Od spousty nadšenců do aut se dozvíte, že škodovky jsou nudná auta. Spíš než pravdou je toto klišé daní za fenomenální úspěch mladoboleslavské automobilky na našem trhu. Když na Škodu natrefíte na každém rohu, její vozy prostě se musejí jevit obyčejně. Za téměř 130 let, co tato značka existuje, ale vyprodukovala hezkou řádku ikonických vozů. Třeba následující tři.
Škoda Octavia
A začněme klidně současností. Že se vám běžná Octavia nezdá nijak ikonickým modelem? Nezapomínejte na to, že s Octavií WRC naše největší automobilka vstupovala mezi smetánku ve světě rallye. I přesto, že nedosáhla výraznějších úspěchů, si ji jezdci zamilovali.
Škoda Octavia je ale ikonickým modelem ve své civilní verzi. Ano, v té, ve které ji denně potkáváte ve stovkách exemplářů. Právě ona je totiž prodejně nejúspěšnějším českým vozem vůbec. A byla to ona, kdo Škodu na západ od našich hranic zbavil puncu něčeho laciného a nekvalitního. Ve všech čtyřech generacích tento vůz nabízel a nabízí ty nejvyspělejší technologie, které koncern Volkswagen pro vozy nižší střední třídy měl a má. A ve všech čtyřech generacích bodovala i tím, že byla o něco větším autem, než se v nižší střední třídě nosilo a nosí. Prostor pro posádku a zejména pro zavazadla – kvůli tomu si Octavii koupily miliony zákazníků. Ano, Octavia je auto, které stojí na každém rohu a v každém autobazaru. Je o ní zájem, obchoduje se s ní a spousta lidí chce jen a pouze Octavii. I proto může být třeba i předmětem kšeftů pochybných obchodníků. Ojetou Octavii prostě musíte před koupí zkontrolovat podle VIN na carvertical.com/cz/provereni-vin, abyste měli jistotu, že kupujete nekradené, nestočené nebo nebourané auto. Rozhodně by se ale nemělo zapomínat na to, že díky tomuto modelu je dnes Škoda tam, kde je.
Škoda 130 RS
Uprostřed normalizační mizérie přišla jako zjevení. Závodní kupé odvozené od krásné Škody 110R bylo určené pro rallye, okruhové závody i pro závody do vrchu. Z krásy svého příbuzného neztratilo nic a k jeho základu inženýři přidali tolik, že se dodnes na toto auto vzpomíná a nejeden milovník veteránů se z klasického eRka snaží udělat repliku Škody 130 RS.
Když se přitom podíváte na technická data, nic by nenasvědčovalo tomu, že jde o zajímavé auto. Čtyřmetrové kupátko poháněné třináctistovkou o výkonu přibližně 100 kW, které na rozpohybování z klidu na 100 km/h potřebuje asi 7,5 sekundy. Tohle, že je závoďák? Inu je, a to pořádně úspěšný závoďák. Stačí si připomenout následující milníky: vítězství mezi třináctistovkami v Rallye Monte Carlo v roce 1977, pět umístění v TOP10 v mistrovství světa v rallye, 2. místo v šampionátu ETCC v roce 1980 a titul mistrů Evropy ve stejné třídě o rok později. A v tomto duchu by šlo pokračovat ještě hezky dlouho.
Škoda Felicia
Nejkrásnější škodovka. Ztělesnění šedesátých let. Elegance na kolech. Těmito i dalšími libozvučnými popisy bývají doprovázeny články o ikonickém roadsteru Škoda Felicia. Na konci padesátých let nazrála konečně doba na to, aby okřídlený šíp mohl zdobit poněkud zajímavější automobily a volba padla na kabriolet. Již v roce 1957 spatřil světlo světa model 450, který vycházel z tudoru Škoda 440, lidově nazývaného Spartak. O dva roky později přišly modernizace a v Mladé Boleslavi (a v Kvasinách) přišli se zajímavějšími jmény. Z tudoru se stala Octavia, a roadster dostal jméno Felicia. Oba tyto názvy se zapsaly hluboko do škodovácké historie.
Čtyři metry na délku a motor o objemu 1,1 a později 1,2 litru a o výkonu 50, resp. 55 koní stačily ke zrodu legendy. Nikoli dechberoucí jízdní vlastnosti, ale velká dávka stylu a elegance ve spojení se svobodomyslností kabrioletu udělaly z tohoto vozu ikonu. A také velká míra exkluzivity. Vždyť Felicií se mezi lety 1959 a 1964 nevyrobilo ani 15 tisíc. Dnes tak jde o velmi ceněného veterána.