Nissan Qashqai je kompaktní crossover, který se ve své třetí generaci s interním označením J12 představil v roce 2021. Tehdy přímo nahradil druhou generaci tohoto průkopníka segmentu crossoverů (J11). Automobil významně změnil svůj design i techniku, svoji proslavenou koncepci si ale uchoval. Jde vlastně o britský projekt, navržen byl v designérském centru v Londýně, vyvinut v Cranfieldu a vyrábí se v Sunderlandu. Z dlouhodobého hlediska je Qashqai nejprodávanější model Nissanu v Evropě, jinde ve světě je známý jako Rogue Sport.
Silueta automobilu zůstala i ve třetí generaci charakteristická pro tento model, celek je však svalnatější, s ostřejšími linkami. Přídi dominuje zvětšená maska V-Motion a nově koncipované štíhlé světlomety, jejichž diody denního svícení tvoří motiv bumerangu. Světla přitom umí být Matrix LED, tedy se schopností upravit světelný paprsek.
Větší a prémiovější
V rámci mezigenerační proměny se auto zvětšilo, je o 31 mm delší, o 35 mm vyšší a o 29 mm širší. Rozvor se natáhl o 20 mm. Pomáhá to vnitřnímu prostoru, stejně jako zavazadelníku, jehož objem mezigeneračně vzrostl o nemalých 50 litrů. I díky snížení podlahy kufru o 20 mm díky přepracované konstrukci zadního zavěšení.
Interiér je prémiovější než předchůdce, dle výrobce chce působit harmonickým a uklidňujícím dojmem. Velká pozornost byla věnována ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů. Před řidičem může být 12,3″ TFT displej digitálního přístrojového štítu, zatímco na vrchu středového panelu je volně stojící dotyková obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 9″, doplněná o konvenční ovladače. K dispozici jsou funkce Apple CarPlay a Android Auto nebo řada USB nabíječek. Připlatit si lze také za 10,8″ head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo.
Nissan slibuje i pokročilou bezpečnostní výbavu. Standardem je středový airbag mezi předními sedadly, připlatit si lze i za systém PilotPro Navi-Link. Jedná se o systém automatizované jízdy, který využívá dat z adaptivního tempomatu s funkcí stop & go, udržování v jízdním pruhu i navigace.
Jen hybridy
Technický základ auta je zcela nový, Nissan Qashqai J12 využívá novou alianční platformu CMF-C, a to jako vůbec první model. Navržena byla s ohledem na elektrifikaci pohonných jednotek, výhodou má být lehká konstrukce, a to díky použití lehkých materiálů nebo pokročilých technik lisování a svařování. Víko kufru je tak z kompozitů, zatímco boční dveře, kapota nebo blatníky z hliníku. Celkově je tak základní konstrukce vozu o 60 kg lehčí a o 41% tužší než původní model. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a torzní příčka vzadu, modely s pohonem všech kol mají vzadu víceprvkové zavěšení.
Nabídka motorů čítá výhradně hybridy. Standardem je mildhybridní čtyřválec 1.3 DIG-T dostupný ve dvou výkonových variantách, se 103 kW a 116 kW. Obě nabízejí spárování s šestistupňovým manuálem, silnější verzi lze pořídit i s CVT převodovkou Xtronic a pohonem všech kol.
Vrcholem nabídky je pak hybrid e-Power, který v evropské nabídce Nissanu slaví premiéru. Kombinuje zážehovou tříválcovou patnáctistovku o výkonu 116 kW s elektromotorem o výkonu 140 kW s tím, že spalovací motor tu pracuje jen jako generátor energie pro elektrický motor.
Facelift pro rok 2024
V roce 2024 se Nissan Qashqai generace J12 dočkal modernizace, která byla ze stylistického hlediska poměrně zásadní. Celá příď byla upravena, což má za výsledek odvážnější a sportovnější vizáž.
Interiér pak má být ještě prémiovější než dosud, vyšší verze dostaly alcantarou čalouněné části interiéru, včetně palubní desky, nechybí ani další prémiovější materiály. Vylepšeny byly i jízdní asistenty, sledování okolí vozidla Around View Monitor nově umožňuje zobrazovat okolí auta z různých úhlů, specialistou je i funkce „neviditelné kapoty“ usnadňující manévrování v omezených prostorech. Infotainment se zase dočkal Google map.
Nový hybrid
Pro rok 2025 se pak Nissan Qashqai dočkal zcela nového hybridního systému. Ten si zachoval stávající koncepci, kdy spalovací motor slouží jako generátor energie pro elektromotor, jinak ale byl zásadně změněn. Výkon vyrostl na 151 kW, pod kapotou se objevil konstrukčně nový tříválec o objemu 1,5 litru, od základu přizpůsobený funkci generátoru elektrické energie. Výsledkem je tišší a úspornější pohonný systém, který má v praxi umožnit teoretický dojezd až 1200 km na jednu nádrž.
Nissan Qashqai: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4425 x 1835 x 1625 x 2666 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 451 litrů
- Výroba: 2021- (Sunderland, Velká Británie)
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Mild Hybrid X-Tronic 4WD
Vrcholné provedení 1.3 DIG-T Mild Hybrid X-Tronic 4WD ve výbavě Tekna+ vyjde na 1 017 000 Kč. Testovaná Tekna i s příplatkovým lakem stojí 974 900 Kč. To se může zdát jako dost, ale v porovnání s konkurencí je to normální, možná i poměrně přívětivá cenovka. Dostanete za to komfortní, praktické a velice dobře vybavené SUV. SUV, které se díky výrazné světlé výšce a pohonu 4×4 nezalekne ani jízdy terénem. Jen ta dynamika by mohla být lepší, když už spotřeba není nejnižší. Nissan Qashqai si v této specifikaci zaslouží 7 z 10 hvězdiček.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-nissan-qashqai-1-3-dig-t-mild-hybrid-x-tronic-4wd-prijemny-pohodar/
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2022
Plusy
atraktívny dizajn
veľmi dobré Matrix LED svetlomety
kvalitne a prémiovo spracovaný interiér
príjemne naladený infotainment
výborná ergonómia ovládania
skvele fungujúci head-up displej
dobre naladený podvozok
pohodlné sedadlá
výborné parkovacie kamery
Mínusy
miestami horší preklad do slovenčiny v infotainmente a palubnom počítači
chýbajúci otvor v zadnom strednom sedadle na prestrčenie dlhších predmetov z kufra
Více na: https://dominiccars.sk/test-nissan-qashqai-1-3-dig-t/