Škoda Auto nově přebírá v rámci koncernu Volkswagen zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211. Jedná se o napříč uložené řadové benzinové motory, které nachází využití v široké paletě modelů značek Škoda, Volkswagen, SEAT, Audi nebo Cupra. Působnost mladoboleslavské značky se tak rozšiřuje. Jestliže dosud už Škoda měla na starosti vývoj atmosférických jednotek EA 211 MPI, nově k nim přibývají i přeplňované motory EA 211 TSI, včetně hybridních verzí.
Motory pro celý svět
„Převzetí odpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 je pro automobilku Škoda jednoznačným potvrzením vysoké úrovně její technické kompetence. Zároveň je tím podtržen i význam značky Škoda v rámci celého koncernu Volkswagen, neboť motory této řady nacházejí uplatnění ve 48 modelových řadách pěti koncernových značek,“ říká k tomu Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje.
Převzetí kompletní odpovědnosti za technický vývoj obnáší pro automobilku Škoda Auto nejen samotný technický návrh konceptů motorů, ale také vyhotovení potřebné dokumentace a sériovou realizaci včetně emisních, funkčních a dlouhodobých zkoušek, které probíhají jak ve vlastní zkušebně Motorového centra, tak v emisní laboratoři Škoda Auto.
Součástí vývojového procesu je rovněž projektové řízení, které zahrnuje vývoj motorů nejen v rámci EU, ale také v Číně, Indii, Jižní a Střední Americe a Jižní Africe. Vozy poháněné motory EA 211 se totiž prodávají na všech obydlených kontinentech, a tak musí vývoj zohledňovat také lokální, specifické požadavky těchto trhů.
Další krok partnerství s VW
Pro českou automobilku jde o další milník spolupráce v rámci koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi od roku 2012 probíhá i výroba některých motorů EA 211 a doposud zde byly vyrobeny více než 4 miliony kusů.
Oznámený krok bude postupný, Škoda tuto odpovědnost postupně převezme do roku 2027. Zodpovědnost za vývoj celé motorové řady EA 211 přinese nejen nová
pracovní místa v oddělení Technického vývoje, ale rovněž zvýší globální konkurenceschopnost mladoboleslavské automobilky.
Samotné rozšíření zodpovědnosti za vývoj motorů nicméně nebude bezprostředně znamenat rozšíření výrobních kapacit. Primárně jde právě o vývojové kapacity. Do oddělení Technického vývoje bude přijímat přes sto nových kvalifikovaných zaměstnanců s odbornými technickými znalostmi, zejména pak absolventy středoškolských a vysokoškolských oborů zaměřených na technologie související s vývojem motorů – strojní, elektrotechnické, elektrické, mechatronické, konstrukční, procesní nebo zkušební.
Historie řady EA 211
Řada motorů EA 211 byla koncernem Volkswagen představena v roce 2011, když ve výrobním programu nahradila předchozí řadu EA 111. Jedná se o modulární řadu zážehových motorů, které mají ventilový rozvod DOHC se čtyřventilovou technikou. Za jednu z hlavních výhod rodiny motorů EA 211 lze považovat její vysokou míru variability. V současné době totiž mohou mít motory buď tři, nebo čtyři válce, zdvihový objem od 1,0 do 1,6 litru, pokrývají výkonové spektrum od 48 kW do 115 kW a jejich točivý moment je v rozmezí hodnot 93 Nm až 250 Nm. Motory řady EA 211 mohou podle provedení spalovat benzin, CNG či etanol a existují rovněž ve verzích využívajících mild-hybridní a plug-in hybridní techniku.
V současné době se motory této řady vyrábí v generaci EA 211 evo a nedávno byla zahájena i výroba generace evo2. Rodina EA 211 se člení na dvě základní motorové verze. U provedení EA 211 MPI se jedná o motory s vícebodovým nepřímým sekvenčním vstřikováním a atmosférickým plněním. Ve výrazně vyšším počtu však z výrobních linek sjíždějí motory EA 211 TSI přeplňované výfukovým turbodmychadlem.