KatalogRenaultTwingo

Renault Twingo III (2014-)

Renault Twingo je miniaturní hatchback segmentu A, který v roce 2014 nastoupil už ve své třetí generaci. Oproti předchůdcům vůz zcela změnil koncepci. Twingo se poprvé v historii stalo pětidveřovým automobilem, motor se pak posunul dozadu, pro pohon zadních kol. To souviselo s tím, že Twingo III vznikalo v rámci spolupráce mezi aliancí Renault-Nissan a koncernem Daimler; stalo se totiž sourozencem soudobého Smartu ForFour. Během roku 2018 automobil zmizel z oficiální nabídky českého zastoupení, pro malý zájem. Jinde v Evropě se ale Twingo III prodává i nadále.

Design Twinga III byl zcela odlišný oproti předchozím generacím. Designéři tentokrát vsadili na retro styl, dopředu prezentovaný koncepty Twin’Z a Twin’Run. Konkrétně odkazovali na někdejší Renault 5, kterému se podobaly třeba zadní boky. Koncepce s pohonem zadních kol pak vozu dodala neobvyklé proporce, zcela jiné než u předcházejících generacích. za autory jsou považováni Csaba Wittinger a Raphaël Linari. Mezigeneračně se auto sice zkrátilo o 5 mm, rozvor se ale zase natáhl o 129 mm, což mělo pomoci vnitřnímu prostoru, stejně jako agilitě.

Výhradně tříválce

Technika pro Twingo III a sesterské ForFour vznikala v rámci tzv. projektu Edison. Renault se s Daimlerem podělil o vývojové náklady s tím, že francouzská značka nabídla třeba svoje agregáty, německý koncern zase převodovky. Podvozek mimochodem vpředu tvoří pseudovzpěry McPherson, vzadu pak De Dionova náprava. Pohon zadních kol pak měl zajistit špičkovou manévrovatelnost, díky průměru otáčení jen 8,6 metru (stopový), respektive 9,1 m (obrysový).

V době premiéry Twingo nabídlo výběr mezi dvěma tříválci. Atmosférické 1.0 SCe ( 51 kW) doplnilo přeplňované 0.9 TCe (66 kW). Uloženy byly pod úhlem 41°, aby se lépe vešly pod podlahu zavazadelníku.

V roce 2018 pak nabídku rozšířilo sportovně orientované Twingo GT. Vsadilo na přeplňovaný tříválec 0.9 TCe posílený na 80 kW. Navíc se od zbytku nabídky odlišilo agresivnějším vzhledem inspirovaným dřívějším konceptem Twin’Run a sníženým podvozkem vyladěným specialisty z divize Renault Sport (dnes Alpine) a upraveným protiprokluzovým systémem pro lepší trakci.

Příchod elektromobilu

V roce 2019 nastoupila modernizovaná verze, která však na český trh už uvedena nebyla, a to kvůli nízkému zájmu zákazníků o tento model. Design se měnil tentokrát výrazně, Twingo v rámci faceliftu přišlo o originální kulaté diody denního svícení. Ty byly nově integrovány v hlavních světlometech, změnou prošla i grafika koncových světel. Nárazník se pak stal masivnějším. Naopak interiér se měnil decentně, třeba prostřednictvím nové sedmipalcové obrazovky inovovaného multimediálního systému. Nově nabídl funkce Apple CarPlay a Android Auto pro spárování s chytrým telefonem. Měnila se pak i vybraná tlačítka.

Změnou prošla také nabídka motorizací. Základní atmosféra 1.0 SCe oslabila na 48 kW, doplnila ji však silnější verze s 54 kW. Inovovaný turbomotor 0.9 TCe zase posílil na 68 kW. Z portfolia pak zcela vypadlo ostré provedení Twingo GT.

V roce 2020 pak debutovalo dopředu avizované, čistě elektrické provedení Renault Twingo Z.E. Použilo elektromotor o výkonu 60 kW a vodou chlazené lithium-iontové baterie o kapacitě 21,3 kWh, které měly stačit na ujetí zhruba 250 km na jedno nabití. Umístěné byly pod předními sedadly, v prostoru jinak vyhrazeném palivové nádrži, z 22kW dobíječky se nabijí za zhruba 63 minut. Po jeho příchodu zůstal vedle něj v nabídce jen základní tříválec 1.0 SCe (48 kW), zatímco přeplňované 0.9 Tce (68 kW) skončilo. Renault se tímto krokem rozhodl snížit své flotilové emise.

Renault Twingo III se stejně jako předchůdce vyrábí ve slovinské městě Novo Mesto. Po jeho boku tam vzniká právě i Smart ForFour. Cílem vedení Renaultu v době premiéry bylo zvýšit odbyt proti předchůdci a udělat z Twinga druhé nejprodávanější miniauto v Evropě. To se však nesplnilo a i kvůli klesajícímu zájmu Evropanů o kategorii miniaut Renault dnes s nástupcem Twinga III už nepočítá.

Renault Twingo III: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3595 x 1646 x 1554 x 2494 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 219 litrů
  • Výroba: 2014- (Novo Mesto, Slovinsko)

Ohodnoťte Renault Twingo III i vy, v komentářích pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Renault Twingo III (2014-)

  • Renault Twingo 3. generace se na českém trhu nikdy pořádně neuchytil, což se nepodepsalo jen na jeho ukončení na tuzemském trhu, ale také jeho dnešní omezené nabídce ojetin. Lepší výběr tak najdete v sousedním Německu. Přitom pro zákazníka hledající vyloženě auto do města to může být zajímavá volba. Twingo III i po letech vypadá atraktivně, při pohybu ve městě je jeho plusem skvělý rejd a díky jednoduché technice se po letech neprodraží. Při výběru klidně koukejte po základním 1.0 SCe, jednoduchý motor sice možná mimo město tolik netáhne, je však úžasně spolehlivý a přispívá k nízkým servisním nákladům. Poradí si přitom snadno i s krátkými městskými trasami. I 0.9 TCe je nadmíru spolehlivou volbou, síla je však kolísavá a zpřevodování se hodí spíše pro jízdu mimo město. Vozy z roku 2015 pak mívaly vadnou lambda sondu, která se řešila úpravou softwaru. U příplatkové dvouspojky EDC pak dávejte pozor, při vyloženě městském použití kvůli suché spojce obvykle vydrží jen nějakých 100.000 km. Některé chybky se však najdou. Kvůli motoru umístěnému vzadu se zavazadelník ohřívá, a tak při nedělním nákupu musíte pečlivě dbát na to, co kam uložíte. Pohon zadních kol v kombinaci s lehkou přídí pak znamenají, že stabilita není zrovna kdovíjaká, jakýmkoliv hrátkám pak zamezuje přísně naladěná elektronika.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *