Test: Kia Sportage Edice 30 1.6 T-GDI Hybrid (2024)

Kia Sportage Edice 30 Hybrid 2024

Kia Sportage je už takovou stálicí na trhu, v prodeji byla už dávno před boomem kategorie na českém trhu léta patří mezi nejžádanější SUV. Prodává se navíc mnohem déle než mnozí konkurenti, což žádá nějakou tu oslavu. Jelikož první Sportage se začala vyrábět už v roce 1994, je to letos 30 let od jejího vzniku. Proto na trh přichází Kia Sportage Edice 30, kterou jsem měl možnost vyzkoušet v formě hybridu. Jak na mě během týdenního testu zapůsobila?

Design: Sázka na černé detaily

Limitovaná Edice 30 hraje v rámci nabídky Sportage roli střední verze, kombinující už slušnou výbavu s netradičním vzhledem. Ten sází na černé prvky karoserie, jako jsou kryty vnějších zpětných zrcátek, lesklá maska chladiče, kola (18″ v případě testovaného hybridu) nebo výrazněji zatmavená okna. Nejvíce přitom vyniknou v metalické šedé Wolf, kterou využíval i testovaný exemplář.

Kia přitom Edici 30 prezentuje i jako oslavu smělých počinů značky na poli designu. V tomto směru je dnešní generace Sportage opravdu jedinečná. Netradiční protažení světlometů možná nevyhoví všem, působí to však nepřehlédnutelně a jako celek originálně. To záď je konvenčnější, ve výsledku však líbivější, třeba díky ostře řezanými koncovým světlům.

Interiér: Prostor a výtečné materiály

Interiér je hodně povedený, s vysokou úrovní použitých materiálů a jejich perfektním zpracování. Auto na vás působí velice hodnotně. To podtrhují použité displeje, s kvalitním obrazem. Palubní desku ozvláštňují netradičně tvarované výdechy ventilace, zato středový panel zůstává stylisticky čistý. Je to i díky dotykovému panelu doplněného o otočné ovladače, kterým lze jednoduchým přepnutím přepnout mezi nastavováním klimatizace či infotainmentu. Šikovné řešení, díky němuž není středový panel přetlačítkovaný, zároveň však pořád máte důležité ovladače po ruce.

Pocitově se za volantem sedí vysoko, i díky vcelku nízké palubní desce. Čalounění netradičně kombinuje kůži a semiš v šedé barvě, což je jedna ze specialit Edice 30.

Plusem Sportage je pak bezpochyby vnitřní prostor. Na zadních sedadlech má i dospělý habaděj místa všemi směry. Lavice navíc dobře podpírá stehna. Praktickým detailem jsou pak háčky na nákupní tašky nebo USB porty zabudované do předních sedadel. Naopak mi překvapilo, že automatický dojezd má jen okno řidiče, u ostatních oken musíte tlačítko držet po celou dobu stahování.

Kufr s udávaným objemem 587 litrů je však spíše nízký, navíc pod dvojitou podlahou testované hybridní verze už moc místa nezbývá. Nicméně, po sejmutí krycí rolety se sem klidně vejde i napříč orientovaný kočárek, včetně korby, který klidně doplní i několik zavazadel. Praktickými prvky jsou háčky po stranách i oboustranný koberec, jehož pogumovaná strana se snadno čistí. U testovaného kousku mi každopádně chybělo elektricky ovládané víko, které v této velikostní kategorii považuji za samozřejmost.

Motor: Hybrid zaujme

Zatímco jiné automobilky dnes paletu nabízených motorů omezují, Kia zůstává věrna snaze o co nejširší nabídku, aby zaujala opravdu všechny. Vůz je tak dostupný s konvenční benzinovou šestnáctistovkou i turbodieselem, stejně jako s různými úrovněmi elektrifikace – vedle mild-hybridu je tu i samodobíjecí full-hybrid a plug-in hybrid s možností externího dobíjení.

V případě Edice 30 tu přece jen jistá omezení jsou – k dispozici je jako 1.6 T-GDI (118 kW) s manuálem a mild-hybridní dvouspojkou nebo jako hybrid. A právě ten jsem měl možnost vyzkoušet.

Sportage Hybrid kombinuje dobře známý přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI (118 kW) s elektromotorem (44 kW) a šestistupňovou automatickou převodovkou, což je trochu jiné řešení než od hlavního propagátora full-hybridů, Toyoty. Tato specifika tak mají některé své výhody, ale i slabiny.

Jednoznačným plusem je síla. Výsledkem tohoto ústrojí je totiž kombinovaný výkon 155 kW, a to už je opravdu hodně, což je při jízdě znát. I ve výchozím eko režimu Sportage Hybrid rychle reaguje na pokyn, ať už mluvíme o pohybu ve městě nebo dálničních přesunech. Elán vám nebude chybět v žádném režimu.

Automatická převodovka pak řadí hladce, ne však neznatelně, změnu převodu zkrátka občas zaznamenáte. V tomto směru Toyota díky eCVT umí být hladší. Sladění pohonů je ale na jedničku, přepnutí motorů je neznatelné.

Spotřeba pak sice není špatná, není však až tak nízká, jak byste možná od hybridu čekali. Z hlediska spotřeby paliva Sportage nejvíce vyhovuje pomalejší, klidnější tempo. V takovém případě se na okreskách klidně dostanete na 5,2 l/100 km. Podobné hodnoty jsem dosáhl také při průjezdu kolonami ucpané Prahy, kdy hybrid prakticky pořád jezdil na elektřinu. Naopak na kratších trasách, s ostřejšími rozjezdy apetit klidně vzrostl k 7 l/100 km. Do osmi litrů na 100 km se pak vejdete na dálnici, v rámci povolených rychlostních limitů.

Jízdní vlastnosti: Spíše pohodář

Slušný výkon se při jízdě projevuje, Sportage úctyhodně zrychluje, a to klidně i při dálničním tempu. Nicméně vyložený sporťák tohle SUV není. Přece jen při vyšším tempu začne Sportage působit trochu těžkopádněji. Tady zkrátka hraje prim pohodlí, auto příkladně tlumí i větší nerovnosti, 18” kola nejsou prakticky slyšet.

Zaznamenáte však fakt, že auto je poměrně citlivé na povrch pod koly, hrubý asfalt je celkem znát hlukem od podvozku. Naopak odhlučnění okolního šumu je na vysoké úrovni, i na dálnici uslyšíte jen lehký svist kolem karoserie způsobený vyšší stavbou.

Kia Sportage Hybrid: Základní technická data

VERZE1.6 T-GDI HEV
Rok2024
Obsah motoru (ccm)1598
Kombinovaný výkon (kW)155
Kombinovaný točivý moment (Nm)350
Převodovka6A
Maximální rychlost (km/h)186
Zrychlení z 0-100 km/h (s)8,4
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,5
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)125
Objem palivové nádrže52
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1574/493

Kia Sportage: Další recenze

Celkově jsou to tudíž více než pozitivní dojmy, optimální je i cena, a tak se jeden musí ptá, zda má Kia Sportage vůbec nějakou slabinu? Popravdě řečeno to jsou jen detaily. Parkovací čidla jsou možná až moc citlivá. A při zavírání dveří se ozve poměrně laciný zvuk, trochu kazící jinak výtečný dojem z prémiové kabiny. To jsou ale detaily, nad kterými mávnete rukou. Tahle Kia Sportage se zkrátka povedla!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *