RecenzeTesty Mazda

Test: Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Revolution (2022)

Flotilové emisní normy jsou dnes tak neúprosné, že některé automobilky musejí použít techniku jiného výrobce pro snížení emisí svých aut. Konkrétně Mazda kvůli tomu nabídla 2 Hybrid s technikou Toyoty. Navzdory očekávání však v nabídce zůstal i dosavadní hatchback 2 s vlastním základem Mazdy. A jak se i po letech ukazuje, Mazda 2 je typický zástupce značky, poskytující neskutečnou zábavu za volantem.

Mazda 2 generace DJ se prodává už od roku 2014, a přestože její věk už je v určitých aspektech znát, o designu to úplně neplatí. Charakteristický styl Mazdy dle mého názoru lépe vypadá na větších modelech, dvojka každopádně i tak působí originálně a šmrncovně.

Starší, ale vlastně skvělý

To uvnitř si stáří auta uvědomíte při pohledu na nízké rozlišení displeje infotainmentu nebo při vypnutí hlídání jízdy v pruzích – díky starší homologaci ho jednou vypnete napořád, nezapne se po každém nastartování. Koncepci a zpracování kabiny však není co vytknout. Kapličce přístrojů dominuje výrazný analogový tachometr, který doplňují digitální ukazatele. Možná menší, ale i tak přehledné. Palubní deska je minimalistická, nechybí ji však i klasické ovladače. Navíc na poměry segmentu využívá luxusních materiálů. Palubní desku může dekorovat kůže, dveře zase látka. Měkčený je i středový tunel, aby řidič neměl otlačenou nohu. Sedačky jsou pak sportovní, s poctivým vedením. Infotainment pak lze ovládat klasickým ovladačem na středovém tunelu jako u větších modelů značky, případně dotykem na obrazovku. Kvůli bezpečnosti ale tato funkce slouží jen při zastavení.

Jedinou slabinou intériéru je tak vlastně jen omezená prostornost. Dospělý už má vzadu méně místa pro kolena, stejně jako nad hlavou, kvůli tvaru střechy. Zavazadelník však plně postačuje.

I bez rychlosti je to zábava

Mazdu 2 jsem zkoušel s atmosférickým motorem 1.5 Skyactiv-G s výkonem 66 kW. Na něm je znát, že si Mazda musela hrát, aby maximálně snížila jeho emise. Převodové stupně jsou tak poměrně dlouhé a i vzhledem k výkonu to vede jen k průměrné dynamice. Mazdě se opravdu nechce moc akcelerovat, elán roste až v 2000 otáčkách, spíše v 3000 otáčkách, v kopcích je pak nutné podřazovat, abyste udrželi rychlost. I na dálnici pak auto mnohdy radí podřadit.

Přesto všechno se budete bavit, protože Mazda 2 je další důkaz, že rychlost není všechno. Vytáčet motor je totiž zábavné, jak se snažíte udržet alespoň nějaký elán. Navíc má zajímavý zvuk, ostatně atmosférických čtyřválců už v segmentu moc není.

Náramně si pak budete užíváte řazení. Je krátké, s přesně vymezenými drahami a poctivým mechanickým chodem. Jestli Mazda často mluví o „spojení řidiče se strojem“, platí to i pro nejmenší model v evropské nabídce.

I to vede k zábavnému charakteru auta. Jízdní vlastnosti jsou opravdu skvělé, v tomto směru je znát, že podvozek by zvládl i silnější motor. I ve vysoké rychlosti je dvojka jistá, ochotně mění směr. Pravdou ale je, že i s 16″ koly je na rozbitém povrchu podvozek přece jen tužší. Na jednotlivých nerovnostech je ale podvozek dostatečně poddajný, stejně jako při vyšším tempu, třeba na okreskách. Na dálnici pak počítejte s jistým hlukem od podvozku. V tomto směru je znát spíše zaměření na město.

A spotřeba? Prakticky za všech okolností se vejdete do 6 l/100 km, i to je výhoda atmosférického motoru, jehož spotřeba se tolik nemění v závislosti na podmínkách.

Další recenze vozu Mazda 2

Mr.Nemo:

Mazdu 2 generace DJ jsem si vyzkoušel krátce po vstupu na trh, kdy zaujala velice svěžím stylem, který patřil mezi nejsportovnější na tehdejším trhu malým hatchbackům. A musím uznat, že i po letech dvojka dobře vypadá, byť je pravda, že design Kodo obecně více sluší větším modelům. Právě design souvisí se sportovním charakterem auta, který se nese od přední masky po koncová světla. Už samotný posaz za volantem je na poměry segmentu parádní, sedí se nízko, ovladače jsou po ruce a tenké sloupky A usnadňují výhled do stran. Místa ale uvnitř moc není, hlavně na zadních sedadlech. Stejně tak jízdní vlastnosti stojí za to, řízení je přesné, byť lehčí, skvělé je řazení, s poctivou mechanickou vazbou. Auto jsem pak zkoušel pro malá auta dnes už netradičním turbodieselem 1.5 Skyactiv-D (77 kW). Neměl ale chybu, byl kultivovaný, s okamžitými reakcemi na pokyn, slušným zátahem a nízkou spotřebou. Mazda 2 se bohužel za ta léta na trhu zrovna nerozšířila, i kvůli vyšší cenovce, rozhodně je ale více než zajímavou alternativou k zavedeným a prodávanějším modelům segmentu.

Dominik Parajka:

Mazda 2 Homura G90 AT (2022): Plusy: štýlový dizajn, vynikajúca ergonómia v interiéri, bezdrôtový Apple CarPlay, nádherný prejav motora, veľmi dobré zladenie motora a prevodovky, pri pokojnej jazde nízka spotreba, v manuálnom režime prevodovka sama nepreradzuje, veľmi dobre naladený podvozok

Mínusy: chýbajúce odkladacie priestory v zadných dverách, absencia lakťovej opierky

Tomáš Devera, Roadblog.cz: Mazda 2 je parádní univerzál, který nestojí moc. Nabídne dostatek prostoru, výbornou velikost do města, zábavný motor a super přesné řazení. Navíc v základu i tříletou záruku a příkladné zpracování. Pokud hledáte malé auto, které ale dokáže pobavit, jste na správné adrese.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *