automobilky Peter Schreyer. Vycházel přitom z konceptu Kia GT představeného už v roce 2011. Stinger vsadil na sportovní střih, s nízkou pětidveřovou karoserii typu fastback. Takhle výrazné auto zkrátka do jeho premiéry Kia nepostavila. Některé další modely se ale prvky Stingeru inspirovaly, mj. Ceed třetí generace (CD).

Kia Stinger se navíc rozhodla konkurovat i vozům z řad prémiových značek. Nabídla tak bohatou výbavu zahrnující ventilovaná přední sedadla, head-up displej nebo hlídání mrtvého úhlu, které ve voze značky Kia bylo užito vůbec poprvé.

Také použitá platforma byla svým způsobem prémiová. Základem tohoto gran turisma je totiž zkrácená architektura z Hyundaie Genesis, což znamená motor uložený vpředu podélně a pohon zadních kol, tedy ústrojí typické pro vozy luxusních značek. Alternativou k zadokolce je i čtyřkolka, přičemž podvozek kombinuje vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu, s možností adaptivních tlumičů.

Nabídka motorů pak vedle čtyřválců 2.2 CRDi a 2.0 T-GDi čítá i vidlicový šestiválec 3.3 T-GDi. Agregát s dvojitým přeplňováním řady Lambda II pohání vrcholnou variantu Stinger GT.

Pro modelový rok 2021 byl pak Stinger modernizován. Vnější vzhled se změnil jen decentně, uvnitř se objevila větší obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 10,25″. Hlavně se ale proměnila nabídka motorů, v Evropě pokračoval už jen šestiválec 3.3 T-GDi.

Konec Stingeru

V roce 2022 vyšlo najevo, že společnost Kia Czech ke konci roku uzavře zákaznické objednávky na model Stinger GT. Už dříve se vůz stáhl z jiných evropských trhů. Přestože vůz nikdy nepatřil k prodejním trhákům, jeho roli imagemakera značka ocenila. Toto gran turismo totiž představilo automobilku jinému typu zákazníků a sehrálo důležitou roli při změně vnímání celé značky.

Na pozici vlajkové lodi Stinger nahradil elektromobil EV6. „EV6 GT je ideálním vozem, který v České republice převezme štafetu po modelu Stinger. Strategický plán značky se výrazně zaměřuje na elektrifikaci a celosvětově plánuje do roku 2027 nabídnout 14 nových elektromobilů. EV6 GT je důležitou součástí tohoto plánu a skutečnou novou vlajkovou lodí značky Kia“, komentoval to Arnošt Barna, tehdejší šéf českého Zastoupení Kia.

V roce 2023 pak má výroba auta skončit i na globální úrovni. Stinger se světem loučí rozlučkovou edicí Tribute Edition. Ta je dostupná výhradně s benzinovým šestiválcem, liší se černými detaily, hnědou kůží uvnitř nebo dostupnou matnou šedou Moonscape. Edice je limitována na 1.000 aut pro celý svět.

Kia Stinger: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4830 x 1870 x 1400 x 2905 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 406 litrů
  • Výroba: 2017- (Sohari, Jižní Korea)

Ohodnoťte Kiu Stinger i vy, v komentářích pod článkem:

2 thoughts on “Kia Stinger (2017-2023)

  1. + Výrazný vzhled, prémiový interiér, nabídka šestiválce, slušná výbava, dobře fungující podvozek
    – Méně místa nad hlavou vzadu, omezený výhled vzad

  2. Kia Stinger je pro mě cool kára. Už jenom z toho důvodu, že ji Kia vyrobila. Je to takový retro návrat do doby, kdy každá automobilka musela mít kupé nebo prostě sportovně vypadající auto, i když sportovní většinou nebylo a bylo postaveno na základě běžných sériových aut. Namátkou si takto vybavuji nádherný Fiat 128 Sport Coupé, Opel Calibra, Wolkswagen Corrado, Renault Fuego a vlastně i Škoda 110 R a další. V té době nevládli automobilkám cifršpióni s kalkulačkami nebo blázniví ekofanatici, ale nadšenci, kteří věděli, že auto je i pro zábavu, pro potěšení a ne pouhý dopravní prostředek. Neříkám že Stinger je dokonalý nebo lepší než prémiové značky. To ne, ale je velice slušně udělaný, má kvalitní materiály uvnitř, pohodlné sportovní sedačky, je hodně rychlý, má velice slušný podvozek, kde se na hranice jeho možností stejně málokdo dostane, aby ho plně využil, má krásný design a je za slušnou cenu. Navíc není to tuctovka. Ale ze všeho nejdůležitější je, že prostě existuje! Tak si říkám, že by to mohla být dobrá investice. A když ne, tak budu mít šestiválec (ty čtyřválce mi nedávají smysl). No, kdo z vás ho dnes má?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *