Teploty v posledních dnech klesají a někdy se už dostávají pod nulu. Majitelé vznětových aut by tak měli zpozornět a ujistit si, že mají natankovanou tzv. zimní naftu. Co to zimní nafta je? Od kde se prodává? A lze se bez ní obejít?
V článku se dočtete
Co je zimní nafta?
Zimní nafta je taková, která je přizpůsobená do zimních podmínek. Norma pro motorovou naftu stanovuje takzvanou filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.
Čerpací stanice už od října prodávají tzv. přechodovou naftu třídy D s filtrovatelností −10 °C. Od 1. prosince pak musejí dosáhnout povinnosti mít na výdejních stojanech k dispozici výhradně naftu třídy F do −20 °C. Z toho důvodu se zimní nafta zaváží z rafinérií již od druhé poloviny listopadu, aby podmínka byla včas splněna.
Zimní nafta vs. arktická nafta
Existuje i tzv. arktická nafta třídy 2, která zvládne teploty až -36 °C. Zákonem však není vyžadována, a tak může být jen na vybraných čerpacích stanicích, třeba u dálnic nebo v horském prostředí.
Období | Třída | Filtrovatelnost |
---|---|---|
4. – 30. 9. | B („letní nafta“) | 0 °C |
1.10. – 15. 11. a 1. 3. – 14. 4. | D | -10 °C |
1.12. – 28. 2. | F („zimní nafta“ | -20 °C |
Bez zákonné povinnosti | „Arktická nafta třídy 2“ | -36 °C |
Kdy a jak natankovat zimní naftu?
Řidičům ale nestačí jen natankovat zimní naftu. „Motorista může mít v nádrži svého vozu stále přechodovou naftu do mínus 10 °C, nebo dokonce její směs s dříve natankovanou naftou letní, která má filtrovatelnost 0 °C. Výsledná filtrovatelnost vzniklé směsi závisí na poměru obou složek. Konkrétní obsah nádrže tak může ztratit svoji provozní spolehlivost a zatuhnout klidně při mínus 7 °C,“ upozorňuje Václav Loula, tiskový mluvčí ČAPPO.
Odborníci proto majitelům aut s naftovým motorem doporučují načerpat začátkem prosince maximální množství zimní nafty třídy F. Jen tak sníží riziko, že palivo v nádrži opravdu nezamrzne.
Alternativy k zimní naftě
Alternativou je natankovat prémiové palivo, prémiová nafta totiž zpravidla disponuje posílenými nízkoteplotními vlastnostmi. Prémiové nafty totiž obsahují detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva i přísady na zvýšení cetanového čísla. Parametr filtrovatelnosti tak obvykle činí od mínus 26 do mínus 35 °C.“
Zaručený tip to však není. „Žádný standard parametrů paliva, které se pod různými obchodními názvy označuje jako prémiové, totiž neexistuje,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Zimní pneumatiky v roce 2024: Povinnost, pravidla, značení a další info
Jak se nafta chová při nízkých teplotách?
Ve skutečnosti nafta nezamrzá doslova, ale parafíny v ní obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli kterým se při určité teplotě ucpe palivový filtr. Tomu lze předejít rovněž využitím speciálních aditiv do nafty, které jsou běžné k dostání na čerpacích stanicích. Doporučuje se aplikovat předepsané množství ještě před tankováním, aby se přísada v nádrži dobře rozmíchala. Individuální aditivací je možné zlepšit filtrovatelnost nafty o 5 °C.
Situaci navíc může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr. Právě ten je vhodné před zimou vyměnit.
Hrozí zamrznutí u benzinu?
Majitelé benzinových aut naopak zimní počasí z hlediska paliva trápit nemusí. Benzín má díky uhlovodíkovému složení bod tuhnutí pod -40 °C. Takové teploty se v českých podmínkách dočkáme jen málokdy, byť třeba v roce 1987 byla na šumavské Jezerní slati naměřena teplota -41,6 °C.
To by mě ani nenapadlo, že palivo může zamrznout. Teda do té doby, než jsem jel v zimě v Norsku, tam to člověka naučí 😀