Peugeot 5008 druhé generace je až sedmimístný crossover, představený v roce 2016. Tehdy se stal nástupcem stejnojmenného MPV (s interním označením T8) vyráběného mezi lety 2009 a 2016. Ke změně ke koncepce došlo v důsledku změny preference zákazníků, kteří se začali odklánět od typických velkoprostorových aut právě k SUV a crossoverům. Do českého prodeje vůz vstoupil na jaře 2017. vyráběl se do roku 2024, kdy nastoupila 5008 třetí generace, rovněž ve formě rodinného crossoveru.
Automobil dorazil v rámci expanze Peugeotu v oblasti SUV, která znamenala příchod pěti novinek – 5008 druhé generace byla poslední z nich. Oproti předchůdci se vůz s interním označením T87 zásadně změnil, a to jak z hlediska designu, který vůz přiblížil SUV, tak z hlediska použité platformy. Tou je modulární architektura EMP2, sdílená například s druhou generací Peugeotu 3008. S ním auto spojuje také shodně řešená příď. 5008 také vyrostla, mezigeneračně se natáhla o významných 112 mm.
Peugeot 5008 II kombinuje vzhled SUV s praktičností MPV, z toho důvodu nabízí až sedmimístný interiér. Druhou řadu sedadel tvoří tři samostatná sedadla, přístup na ně usnadňují široké zadní dveře. Dvě sedačky v třetí řadě navíc lze snadno vyjmout, díky jednoduché konstrukci a váze pouze 11 kilogramů. Potěší i vnitřní odkládací prostory o celkovém objemu 40 litrů. Palubní deska pak sází na řešení i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem a maličkým volantem.
Nabídka motorů v době premiéry čítala benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW), benzinový čtyřválec 1.6 THP (121 kW) a turbodiesely 1.6 BlueHDi (88 kW) a 2.0 BlueHDi (110 kW a 133 kW). Zážehovou šestnáctistovku ale v průběhu doby nahradil 1.6 PureTech (133 kW), zatímco dosavadní vznětové agregáty nahradily 1.5 BlueHDi (96 kW) a 2.0 BlueHDi (130 kW).
Modernizace
Pro rok 2020 automobil prošel faceliftem po vzoru menší 3008 druhé generace. To znamenalo přepracovanou příď s novými světlomety a tzv. bezrámovou maskou. Uvnitř se pak objevil nový dotykový displej multimediálního systému s úhlopříčkou 10″.
V roce 2023 pak debutovala nová full-hybridní varianta. Dopředu avizovaná verze Peugeot 5008 Hybrid skombinovala zážehový tříválec 1.2 PureTech s 48V elektrickým systémem a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, v níž je integrován synchronní elektromotor i invertor. Nová generace tříválcového motoru byla přizpůsobena full-hybridnímu pohonu, má turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a pracuje v Millerově cyklu pro vyšší hospodárnost. Lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 432 Wh (898 Wh celková) je umístěna pod levým předním sedadlem. Výkon tříválce činí 100 kW, elektromotor má 21 kW, přičemž za určitých okolností pohání auto sám. Při akceleraci pomáhá spalovacímu motoru výkonem 9 kW. Hybrid v nabídce nahradil dosavadní 1.2 PureTech (96 kW) v kombinaci s osmistupňovým automatem.
Peugeot 5008: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4641 x 1844 x 1646 x 2840 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 702 litrů
- Výroba: 2017-2024 (Rennes, Sochaux, Francie)
Čtyři měsíce s Peugeotem 5008 byly příjemně stráveným obdobím. Já osobně s ním mimo jiné vyrazil za zimními hrátkami do rakouských Alp a kvůli pracovním povinnostem do švýcarské Ženevy, přičemž i na těchto dlouhých cestách to byl většinou příjemný společník. Líbil se mi hlavně motor a jeho parádní spárování se šestistupňovým automatem. Tahle kombinace francouzskému crossoveru padla jako ušitá.
Dále chválím vzhled, a to jak zvenku, tak zevnitř, byť řešení i-Cockpit pořád považuju za vítězství stylu nad rozumem. Ani po několika jízdách jsem se se svými 182 centimetry za volantem nesrovnal a buď jsem měl volant nepříjemně mezi koleny (to je nepohodlné hlavně na dlouhých cestách), nebo jsem neviděl na část přístrojového štítu. Samotné tvary s „leteckými“ tlačítky jsou ale krásné, těší mě i vysoká kvalita použitých materiálů a úroveň jejich zpracování.
Nepochopitelné jsou pro mě detaily ovládání – jedním z nemnoha tlačítek na volantu je přepínání grafiky přístrojového štítu, které majitel využije podle mého názoru jednou jedinkrát, při zvolení svého nejoblíbenějšího režimu, zatímco stop-start své samostatné tlačítko nemá. A tak pro jeho vypnutí musíte do multimediálního systému, což je záležitost několika kroků. Jestliže jste svědomití jako já a tenhle otravný systém vypínáte před každou jízdou, aby při případném poskakování v koloně pořád nezhasínal motor, bude vás to znovu a znovu štvát. A aby toho nebylo málo, tlačítko výstražných světel není nijak zvýrazněno, navíc je daleko od řidiče, což v kritické situaci, kdy blikače potřebujete najít co nejrychleji, může nepříjemně vystresovat i ty, co 5008 už dobře znají.
Více na: https://www.auto.cz/zaver-dlouhodobeho-testu-peugeot-5008-2-0-bluehdi-133-kw-eat6-gt-122658
Peugeot 5008 GT 1.5 BlueHDI
5008 GT 1.5 BlueHDI je vlastně dobré auto. Jde-li vám o praktičnost a nízkou spotřebu, patří mezi ty lepší. Bohužel, většinu zákazníků odradí maloobjemový naftový motor, který pro sedmimístné SUV není dostatečně výkonný. Naneštěstí, alternativ moc není, benzinový 1.2 PureTech se do něho nehodí a dále jsou v nabídce jen plug-in hybridy. 5008 se tak stává autem pro klidné řidiče, kteří málokdy překročí rychlostní limity. K tomu mi chybí moderní vychytávky jako Matrix LED nebo vyhřívání volantu.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-peugeot-5008-gt-1-5-bluehdi-stary-pardal-pod-tlakem-modernejsich-konkurentu/