Novinky

Nová Tatra Force pro rok 2023 se odhaluje. Zatím pro hasiče

Kopřivnická automobilka Tatra odhalila novou modelovou řadu Force, která vedle stávající generace ve výrobním portfoliu zároveň nahradí také modelovou řadu Terra. Novinka se představila na brněnském výstavišti v rámci veletrhu PYROS 2023, zatím ve verzi pro hasiče. Nabízena ale bude také ve variantách pro další segmenty.

Médiím a návštěvníkům veletrhu PYROS 2023 se představily nové vozy v provedení cisternová automobilová stříkačka na podvozku 4×4 s čtyřdveřovou kabinou a hasičskou nástavbou od THT Polička a také jako podvozek 6×6 s krátkou dvoudveřovou kabinou připravený pro montáž hasičské cisterny.

Nová generace modelové řady Tatra Force bude nabízena v tradičních i nových segmentech, tedy pro hasičské a záchranářské složky, armády a bezpečnostní organizace, ale například také jako speciál pro těžební či stavební průmysl, pro výrobce speciálních nástaveb a v dalších odvětvích.

Komfortnější kabina

Nové kabiny s přepracovaným skeletem a moderními konstrukčními prvky přinášejí zvýšenou bezpečnost a novou úroveň komfortu pro řidiče i celou osádku, včetně lepšího výhledu. U dvoudveřové kabiny je možné zvolit konfiguraci sedadel pro dvou, tří a čtyřčlennou posádku včetně řidiče. Čtyřdveřová kabina má plnohodnotný prostor pro zadní řadu sedadel a nabízí základní konfiguraci pro šestičlennou osádku včetně řidiče, nebo rozšířenou pro osmičlennou osádku se sedadly ve třech řadách. Nový design kabiny byl zvolen také s ohledem na pohodlnější a snazší nástup na místo řidiče i spolujezdce a maximálně bezpečný nástup do zadní části prodloužené kabiny.

Uvnitř přitom nechybí moderní přístrojová deska kombinující klasické spínače a ovládání přes displej, stejně jako multifunkční volant. Tatra slibuje také nové obkladové materiály. Novinkou je možnost montáže vzduchem odpružených sedaček pro řidiče a spolujezdce, osádka má také k dispozici novou topně-klimatizační jednotku, kterou doplňuje vylepšená izolace kabiny.

„Krátké i prodloužené kabiny se vyznačují malou celkovou výškou, která umožňuje průjezd v nízkých profilech a snižuje riziko poškození automobilů. Nechybí integrovaná ochrana osádky při převrácení vozidla, u dvoudveřových variant je k dispozici i ochrana proti padajícím předmětům,“ přiblížil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje automobilky Tatra Trucks, který měl vývoj nového vozu na starosti.

Nová generace vozů Tatra Force stojí na tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. V této oblasti navazuje na výjimečné jízdní vlastnosti předchozích dvou generací v terénu i na silnicích. Jde především o nadprůměrné hodnoty nájezdových úhlů, velmi dobrou průchodnost těžkým terénem a jízdní stabilitu. Základní provedení v nabídce budou reprezentovat podvozky 4×4, 6×6 a 8×8 s kotoučovými brzdami na všech kolech. Stejně jako u předchozích generací jsou ale pro zákazníky k dispozici i vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav. 

Osmiválec i dvanáctiválec

Co se týče pohonu, tak automobily nové generace budou v základní verzi osazeny modernizovaným elektronicky řízeným vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra o výkonu až 340 kW. Vybrané varianty mohou být vybaveny i novou generací vzduchem chlazeného dvanáctiválcového motoru Tatra o výkonu až 440 kW.

Alternativou budou kapalinou chlazené motory Cummins, včetně verzí Euro VI pro vybrané trhy. Agregáty spolupracují s deseti nebo čtrnáctistupňovými převodovkami Tatra s vylepšeným elektronickým řazením a dále dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon nebo šestistupňová automatická převodovka Allison.

Už třetí generace modelové řady Tatra Force vedle zásadního vylepšení koncepce s nízko položenou kabinou a motorem nad přední nápravou přináší rozšíření portfolia o varianty s motorem umístěným vpředu. „Tatra Force je naše klíčová typová řada a má velký rozvojový potenciál. To dokazují dnes představené nové vozy, které mají důkladně vylepšené kabiny, podvozek a širokou nabídku moderních motorů, jež výhledově doplní i pohony alternativní,“ uvedl při světové premiéře nových vozů generální ředitel Tatry Lukáš Andrýsek.

Historie řady Force

První generaci modelové řady Tatra Force začala kopřivnická automobilka dodávat v roce 2007. V roce 2016 přišla na trh druhá generace, která přinesla modernizaci standardních dvou i čtyřdveřových kabin. Zásadní novinkou bylo rozšíření nabídky o verze náprav s kotoučovými brzdami a nové řízení převzaté z řady Tatra Phoenix. Tatra Trucks také začala v té době ve spolupráci s podnikem Tatra Defence Vehicle nabízet pro modelovou řadu Force pancéřované kabiny, rovněž ve dvou i čtyřdveřovém provedení. Tato možnost bude zachována i u nejnovější třetí generace.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *