Malá SUV jsou dnes natolik oblíbenou kategorií, že si některé automobilky mohou dovolit nabízet v tomto segmentu vícero modelů. Opel má dostupný Crossland a stylovou Mokku, podobně odlišuje své zástupce v kategorii i Hyundai, Bayon a Konu. Volkswagen nabízí dokonce hned tři obdobně velká SUV, T-Cross, Taigo a T-Roc. Dvojici městských SUV najdeme dnes také v nabídce Mazdy, a to modely CX-30 a MX-30. Jenže jaké z těchto SUV vybrat? Pomůžeme s výběrem.
Mazda CX-30 a MX-30 sice využívají shodný technický základ, to je ale spolu s totožnými rozměry to jediné, čím se shodují. Jiný je vnější vzhled, koncepce interiéru i samotný pohon. Jestliže MX-30 sází na spalovací motory, CX-30 je elektromobilem. Klientela obou aut je tak ve výsledku značně odlišná.
Typická Mazda proti retro stylu
Odlišná pohonná jednotka v útrobách je znatelná už díky odlišným tvarům. Mazda šla totiž cestou odlišného stylu pro elektromobil.
Mazda MX-30 tak využívá retro stylizovaného designu, originalitu v rámci modelové palety značky podporují též proti sobě otevírané dveře. Netradiční prvek odkazuje na někdejší RX-8, navíc jde o bezpečnostní prvek, zadní dveře bez otevření těch předních neotevřete, máte tak díky tomu přehled o pohybu dětských cestujících.
CX-30 oproti tomu využívá aktuálního stylistického směru známého z ostatních modelů Mazdy. Vypadá to sice dobře, výrazná maska a nízké světlomety působí dynamicky, proti elektrickému sourozenci však CX-30 však není tak osobitá. Mimochodem MX-30 opticky působí jako ten menší z dvojice, obě SUV jsou ale ve skutečnosti stejně dlouhá. Na délku měří 4.395 mm, s rozvorem 2.655 mm. Shodná je i šířka 1.795 mm. MX-30 je ale kvůli bateriím v útrobách o něco vyšší.
Je ten displej potřeba?
Jinak koncipované jsou také kabiny obou vozů. Elektromobil s ohledem na svůj pohon vsadil na modernější koncepci. Na středovém panelu se tak objevuje druhý dotykový displej pro ovládání ventilace. Ovládání je ale zdvojené, obrazovku doplňují i klasická tlačítka pro tradicionalisty. Jestli by tudíž nestačilo běžné ovládání, si už musí zodpovědět každý z nás.
MX-30 pak zaujme retro stylizací také uvnitř. Netradiční obložení kabiny zde tvoří korek, jako připomínka toho, že právě korkem se Mazda zabývala ve svých počátcích.
Základ palubní desky CX-30 je shodný s MX-30, druhý ovládací displej tu ale chybí, místo něj je tu intuitivní klasické ovládání ventilace. Navíc tu jsou díky klasickému středovému tunelu (MX-30 má „plovoucí“) i praktičtější odkládací prostory. Celkové ztvárnění pak působí hodnotněji a luxusněji, což je způsobeno i tím, že MX-30 sází na moderní textil, zatímco CX-30 na klasickou kůži. Digitální přístrojový štít pak díky analogovým prvkům ve výsledku působí luxusněji než třeba dnešní řešení BMW. Obecně je technika vozů hodně na úrovni, což dokazuje head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo nebo třeba parkovací kamery se skvělým rozlišením.
A co prostor?
Rozdílů je tu ale vícero. V MX-30 se sedí o chlup výše, koncepce proti sobě otevíraných bočních dveří pak znamená, že se vzadu cítíte poněkud stísněně, kvůli masivním sloupkům. Před koleny má ale dostatek prostoru i běžně rostlý dospělý, stejně jako má lehkou mezeru nad hlavou. Počítejte ale s nízko ukotvenou lavicí, respektive vysokou podlahou kvůli bateriím v podlaze, což znamená nepříjemný posaz na zadních sedadlech.
Zavazadlový prostor má s 430 litry větší Mazda CX-30, oproti 366 litrům MX-30 (341 l v případě hudebního systému Bose. Pocitově ale oba zavazadelník působí stejně velice, přeměření však prokáže o tři centimetry delší podlahu v CX-30, která navíc těží z dvojité podlahy. jen škoda nezvyklého sklápění dvojitého dna do boku, které v praxi moc praktické není. To pod podlahu CX-30 se už vejdou jen drobnosti. Zvláštností je pak chybějící elektricky ovládané víko zavazadelníku elektroauta, zatímco CX-30 jej nabízí.
Rozměry kufrů | |
---|---|
Model | Délka x šířka mezi podběhy x výška pod plato (cm) |
CX-30 | 77 x 100 x 45-54 |
MX-30 | 74 x 100 x 45 |
e-Skyactiv vs. e-Skyactiv-X
Mazda CX-30 je v tuto chvíli nabízena s jediným motorem, elektromotorem o výkonu 106 kW. Ústrojí jednoduše nazvané e-Skyactiv se dále spoléhá na lithium-iontovou baterií s kapacitou 35,5 kWh. To je na dnešní poměry opravdu málo, což souvisí se snahou o snížení hmotnosti a zacílení MX-30 jako auta do města.
A právě dojezd je vlastně jedinou výraznou slabinou MX-30. Podle metodiky WLTP činí 200 km, v praxi je ale výrazně nižší, zvlášť při jízdě v zimě. To se mi kolikrát stalo, že i po dobití ukazatel dojezdu hlásal jen 134 km do nutnosti dalšího dobití. I spotřeba je vyšší, ve městě v zimních podmínkách testovaná Mazda jezdila za 24 kWh/100 km, na dálnici apetit dokonce vyrostl na 30 kWh.
Oproti jiným elektrovozům je pak zajímavostí fakt, že odpich není takový. To však neznamená, že by elán nebyl dostatečný, MX-30 je ve městě solidně hbitá, dech začíná ztrácet až v dálničních rychlostech. Stejně tak tu není vícero jízdních režimů, které jiné elektrovozy také nabízejí. Vlastně se ale bez toho obejdete…
To CX-30 nabízí širší možnosti výběru, a to přestože už v nabídce chybí turbodiesel. Stále je tu však možnost i pohonu všech kol. Jenže sázka CX-30 na spalovací motory neznamená, že by v jejím případě Mazda nešla svoji cestou. Součástí nabídky je totiž i benzinový čtyřválec 2.0 e-Skyactiv-X kombinující vlastnosti zážehových i vznětových motorů. Stále mladou techniku japonská automobilka stále vylepšuje, aby fungovala co nejlépe.
Mně osobně se chování motoru líbí. Je dobře odhlučněn, má zajímavý zvuk a dokážete si s ním užít. Pravdou ale je, že těch 137 kW z něj nějak necítím, což je dáno i celkově nižším točivým momentem 240 Nm. Spárování s příplatkovým šestistupňovým automatem pak odhalí určité slabiny co do sladění, při městském popojíždění si samočinná převodovka občas lehce cukne. Ve vyšších rychlostech už je ale vše v pořádku.
Naopak jízdní vlastnosti potvrzují shodný technický základ, v přímém porovnání jsou prakticky stejné. Obě Mazdy jsou si při rychlejším tempu naprosto jisté, jak je u vozů této značky zvykem. Zároveň je však jejich podvozek dostatečně pohodlný a poddajný. Plusem je i pečlivě odhlučněný spalovací motor CX-30. Zvykat jsem si ale musel na ostřejší brzdy, s tužším chodem pedálu, které ale zase sedí k celkově sportovnějšímu stylu auta.
Technická data | ||
---|---|---|
Model | CX-30 | MX-30 |
Motor | e-Skyactiv | e-Skyactiv-X |
Objem motoru (cm3) | – | 1998 |
Výkon (kW) | 137 | 107 |
Točivý moment (Nm) | 240 | 265 |
Převodovka | 6A | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 204 | 140 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,6 | 9,7 |
Udávaná kombinovaná spotřeba (kWh/l na 100 km) | 6,1 | 19 |
Jaké městské SUV Mazdy vybrat?
Mazda věří, že segment městských SUV je dnes natolik široký, že v něm může být zastoupena dvěma modely. S ohledem na odlišný tvar i koncepci pohonu si svoji klientelu najdou oba vozy, jak MX-30, tak CX-30, je ale nasnadě, že českému zákazníkovi v aktuální situaci bude vyhovovat spíše druhé jmenované SUV. Mazda MX-30 nepochybně boduje svým originálním vzhledem nebo povedenými jízdními vlastnostmi, typickému českému zájemci ale bude nepochybně vadit vyšší cenovka (proti CX-30). Nezpochybnitelným faktem je pak omezený dojezd, zvlášť v zimním prostředí. Naopak řešení interiéru je individuální záležitost, proti sobě otevírané dveře zase mohou vyhovovat rodinám s malými dětmi. Zkrátka řečeno, Mazda MX-30 je v tuto chvíli univerzálnější volbou. Kdo chce ale stylové auto do města, bude mu Mazda MX-30 dobře sloužit.