Rakousko patří mezi oblíbené destinace Čechů, a to nejen při cestě za zimními radovánkami. Rakousko je pro Čechy ideální země, kam vyrazit autem. Letadlo se při cestě k jižním sousedům nevyplatí, stejně tak vlak není pro každého. Připomeňme si proto základní tipy a rady, jak zvládnout cestu do Rakouska autem.
- Autem do Zillertalu
- Autem do Kitzbühlu
- Autem na Dachstein
- Rakouské dálniční poplatky
- Rakouské průsmyky
- Na co si dát v Rakousku pozor
Autem do rakouských Alp
Autem do Zillertalu
Rakousko je oblíbenou destinací hlavně kvůli zimním radovánkám. Češi si v Rakousku zamilovali mnohá horská střediska, přičemž mezi oblíbená patří například ta v údolí Zillertal. Cesta z Prahy do Zillertalu je dlouhá asi 530 kilometrů a dá se zvládnout i s přestávkami za nějakých šest hodin. Nejjednodušší trasa vede prakticky celá po dálnicích, z prahy se vydejte po dálnici D5 směr Plzeň a Rozvadov, v Německu se vydáte kolem Regensburgu a Mnichova směr rakouský Kufstein. V Rakousku pak jedete po dálnici A12 až k Wiesingu, odkud je to do Zillertalu už jen pár kilometrů.
Alternativou je pak trasa přes Jižní Čechy, po dálnici D3. V Rakousku se následně vydáte kolem Lince a Salcburku směr německý Rosenheim, kolem kterého se vrátíte zpět do Rakouska, u Kufsteinu. Zbytek trasy už pak vede po stejném úseku jako výše zmíněný. Jelikož ale dálnice D3 není pořád celá hotová, musíte část trasy jet po okresních silnicích.
Autem do Kitzbühlu
Právě cestu z Prahy přes jižní Čechy je vhodné zvolit při cestě do dalšího z oblíbených rakouských lyžařských středisek, Kitzbühlu. Také sem cestu zvládnete do šesti hodin, dlouhá je zhruba 530 kilometrů. Optimální cesta vede právě přes České Budějice, odkud se vydáte dále na jih přes Kaplici a v Rakousku kolem Linze směr Salzburk. Za ním projedete kousek Německa kolem Bischofswiesenu, načež se vrátíte zpět do Rakouska, odkud kolem St. Johann in Tirol po silnicích B178 a B161 dojedete do Kitzbühlu.
Autem na Dachstein
Oblíbenou destinací v Rakousku je také Dachstein. Také v tomto případě je vhodné z Prahy vyrazit na jih směr České Budějovice a dále Linz. Zde se však budete pokračovat po dálnici A7 dále na jih. Následně přejedete na dálnici A9, po níž dojedete až k Liezenu. Následněte se vydáte směr Salzburg a Dachstein, po silnici B320.
Dálniční známky v Rakousku
Při jízdě do Rakouska automobilem nezapomeňte na to, že rakouské dálnice jsou zpoplatněny. Dálniční známku lze sice koupit online, stále ale lze pořídit i papírovou vinětu. Roční dálniční známka pro rakouské dálnice v roce 2023 pro osobní auta vyjde na 96,40 eur. Dvouměsíční známka pro rok 2023 stojí rovných 29 eur (cca 710 korun). A českými řidiči zřejmě nejčastěji kupovaná desetidenní dálniční známka stojí 9,90 eur (asi 240 korun).
Zvlášť jsou pak zpoplatněné vybrané silnice s dlouhými tunely, kde projíždíte mýtnými branami jsou:
- S16 Arlberg
- A13 Brenner (u hranic s Itálií)
- A10 Tauern
- A11 Karawanken (u hranic se Slovinskem)
- A9 Bosruck
- A9 Gleinalm
Speciální poplatky se platí i za průjezd některými horskými úseky, např. Grossglockner Hochalpenstrasse.
Horské úseky v Rakousku v zimě
Zvolenou trasu je přitom vhodné plánovat také s ohledem na aktuální situaci a klimatické podmínky. Počítat je navíc nutné s tím, že některé vysokohorské úseky jsou v Rakousku přes zimu uzavřeny. Konkrétně jde o následující průsmyky:
- Filzensattel (od prosince do března),
- Grossglockner Hochalpenstrasse (od listopadu do dubna),
- Hahntennjoch (od listopadu do května),
- Silvretta Hochalpenstrasse (od listopadu do května),
- Sölk (od listopadu do května),
- Staller Sattel (od listopadu do května),
- Timmelsjoch Hochalpenstrasse (od října do června).
Co vzít do Rakouska s sebou?
Kromě povinné výbavy a řidičáku či techničáku k vozidlu, byste při cestě do Rakouska neměli zapomenout s sebou vzít:
- zelenou kartu, případně doklad o připojištění vozidla,
- Evropský průkaz zdravotního pojištění, případně doklad o cestovním pojištění,
- formulář záznamu o dopravní nehodě
- vhodná je i reflexní vesta pro všechny členy posádky
Pokud s vám cestuje dítě, nezapomeňte na:
- autosedačku, a to pro děti do 14 let, které jsou menší než 150 cm; od výšky 135 cm stačí podsedák
Při cestě v zimě, což je při jízdě do Rakouska obvyklé, jsou pak nutné:
- zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm, v Rakousku povinné od 1. listopadu do 15. dubna, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky
- sněhové řetězy, které jsou povinné na úsecích vyznačených dopravní značkou, a to v případě, že povrch vozovky je pokryt souvislou nebo nepatrně narušenou sněhovou pokrývkou či ledem a jejich použitím nedojde k poškození povrchu vozovky. U autobusů a vozidel nad 3,5 tuny je pak povinné s sebou vozit sněhové řetězy, a to od 1. listopadu do 15. dubna
A co palubní kamera v Rakousku?
Naopak bývá vhodné nechat doma palubní kameru, nebo alespoň ji zakrýt či z ní vyjmout paměťovou kartu. V Rakousku je totiž zakázané zveřejňovat záznamy z kamer při řízení na internetu, na nichž jsou rozpoznatelné osoby nebo registrační značky vozidel, stejně tak záběry z těchto kamer jsou jen omezeně použitelné jako důkazní materiál při dopravní nehodě. Přestože nejsou konkrétně zakázané zákonem, je vhodné předejít konfliktům s rakouskou policií a při cestě autem do Rakouska raději palubní kameru nechat doma.
Rakouská pravidla silničního provozu
Rychlostní limity v Rakousku jsou následující:
- v obci: 50 km/h,
- mimo obec: 100 km/h,
- na dálnici: 130 km/h.
Je nicméně nutné zdůraznit, že na rakouských dálnicích bývá maximální povolená rychlost často omezena na 110 km/h, kvůli snaze o snížení vypouštěných emisí vozidel. Podobná omezení platí také v některých rakouských městech v rámci nízkoemisních zón (např. Innsbruck, Salzburg).
Co se pak týče alkoholu, v Rakousku je povolená tolerance do 0,5 promile, nicméně jen pro řidiče, kteří oprávnění mají alespoň dva roky. Při naměření vyššího množství alkoholu v krvi hrozí vysoké pokuty, od 0,8 promile alkoholu v krvi rakouská policie rovnou zabavuje řidičský průkaz.
Pokuty hrozí i pokud na dálnici v případě kolony nevytvoříte záchranářskou uličku. Naopak denní svícení povinné v Rakousku není, přesto se obecně doporučuje ho kvůli bezpečnosti používat, navíc u moderních aut s diodami denního svícení není energeticky náročné.