Kopřivnická automobilka Tatra odhalila novou modelovou řadu Force, která vedle stávající generace ve výrobním portfoliu zároveň nahradí také modelovou řadu Terra. Novinka se představila na brněnském výstavišti v rámci veletrhu PYROS 2023, zatím ve verzi pro hasiče. Nabízena ale bude také ve variantách pro další segmenty.
Médiím a návštěvníkům veletrhu PYROS 2023 se představily nové vozy v provedení cisternová automobilová stříkačka na podvozku 4×4 s čtyřdveřovou kabinou a hasičskou nástavbou od THT Polička a také jako podvozek 6×6 s krátkou dvoudveřovou kabinou připravený pro montáž hasičské cisterny.
Nová generace modelové řady Tatra Force bude nabízena v tradičních i nových segmentech, tedy pro hasičské a záchranářské složky, armády a bezpečnostní organizace, ale například také jako speciál pro těžební či stavební průmysl, pro výrobce speciálních nástaveb a v dalších odvětvích.
Komfortnější kabina
Nové kabiny s přepracovaným skeletem a moderními konstrukčními prvky přinášejí zvýšenou bezpečnost a novou úroveň komfortu pro řidiče i celou osádku, včetně lepšího výhledu. U dvoudveřové kabiny je možné zvolit konfiguraci sedadel pro dvou, tří a čtyřčlennou posádku včetně řidiče. Čtyřdveřová kabina má plnohodnotný prostor pro zadní řadu sedadel a nabízí základní konfiguraci pro šestičlennou osádku včetně řidiče, nebo rozšířenou pro osmičlennou osádku se sedadly ve třech řadách. Nový design kabiny byl zvolen také s ohledem na pohodlnější a snazší nástup na místo řidiče i spolujezdce a maximálně bezpečný nástup do zadní části prodloužené kabiny.
Uvnitř přitom nechybí moderní přístrojová deska kombinující klasické spínače a ovládání přes displej, stejně jako multifunkční volant. Tatra slibuje také nové obkladové materiály. Novinkou je možnost montáže vzduchem odpružených sedaček pro řidiče a spolujezdce, osádka má také k dispozici novou topně-klimatizační jednotku, kterou doplňuje vylepšená izolace kabiny.
„Krátké i prodloužené kabiny se vyznačují malou celkovou výškou, která umožňuje průjezd v nízkých profilech a snižuje riziko poškození automobilů. Nechybí integrovaná ochrana osádky při převrácení vozidla, u dvoudveřových variant je k dispozici i ochrana proti padajícím předmětům,“ přiblížil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje automobilky Tatra Trucks, který měl vývoj nového vozu na starosti.
Nová generace vozů Tatra Force stojí na tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. V této oblasti navazuje na výjimečné jízdní vlastnosti předchozích dvou generací v terénu i na silnicích. Jde především o nadprůměrné hodnoty nájezdových úhlů, velmi dobrou průchodnost těžkým terénem a jízdní stabilitu. Základní provedení v nabídce budou reprezentovat podvozky 4×4, 6×6 a 8×8 s kotoučovými brzdami na všech kolech. Stejně jako u předchozích generací jsou ale pro zákazníky k dispozici i vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav.
Osmiválec i dvanáctiválec
Co se týče pohonu, tak automobily nové generace budou v základní verzi osazeny modernizovaným elektronicky řízeným vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra o výkonu až 340 kW. Vybrané varianty mohou být vybaveny i novou generací vzduchem chlazeného dvanáctiválcového motoru Tatra o výkonu až 440 kW.
Alternativou budou kapalinou chlazené motory Cummins, včetně verzí Euro VI pro vybrané trhy. Agregáty spolupracují s deseti nebo čtrnáctistupňovými převodovkami Tatra s vylepšeným elektronickým řazením a dále dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon nebo šestistupňová automatická převodovka Allison.
Už třetí generace modelové řady Tatra Force vedle zásadního vylepšení koncepce s nízko položenou kabinou a motorem nad přední nápravou přináší rozšíření portfolia o varianty s motorem umístěným vpředu. „Tatra Force je naše klíčová typová řada a má velký rozvojový potenciál. To dokazují dnes představené nové vozy, které mají důkladně vylepšené kabiny, podvozek a širokou nabídku moderních motorů, jež výhledově doplní i pohony alternativní,“ uvedl při světové premiéře nových vozů generální ředitel Tatry Lukáš Andrýsek.
Historie řady Force
První generaci modelové řady Tatra Force začala kopřivnická automobilka dodávat v roce 2007. V roce 2016 přišla na trh druhá generace, která přinesla modernizaci standardních dvou i čtyřdveřových kabin. Zásadní novinkou bylo rozšíření nabídky o verze náprav s kotoučovými brzdami a nové řízení převzaté z řady Tatra Phoenix. Tatra Trucks také začala v té době ve spolupráci s podnikem Tatra Defence Vehicle nabízet pro modelovou řadu Force pancéřované kabiny, rovněž ve dvou i čtyřdveřovém provedení. Tato možnost bude zachována i u nejnovější třetí generace.