Mitsubishi Space Star je v současnosti pětidveřový hatchback na pomezí segmentů A a B, který se v současné generaci s interním označením A00 (či LA) prodává od roku 2012. Na český trh ale vůz vstoupil až v roce 2018. Jméno Space Star vůz používá na evropských trzích nebo v Singapuru, jinde ve světě je známé jako Mitsubishi Mirage. V minulosti označení Space Star využívalo malé MPV, vyráběné mezi lety 1998 a 2005. Ve své době šlo o nejžádanější Mitsubishi v Evropě.
Design automobilu se v lecčems změnil proti předchůdci, u nás prodávanému jako Mitsubishi Colt. Příď definovala nízká maska a trojúhelníkové světlomety. Snahou konstruktérů při návrhu byla co nejlepší aerodynamika, hodnota součinitele aerodynamického odporu se nakonec zastavila na 0,28.
Základem byla nová konstrukce, využívající z velké části vysokopevnostní ocel. Cílem bylo maximálně snížit hmotnost auta, což mělo přispět k nižší spotřebě paliva.
Na český trh ale vůz dorazil až v roce 2018, v rámci tehdejšího faceliftu. Ten změnil tvář vozu pomocí nové přídě, maska chladiče se stala vyšší, zakomponováno do ní bylo logo tři diamantů. Změnou prošel i přední nárazník. Úpravy přispěly aerodynamice, koeficient aerodynamického odporu se posunul na 0,27. Uvnitř se měnil volant, přístrojový štít i panel klimatizace.
Mitsubishi Space Star bylo v Česku uvedeno výhradně ve formě pětidveřového hatchbacku. Jinde ve světě se ale prodává též odvozený sedan, známý též jako Mitsubishi Attrage. Nabízen byl s dvěma motory, atmosférickými benzinovými tříválci, 1.0 MIVEC o výkonu 52 kW a 1.2 MIVEC (59 kW). Nabídka přitom kladla důraz na dostupnou cenu.
V roce 2020 na český trh vstoupilo modernizované provedení, které bylo rozeznatelné podle nově řešené přídě. Ta se dočkala tzv. dynamického štítu, prvku sdíleného s většími modely značky, jehož hlavní prvkem je bohaté chromování v předním nárazníku. Spolu s tím se však změnila též kapota, blatníky, maska chladiče nebo světlomety. Přepracovaný zadní nárazník pak auto opticky rozšiřuje, nová jsou též koncová diodová světla. Uvnitř se zase v reakci na poznámky zákazníků objevilo nové čalounění, stejně jako nové výplně dveří s látkovým čalouněním. Ovládací prvky jsou jinak uspořádány a jiný je rovněž sdružený přístrojový panel. Paleta motorů naopak zůstala zachována.
Mitsubishi Space Star: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3845 x 1665 x 1505 x 2450 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 235 litrů
- Výroba: 2012- (Laem Chabang, Thajsko)
+ Po faceliftu 2020 stylový vzhled, pohodlný podvozek, ve městě živý motor 1.2 MIVEC, dostupná cenovka, jednoduchý interiér, vzhledem k velikosti slušná prostornost, precizní řazení, dobře odhlučněný podvozek, nízká spotřeba
– Lacinější řešení uvnitř, zastarale působící interiér, malý zavazadelník
Pokud budete Mitsubishi Space Star brát za to, co skutečně je, tedy dostupné auto, které je jedno z nejlevnějších na českém trhu, dokáže jedině nadchnout. Jasně, některá řešení jsou lacinější, hlavně kvůli své zastaralosti (jen výškově nastavitelný volant, nesklopitelný klíček, kolíčkem ovládaný palubní počítač), samotná technika ale není ošizená. Podvozek je až nečekaně pohodlný, navíc od zadní nápravy se na nerovnostech neozývají žádné hlučné rány. Plusem je pak také tuhá konstrukce nebo precizní řazení pětistupňového manuálu u motoru 1.2 MIVEC, které Space Staru mohou závidět i některé dražší vozy. Berte však Space Star primárně jako auto do města, mimo městské ulice se už prokáže, že tříválec 1.2 MIVEC má jen 59 kW. Vzhledem k atraktivní cenovce se to však dá akceptovat, stejně jako již zmíněná zastaralá řešení nebo nekomunikativní řízení. Interiér je ale poctivě zpracovaný, po faceliftu z roku 2019 pak Space Star vypadá k světu. A ta dvanáctistovka je opravdu úsporná, běžně si řekne jen o 5-6 l/100 km.
Mitsubishi Space Star se po faceliftu s paketem Sport snaží tvářit jako hot hatch, jeho přednosti ale leží zcela jinde. Pořád je to především to dostupné auto za rozumnou cenu se zajímavou výbavou a hlavně poctivou technikou. Právě to mně na Space Staru překvapilo nejvíce. Zde se cena nesnižovala zjednodušováním techniky, ale staršími, již zaplacenými detaily. Zastaralý interiér nebo nesklopný klíček tak klidně hodíte za hlavu, když tu máte poctivé řazení, robustně působící interiér nebo pěkně pracující podvozek.
Švihácký vzhled navíc nyní znamená, že Space Star neosloví jen starší klientelu, ale naopak i mladé hledající dostupný povoz. Takovou kombinaci stylu a ceny málokde najdete. Jako začínající řidič bych ho zkrátka bral hned.
Více na: https://www.auto.cz/mitsubishi-space-star-1-2-mivec-kapesni-raketka-jen-na-oko-135908
Mitsubishi Space Star Sport 1.2 MIVEC (2022)
Plusy
zvukový generátor so širokými možnosťami nastavenia
vzdušný pocit v interiéri
dobrá ergonómia ovládania
príjemný chod radiacej páky
výborný výhľad z auta
je to proste FRAJERINA
Mínusy
zvláštne nastavený podvozok (na jednej strane tvrdý, ale v zákrutách sa karoséria dosť nakláňa)
príliš nízky predný podnárazník
absencia odkladacích priestorov na zadných sedadlách
pomerne veľká stredová vôľa v riadení
Více na: https://dominiccars.sk/test-mitsubishi-space-star-sport/