RecenzeTesty Citroën

Test: Citroën C5 X Shine Pack Hybrid 225 (2022)

Citroën je léta známý pro svůj pověstný komfort a avantgardní design. Obě charakteristiky jsou přitom v rámci dnešní strategie značky dále rozvíjeny. Patrné je to už na dnešní vlajkové lodi značky, Citroënu C5 X.

Prvky různých koncepcí

Střední třída už na evropských trzích prodejně není tak silná jako kdysi, a tak není divu, že ji Citroën na čas opustil. A když se prostřednictvím C5 X zase vrátil, pojal takové auto po svém. Avantgarda tak v tomto případě není jen charakteristická vlastnost Citroënu, ale hlavně reakce na měnící se trendy zákazníků. C5 C je tak auto, které plně odpovídá charakteristice crossoverů – kombinuje prvky různých kategorií. Zvýšený postoj se inspiroval SUV, příď sedany a záď je něco mezi sedanem a kombíkem. Výsledkem je nekonvenční automobil, který rozhodně nezapadne. A to přestože příď motivem tzv. motýlích křídel navazuje na C4 a záď oživená dvěma spoilery má něco z Porsche Panamera.

To koncepce interiéru je ve srovnání s exteriérem ryze konvenční. Digitální přístrojový štít je sice spíše minimalistický, infotainment však stále doprovází klasické ovladače klimatizace. Jen škoda, že si klasické tlačítko neuchovala i masážní funkce předních sedadel, která se tak složitě spouští právě přes multimediální systém. Alespoň že lze položky v jeho menu personalizovat a přizpůsobit ho tak k obrazu svému, do určité míry lze upravovat i zobrazené informace přístrojového štítu. Škoda jen, že reakce systému jsou někdy pomalejší. Grafika je ale povedená. Parkovací kamera má pak výtečný obraz i ve tmě.

Líbí se mně také použité materiály. Menší Citroëny občas uvnitř působí laciněji, C5 X ale navozuje až prémiovou atmosféru. Sedí se výše, jak byste od crossoveru čekali, přední sedadla jsou pak navýsost pohodlná, jen mně trochu do nohy tlačil vyšší středový tunel.

Vzadu je pak vzhledem k délce automobilu habaděj místa před koleny. Nad hlavou je ale prostor už trochu omezený, kvůli linii střechy. Také zavazadelník pak bojuje hlavně svou délkou, není však nijak vysoký, pod podlahou je u zkoušeného plug-in hybridu jen drobný prostor. Kvituji však pravidelné tvary kufru nebo snadný přístup do něj díky výklopnému víku ve stylu liftbacků a nízké nakládací hraně. Ocenil bych však háčky na nákupní tašky, které tu chybějí.

Komfortní styl

Střední třída kdysi vyznávala vznětové motory, dnešní trendy jsou ale jinde, a tak C5 X turbodiesel ani nenabízí. Místo toho vůz vyznává plug-in hybridní pohon, který doplňuje nabídku čistě spalovacích motorů. Verze Hybrid 225 kombinuje benzinový čtyřválec 1.6 PureTech s elektromotorem, které dohromady poskytují výkon 165 kW.

To už je slušná síla, která umí auto pěkně rozpohybovat, dostatečný odpich plug-in hybrid má i čistě na elektřinu. Každopádně je znát, že auto raději tuto sílu využívá jen v případě potřeby, než že by neustále používalo veškeré své schopnosti.

Ostatně osmistupňový automat myslí primárně na komfort, řazení je naprosto hladké, ale spíše pomalejší. Komfortní charakter se pak plně projeví při rychlejším tempu, kdy převodovka trochu znervózní, lepší je to ve sportovním režimu, kdy obecně drží vyšší převod. Také připojování motorů není při ostřejší jízdě tak hladké, jako když jezdíte na pohodu.

Jak už to tak bývá, spotřeba se odvíjí od toho, jak vůz často nabíjíte. Při pravidelném dobíjení se tak klidně ve městě dostanete pod 2 l/100 km. Samotné baterie nicméně v praxi vystačí jen na nějakých 30 km na jedno nabití. I ve městě si vůz v čistě elektrickém režimu řekne o 30 kWh/100 km. Dlouhodobá spotřeba se pohybuje kolem 7,5 l/100 km, tolik si auto řekne i na dálnici.

Z hlediska jízdních vlastností je to typický Citroën. C5 X vyznává primárně komfort. Karoserie se měkce pohupuje, při brzdění příď nápadně klesá. Na dálnici je pak okolní ruch skvěle potlačen, neslyšíte spalovací motor a prakticky ani okolní šum. Jistá negativa to ale s sebou nese, při ostřejší jízdě vůz znervózní, na vyloženě rozbitých cestách si pak 19” kola kvůli měkkému podvozku občas bouchnou.

Další recenze vozu

Claudia_86: Citroën C5 X je radost řídit. Má pohodlný podvozek, je prostorné i na zadních sedadlech, kde je dostatek místa na nohy. Uvnitř působí luxusně, zvenku nadčasově. Parkovací kamery mají super rozlišení za světla i za tmy. Je tiché na dálnici, sedačky jsou velmi pohodlné. Rovněž oceňuji, že se rychle v zimě uvnitř vyhřeje. Tlačítko na masáž bych uvítala po ruce, nikoliv hledat přes displej systému. Na brzdu je třeba si zvyknout, oproti jiným autům zabírá v jiné poloze. Doporučuji všemi deseti!

Adam Václavek, Wikicars.cz: Citroën C5 X je jedním z nejlepších aut střední třídy, jaké jsem v životě řídil. Bez nadsázky je to tak. Citroën C5 X patří mezi to nejlepší, co jste si za posledních 20 let mohli ve střední třídě koupit. Skvěle a hlavně jedinečně vypadá, je prostorný a praktický, dobře zpracovaný, poměrně úsporný a neskutečně komfortní. K úplné dokonalosti mu chybí málo. Stačila by trochu bohatší výbava. O zákazníky se bohužel obírá absencí naftového motoru a pohonu všech kol.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *