KatalogCX-3Mazda

Mazda CX-30 DM (2019-)

Mazda CX-30 s interním označením DM je malé SUV z dílny japonské automobilky, které se prodává od roku 2019. Původně se s vyvíjeným vozem počítalo jako s druhou generací CX-3, když se ale první generace s interním označením DK nadále dobře prodávala, v nabídce ji doplnila. Mazda CX-30 tudíž vyplnila mezeru mezi modely CX-3 a CX-5. Pro Mazdu nezvyklé označení bylo užito na odlišení od modelu CX-4 prodávaného v Číně.

Design automobilu pokračoval v trendu stylistického jazyka Kodo, autorem je tým šéfdesignéra Mazdy Rya Yanagisawy. V tomto konkrétním případě vůz navázal na styl krátce předtím uvedené Mazdy 3 generace BP, s níž sdílí rovněž soudobou generaci platformy Skyactiv-Vehicle Architecture. To konkrétně znamená hladké tvary, vysoké boky pontonu s dalším zvýšením v zadní části karoserie pak chtějí navozovat proporce kupé. S již zmíněnou trojkou pak toto malé SUV sdílí také koncepci svého interiéru, v podobě minimalistické palubní desky s volně stojícím displejem multimediálního systému na vrchu středového panelu.

Oproti CX-3 se CX-30 se pak zásadně odlišuje svými rozměry. Je totiž o 125 mm delší a 20 mm širší. Mezeru mezi CX-3 a CX-5 pak ideálně vyplňuje i tím, že zároveň o 150 mm kratší a 45 mm užší než CX-5 generace KF.

Zprvu tři motory

Do českého prodeje vůz vstoupil s nabídkou tří motorů. Benzinový atmosférický čtyřválec 2.0 Skyactiv-G (90 kW) a turbodiesel 1.8 Skyactiv-D (85 kW) doplnil unikátní, kompresorem přeplňovaný čtyřválec 2.0 Skyactiv-X (132 kW), kombinující chování vznětových i zážehových jednotek. Použitá platforma umožnila i zástavbu pohonu všech kol.

V průběhu let se však nabídka dostupných pohonných jednotek proměnila. V roce 2020 přibylo silnější provedení 2.0 Skyactiv-G (110 kW), později přejmenované na 2.0 e-Skyactiv-G na zdůraznění mild-hybridního pohonu. Rok nato pak dorazilo 2.0 e-Skyactiv-X se 137 kW jako náhrada za dosavadní slabší verzi, která se odlišila i technicky, včetně jiného kompresního poměru. Naopak turbodiesel 1.8 Skyactiv-D tehdy v nabídce skončil, kvůli nízkému zájmu.

Pro evropský trh se Mazda CX-30 dováží z japonské Hirošimy. Pro jiné kouty světa ale vůz vzniká také v Číně, Thajsku nebo Mexiku.

Mazda CX-30: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4395 x 1795 x 1540 x 2655 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 430 litrů
  • Výroba: 2019- (Hirošima, Japonsko)

4 komentáře: „Mazda CX-30 DM (2019-)

  • + Povedený design, prémiově působící interiér, chytře navržená kabina, přehledný infotainment, ukázková řidičská pozice, slušný vnitřní prostor, příjemně odhlučněný motor, slušná spotřeba 2.0 Skyactiv-G, skvělé jízdní vlastnosti
    – Přece jen vyšší pořizovací cena, chybějící „chytré“ prvky v zavazadelníku, průměrná dynamika 2.0 Skyactiv-G, v některých situacích se podvozek může zdát tuhý

    Reagovat
  • Mazda CX-30 nabídne takový optimální kompromis toho, co člověk může chtít. Jezdí se s ní skvěle, spotřeba motoru Skyactiv-G150 okolo sedmi litrů není nic nereálného, zavazadelník o objemu 430 litrů už něco pojme a už v základu máte vše, co potřebujete.

    Takže pokud chcete CX-30 za co nejméně peněz, klidně kupte úplný základ. Budete mít méně výkonu, ale pořád plnohodnotné a zábavné auto.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-mazda-cx-30-skyactiv-g150-2021/

    Reagovat
  • Mazda CX-30 GT Plus (2021)
    Malá SUV jsou dnes v Evropě nadmíru populární volbou, a tak není divu, že takový model najdeme také v nabídce Mazdy. Ta jeden čas nabízela dokonce tři vozy této kategorie, menší (a starší) CX-3, čistě elektrické MX-30 a právě CX-30.

    CX-30 je přitom jedním z důkazů, jak se dnešní designérský jazyk Mazdy povedl. Její styl kombinuje tu správnou míru šmrncu a sportovnosti. Zvlášť v červeném laku Soul Red Crystal je to příjemné oživení segmentu.

    Nadmíru se povedl také interiér, kvalita použitých materiálů i jejich zpracování patří mezi to nejlepší v rámci mainstreamu. Interiér CX-30 pak vypadá lépe i než v elektrické MX-30, které přitom používá shodný technický základ. Proti sestře je i výhodou větší loketní opěrka s větším odkládacím prostorem. Pochvalu zaslouží také infotainment, ať už intuitivním ovládáním díky klasickým ovladačům mezi předními sedadly nebo povedenou grafikou. Plusem jsou i vyspělé parkovací kamery, stejně jako head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo. Oproti jiným malým SUV se však musíte smířit s menším prostorem vzadu, stejně jako spíše průměrným kufrem, byť při každodenním používání bohatě stačí. Jen ta do boku sklopná dvojitá podlaha v praxi moc praktická není, stejně jako chybějící háčky.

    Mazdu CX-30 jsem zkoušel s unikátním motorem 2.0 e-Skyactiv-X, kombinujícím prvky vznětových a zážehových jednotek. Jde o kultivovaný, perfektně odhlučněný motor se zajímavým elánem, pravdou ale je, že na těch 137 kW v praxi nepůsobí. Automatická převodovka s šesti stupni pak v zásadě pracuje dobře, vyspělejší osmikvalty konkurence ale dokazují, že v některých ohledech řadí hladčeji. Rozjezdy tak bývají někdy méně hladké. Spotřeba paliva je nicméně optimální, na dálnici se pohybuje kolem 7 l/100 km, klidným tempem se dá jezdit i za pět.

    Jako tradičně u Mazdy je optimálně naladěn podvozek. Skvěle tlumí nástrahy českých silnic, zároveň však dodává naprostou jistotu a i při vyšším tempu auto zůstává naprosto jisté. Tichý vůz zůstává i v dálničních rychlostech.

    Celkově je tak Mazda CX-30 více než povedeným autem, které je v rámci nabité kategorie malých SUV dostatečně osobité. O silných vlastnostech ale Mazda ví, čemuž bohužel odpovídá i obecně vyšší cenovka.

    Reagovat
  • Auto jsem měla možnost vyzkoušet za sucha, za deště, i za sněhové kalamity. Za všech podmínek dobře fungovalo, i na sněhu elektronika pracovala citlivě a spolehlivě, takže jsem se na kluzkém povrchu cítila bezpečně. Interiér i exteriér působí luxusně, výhodu jako žena vnímám ve vysokém posezu řidiče. Velice pozitivně vnímám přední i zadní parkovací kameru, ovládání multimediálního systému je po ruce mezi sedadly. Abych jen nechválila, stejně jako u Mazdy 3, i zde je brzda tužší, rychlé zastavení auta si žádá velmi tvrdé sešlápnutí, ale dá se na to zvyknout. Při popojíždění je převodovka cukavější. Kompresový benzínový dvoulitr se chová jako turbomotor, trvá tedy déle, než zrychlí. Auto má tichý motor, měkký podvozek.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *