Podélné parkování patří mezi největší strašáky žáků autoškol a novopečených řidičů. Přitom to není žádný těžký úkol, pokud se naučíme několik jednoduchých kroků, jak správně podélně zaparkovat. Pojďme si tyto rady a tipy vysvětlit. Při jejich dodržení se klidně obejdeme bez inteligentních parkovacích asistentů, které zaparkují automatizovaně.
1. krok: Správné rozměry
Při podélném parkování je nejprve vybrat si vhodné místo, kde zaparkovat. Místo pro podélné parkování by mělo být delší alespoň o 80 cm než váš automobil. Zkušenější řidiči každopádně zvládnou zaparkovat i do menších prostorů, to už je ale otázka cviku a hlavně dobré znalosti konkrétního vozidla a orientace v prostoru.
Připomeňme rovněž, že zastavit a poté parkovat je možné pouze na pravé straně vozovky ve směru jízdy. Výjimkou jsou samozřejmě jednosměrky, kde lze parkovat po obou stranách vozovky.
2. krok: Nasměrování auta
Jakmile si konkrétní místo k podélnému parkování vybereme, zajedeme na úroveň vozidla, které stojí před zvoleným místem. Dáme znamení o směru jízdy (tj. pustíme blinkr), abychom ostatní účastníky silničního provozu upozornili, že se chystáme zaparkovat. Následně zastavíme tak, aby mezi naším a stojícím vozem byla mezera asi 1 metr s tím, že zádě aut končí na stejné úrovni.
3. krok: Práce s volantem
Nyní vytočíme volant do krajní pozice ve směru do místa, kde budeme parkovat. Parkujeme-li tedy vpravo, vytočíme volant zcela doprava. Zařadíme zpátečku a začneme pomalu couvat. Couváme, dokud auto nebude v poloze v úhlu 45° k linii vozovky. Hlídáme si přitom prostor, abychom nenacouvali příliš daleko, nebo naopak nenacouvali dostatečně.
Jakmile jsme v této poloze, zastavíme a přetočíme volant do úplně opačné pozice. Pokud tedy parkujeme vpravo, vytočíme volant zcela doleva. Následně opět zařadíme zpátečku a couváme, dokud bezpečně nezaparkujeme. Přitom si kontrolujeme přední i zadní hranu vozu. S tím mohou pomoci parkovací čidla, pokud je náš vůz jimi vybaven.
Následně ještě auto můžeme srovnat tím, že popojedeme dopředu, či dozadu, podle potřeby tak, abychom stáli v bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu i vzadu,