Novinky

Nové BMW řady 5 generace G60 pro rok 2023 prozrazeno. Jak vypadá?

BMW už usilovně pracuje na nové generaci oblíbené řady 5, která je chystaná pro rok 2023. Prototypy novinky už čile jezdí, což znamená jediné, nástupce dnešní generace G30 se už blíží. Podle nejnovějších zpráv se světu odhalí na konci května 2023. Na trh pak vstoupí letos v říjnu. Na veřejnost ještě předtím pronikají další a další informace o této připravované novince. Už dokonce byl prozrazen i design, díky úniku podoby vozu z korejského webu značky. Co o chystaném BMW 5 s interním označením G60 už víme?

BMW si sice tajemství dobře střeží, přesto už leccos víme. I díky postupně odhalovaným informacím. Sériová výroba nového BMW řady 5 odstartuje v létě 2023 v továrně Dingolfing. Opět se přitom hovoří o třech karosářských verzích, sedan (interně G60) a kombi (G61) doplní prodloužený sedan (G68) speciálně vyhrazený pro čínský trh. Jako první na trh dorazí sedan, v říjnu 2023. Nové kombi 5 Touring se má začít vyrábět až na jaře 2024. Obě karosářské přitom nabídnou i čistě elektrickou verzi BMW i5.

Design nového BMW 5 prozrazen

Hodně se spekulovalo o designu, který sedlouho ukrýval pod pečlivou vrstvou kamufláže. Moc nenapověděla ani první zveřejněná upoutávka. V květnu 2023 ale na veřejnost unikl první snímek kompletně odhalené vozu z korejského webu. Na něm se ukázala elektrická verze i5, ta se ale od řady 5 se spalovacími motory odliší jen v detailech.

Snímek potvrdil, že si nové BMW 5 uchová rysy typického sedanu. BMW tudíž se siluetou tříprostorové pětky rozhodně neexperimentuje. Vpředu se objevují široké ledvinky masky chladiče, ne však tak kontroverzní jako u řady 4 nebo řady 7. Kliky dveří BMW 5 (G60) jsou pak zapuštěné podobně jako u X1, pro lepší aerodynamiku.

Uvnitř máme čekat opět ještě vyšší úroveň luxusu. Hodně se přitom mluví o rozsáhlejším využití skleněných nebo kovových prvků, stejně jako asistentech z nejnovější řady 7 (G70). Sama automobilka již potvrdila nejnovější operační systém 8.5 s prohnutým displejem. Multimediální systém iDrive by si v případě velkého modelu měl uchovat tradiční otočný ovladač s tlačítky okolo. Neměl by tedy vsadit výhradně na dotykový displej jako nejmenší modely značky.

Motory pro nové BMW 5 odhaleny

O motorech už toho víme díky zákulisním zprávám hodně. Určitě projdou rozsáhlou elektrifikací. Mild-hybridů, u nichž spalovací motor doplňuje malý elektromotor, tak přibude, stejně tak očekávejme vícero plug-in hybridů. Ten vrcholný podle všeho nahradí dnešní osmiválcové M550i xDrive. Osmiválec by podle některých zpráv mohl v běžné nabídce řady 5 skončit, což by znamenalo, že se nabídka omezí výhradně na dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce. Právě důraz na elektrifikaci ostatně potvrzují i první zachycené prototypy, kterým mezi kamufláži nechybí nápisy Hybrid Test Vehicle.

Jistotou už je také příchod čistě elektrického BMW i5 a kombi i5 Touring. Po vzoru menšího i4 přitom nabídne různé výkonové deriváty pro oslovení různorodé klientely. Konkrétně se bez bližších detailů spekuluje o variantách i5 eDrive40, i5 xDrive40 a vrcholném i5 M60 xDrive. První a poslední z nich už jsou oficiálně potvrzené a nabídnuty budou od uvedení vozu na trh. Využijí nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až okolo 200 kW, což umožní baterie nabít z 10 na 80 % jejich kapacity za 30 minut.

Z verzí se spalovacími motory se hovoří o benzinovém šestiválci 540i nebo základním turbodieselu 520d. Dorazí i plug-in hybridy 530e, 530ex a M560ex.

Technický základ by každopádně měla ještě poskytnout platforma CLAR, známá z dnešní generace aut. Tato flexibilní architektura bude dále upravena pro potřeby hybridních derivátů.

Náročné testování

Jako tak důležitý model je novinka samozřejmě velice pečlivě testována. Konkrétně chystané BMW i5 v rámci vývoje muselo poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo 3.000 km dlouhou cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Ta byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. V uplynulé zimě pak byly prototypy BMW i5 pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v náročných podmínkách. Jízdní vlastnosti pak mají kombinovat úroveň pohodlí řady 7 se sportovními schopnostmi řady 3.

Pečlivě testovány byly také jízdní asistenty. Zajímavou novinkou bude automatická změna jízdního pruhu, kdy auto na dálnici do rychlosti 130 km/h zvládne přejet z pruhu do pruhu díky pohledu řidiče do vnějšího zpětného zrcátka. Tím vůz vyzve, aby zahájil proces změny jízdního pruhu a ten jej po potvrzení už sám provede.

A co nové BMW M5?

Rýsují se už rovněž informace o odvozeném vrcholném modelu BMW M5. Ten by se totiž v nové generace připravované zhruba pro rok 2024 měl stát rovněž elektrifikovaným vozem. Hovoří se dokonce o možnosti dvou variant, plug-in hybridní (M5) a čistě elektrické (že by iM5?).

V případě plug-in hybridu se očekává zachování stávajícího vidlicového osmiválce pod kapotou, avšak jeho doplnění o elektromotor (nebo dva?) pro zajištění výkonu kolem hodnoty 551 kW (750 koní). Mohlo by jít dokonce už o jedinou osmiválcovou verzi budoucí 5-Series. Samozřejmostí pak bude pohon všech kol, který se u tak výkonných aut stává nutností. M5 přitom bude patrně jediná verze nové řady 5 poháněná osmiválcem. U běžných verzí má být vrcholem elektrifikovaný šestiválec.

Elektrická M5 by pak mohla být dokonce ještě výkonnější, spekuluje se o využití hned tří elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu) o výkonu 250 kW, což by dohromady znamenalo 750 kW. Nová generace baterií by pak měla zajistit vysokou kapacitu 135 kWh. Takový derivát by ale dorazil nejdříve v roce 2025. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich totiž už potvrdil, že do roku 2025 tu nebude žádné čistě elektrické „eMko“. Co bude ale potom, je ve hvězdách…

(Vydáno 1. srpna 2022 17:42, naposledy aktualizováno 19. května 2023 7:31)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *