Recenze

Test: Nissan Qashqai ePower Tekna+ (2023)

Nissan Qashqai kdysi úspěšně odhadl nástup obliby crossoverů a jeden čas dokonce patřil mezi vůbec nejprodávanější auta v Evropě. Pak ale Nissan řešil neshody se svým aliančním partnerem, Renaultem, a na značku jakoby se na starém kontinentu zapomnělo, najednou se o jejích vozech moc nepsalo. Nyní ale nastupuje Nissan Qashqai třetí generace a ten má rozhodně potenciál, aby se o něm zase hodně mluvilo. Otestoval jsem ho s unikátním hybridem ePower.

Vozy Nissan v posledních letech sázely spíše na konzervativní styl, jedinou výjimkou byl pro leckoho až příliš bláznivý Juke, nový Qashqai ale tento trend mění. Jako větší bratr Juku sice působí o poznání dospěleji, ostře řezané tvary nebo výrazné světlomety ve tvaru ležícího písmena V jsou ale všechno, jen ne konzervativní nebo snad nudné. Klidně Qashqai neváhám nazvat až futuristicky působícím, zvlášť v šedém laku testovaného kousku.

Nečekaný luxus

Velkou změnou pak prošel interiér Qashqaie. Vnitřky Nissanů si ze dřívějška pamatuji jako sice přehledně uspořádané a poctivě zpracované, ale trochu lacině působící a zastaralé. To v Qashqaii je všechno jinak. Logické ovládání zůstalo, i přes využití dotykové obrazovky infotainmentu si vůz zachoval také klasické ovladače pro snazší ovládání během jízdy. Poctivé zpracování také zůstalo, lacině vyhlížející materiály však nahradila až prémiově působící palubní deska oživená zajímavým dekorem.

Mnohem modernější je také nový multimediální systém. Využívá displej s vysokým rozlišením a rychle reaguje na pokyny. Nechybí ani ty nejmodernější prvky. Navigace využívá služeb Google, parkovací kamera s rybím okem má kvalitní obraz a nechybí ani head-up s promítáním přímo na čelní sklo. Líbí se mi také přehledně pojatý digitální přístrojový štít nebo nezvyklý ovladač automatu.

Prémiovost přitom navozují i takové detaily jako zdůraznění rychlostního limitu přímo na budíku rychloměru, kvalitně hrající audiosystém Bose nebo třeba speciálně vyhrazené tlačítko pro zamknutí auta v elektricky ovládaném víku kufru – to mnohdy konkurentům chybí. Pokud bych měl hledat nedostatky, byly by to jen detaily – český překlad multimediálního systému by mohl být kvalitnější a některé plochy na dotykovém displeji větší, aby se do nich řidič při jízdě snadněji trefil.

Za volantem se příjemně sedí, vnitřní prostor však nadále odpovídá kompaktním crossoverům, a to přestože Qashqai mezigeneračně mírně vyrostl. Vzadu má dospělý spíše jen akorát místa. Podobně zavazadelník je v rámci segmentu spíše průměr. Šikovné je však dvojité dno pro rozdělení kufru na dvě časti.

Motor a spotřeba

Nissan je od dob prvního Leafa propagátorem elektrifikace, což se podepisuje i na nabídce motorizací pro nový Qashqai. Dostupná benzinová třináctistovka je vše všech výkonových verzích mild-hybridní, navíc ji doplňuje unikátně koncipovaný hybrid ePower. Pod jeho kapotou najdeme unikátní tříválcový benzinový motor s proměnným kompresním poměrem o objemu 1,5 litru a výkonu 116 kW, který vyrábí elektřinu využívanou přímo elektromotorem nebo dobíjející akumulátor. Pohon kol přitom zajišťuje výhradně elektromotor, s udávaným výkonem 140 kW.

To v praxi znamená naprosto lineární rozjezdy. O práci spalovacího motoru prakticky nevíte, stejně jako o jeho spuštění. Tříválec je kultivovaný a i ve vyšších otáčkách skvěle odhlučněný. Samotné rozjezdy jsou hbité, ve vyšší rychlosti se ale ukazuje, že dynamika je ve výchozím režimu spíše průměrná. V prudkých stoupáních nebo na dálnici už se projevují limity síly pohonného ústrojí. Pomůže však přepnutí do sportovního režimu, v němž auto ožije a důrazněji reaguje na pokyn. K dispozici je i mód e-Pedal Step umožňující ovládání vozidla jedním pedálem – díky zvýšené rekuperaci auto silně brzdí už při sundání nohy z plynu.

Výhoda hybridního pohonu v podobě nízké spotřeby se logicky nejvíce projevuje ve městě, kde Qashqai ePower klidně zvládne jezdit za 5,5 l/100 km. Při popojíždění totiž často jezdí na elektřinu, jak mu to akumulátor s kapacitou 1,97 kWh umožní. Na dálnici si vůz řekne o nějakých 7,5 l/100 km, pohyb po okreskách znamená zhruba sedmilitrovou spotřebu.

Vyloženě nadšený jsem byl pak ze samotné jízdy. Zmíněné perfektní odhlučnění spalovacího motoru doplňuje i příkladně odhlučněný podvozek i okolí vozidla. Ani na dálnici prakticky neuslyšíte šum okolního vzduchu. Samotný podvozek je pak neskutečně poddajný – testovaný kousek obouval 20” kola, při jízdě to ale nebylo prakticky znát. Ducnutí od kol bylo znát jen na větších nerovnostech, lehce pak vůz znervóznil na souvisle nerovném povrchu. Pořád ale jde o jedno z nejlepších aut kategorie, z hlediska naladění podvozku.

Nissan Qashqai: Další recenze a zkušenosti

Adam Václavek, Wikicars.cz

Plusy: Verze s pohonem 4×4 má víceprvkovou zadní nápravu, Komfort jízdy, Odhlučnění, Nadprůměrná světlá výška

Mínusy: Nelze posunout loketní opěrku, Vyšší spotřeba, Dynamika, Variátorový převodovka při rychlejší jízdě

Dominik Parajka

Plusy: atraktívny dizajn, veľmi dobré Matrix LED svetlomety, kvalitne a prémiovo spracovaný interiér, príjemne naladený infotainment, výborná ergonómia ovládania, skvele fungujúci head-up displej, dobre naladený podvozok, pohodlné sedadlá, výborné parkovacie kamery

Mínusy: miestami horší preklad do slovenčiny v infotainmente a palubnom počítači, chýbajúci otvor v zadnom strednom sedadle na prestrčenie dlhších predmetov z kufra

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *