Zimní pneumatiky v roce 2021: Povinnost, pravidla, značení a další info

Zimní pneumatiky jsou typické téma přelomu října a listopadu. Zatímco někteří řidiči volí celoroční pneumatiky, většina přezouvá, ať už svépomocí, nebo za pomoci servisu. Právě tací by si měli připomenout základní pravidla o použití zimních pneu. Proto jsme se rozhodli zodpovědět klíčové otázky týkající se zimního obutí:

Povinnost zimních pneumatik

Povinnostmi nazouvání zimních pneumatik se zabývá zákon 361/2000 Sb., který podle paragrafu §40a stanovuje, že řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  • Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  • Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

To v praxi znamená, že zimní obutí musíte nazout opravdu jen v případě, kdy to vyžadují klimatické podmínky. Ošetřeny jsou tak výkyvy počasí, když je tedy venku hezky slunečno i v prosinci, můžete vyrazit i na letních, což se hodí hlavně řidičům, kteří jezdí málo a na zimní pneumatiky ani nechtějí přezouvat.

Zákon zároveň vyžaduje, že zimní pneumatiky musí mít u osobních automobilů do maximální přípustné hmotnosti 3,5 tuny hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. U vozů do 3,5 tuny přitom zimní obutí musí být nasazeno na všech kolech, u vozidel nad 3,5 tuny (tedy typicky dodávky) však stačí je mít jen na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. V tomto případě však dezén musí mít hloubku nejméně 6 mm. Naopak motocykly zimní obutí nazouvat nemusejí.

Značka zimní výbava

Jistou výjimkou z pravidel jsou nicméně úseky označené značkou C15 a „zimní výbava“. V těchto případech je totiž z hlediska zákona obutí zimních pneumatik povinné celý rok. Má to však svůj důvod, samo o sobě je značka sice platná po celý rok, bývá však doplňována o dodatkovou tabulku s vyznačením platnosti. Cedule tak umožňuje místním samosprávám si platnost upravit podle svých představ, právě třeba podle individuální dodatkové tabulky. Jinou možností je zakrytí značky na jaře, případně během hezkého počasí.

Kde se nacházejí silnice označené cedulí C15 a „zimní výbava“, ukazuje třeba následující mapa:

Značení zimních pneumatik

Zimní pneumatikou samozřejmě není jen taková, která má hluboký dezén, jde totiž také o specifické vlastnosti. Z hlediska zákona jsou za zimní obutí považovány ty modely, které mají na bočnici označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR. V praxi je ale výhodnější se řídit symbolem sněhové vločky na horském štítu. Takové značení je sice neoficiální, ale používají ho u svých zimních modelů renomované značky. Písmeny M+S (mud and snow, bláto a sníh) totiž bývají označeny i pneumatiky do náročných (terénních) podmínek, a tak nemusí být v zimním počasí zcela vhodné, byť podmínky zimního obutí splňují. Značení M+S mimochodem používají rovněž celoroční pneumatiky, které mohou být alternativou pro řidiče, kteří toho během roku tolik nenajezdí.

Pokuty za neobutí zimních gum

S povinností nazout zimní obutí samozřejmě souvisejí i tresty, pro případ, že tak neučiníte. Bloková pokuta na místě za nedodržení pravidel o nazutí zimních pneumatik může činit až 2.000 Kč. Ve správním řízení se pak může vyšplhat až na 2.500 korun. Mimochodem v zahraničí může podle místních pravidel pokuta za neobutí zimních pneumatik činit 60 eur (na Slovensku), respektive 80 eur (v Německu).

Trest si na vás navíc může připravit i pojišťovna. Pokud totiž způsobíte nehodu v zimním počasí na letních pneumatikách nebo třeba sjetých zimních gumách, může pojišťovna po viníkovi havárie požadovat zaplacení části peněz, které vyplatila z pojištění na úhradu škody.

Zimní pneumatiky v zahraničí

V zahraničí je to se zimními pneumatikami jinak. Evropská unie nemá sjednocené standardy pro používání zimních pneumatik, a tak je na každém státu, jaká pravidla si zvolí. Už v okolních zemích jsou nařízení odlišná.

Konkrétně v Polsku jsou zimní pneumatiky pouze doporučené.

Naopak na Slovensku a v Německu je nazutí zimních pneumatik povinné za „zimních podmínek“, tedy při jízdě na sněhu, ledu či námraze. Na Slovensku však platí výjimka pro vozidla nad 3,5 tuny, pro něž jsou zimní pneumatiky povinné v období od 15. listopadu do 31. března bez ohledu na počasí. Osobním vozidlům nicméně stačí hloubka dezénu 3 mm.

To v Rakousku jsou zimní pneumatiky povinné, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky, a to v období od 1. listopadu do 15. dubna. Pokud však máte nazuté letní pneumatiky, jsou v případě špatné sjízdnosti vozovky vyžadovány zimní řetězy. Ty si lze přitom i zapůjčit, a to třeba v místech v okolí hraničních přechodů.

V Itálii se pak povinnost zimních pneumatik liší podle regionu, v alpských regionech jsou nicméně zpravidla přikázané, a to od 15. října do 15. dubna. Obuté musí být na všech čtyřech kolech. V jiných oblastech (zejména více na jihu), je pak tato povinnost označena dopravními značkami, přičemž platí od 15. listopadu do 15. dubna. Na Apeninském poloostrově se navíc nemusí vyplatit jen na zimních pneumatikách v létě, kdy je třeba už jen dojíždíte. Zimní gumy totiž v Itálii smějí být nazuté, jen pokud odpovídají s velkým technickým průkazem (nesmějí mít nižší index rychlosti, než je v technickém průkazu) a mají hloubku dezénu 4 mm.

Naopak ve Švýcarsku jsou zimní pneumatiky pouze doporučené. Pokud však v zimních podmínkách zablokujete dopravu, hrozí vám pokuta. Navíc se v této zemi nacházejí úseky s povinnými zimními řetězy.

Výběr zimního obutí: Jak na to?

A jak vůbec vybrat ty správné zimní pneumatiky? Jediná správná volba i kvůli široké nabídce není, protože každý model vyhovuje jinému zákazníkovi, a tak je vhodné si zopakovat alespoň pár pravidel, jak při výběru zimních pneumatik postupovat.

Základem je zvolit vhodný rozměr pneumatik, aby obutí sedlo na váš automobil. Nahlédněte tudíž do velkého technického průkazu, kde jsou možné rozměry pneumatik na vaše vozidlo vyznačeny. Jen při splnění této podmínky následně projdete na STK, kde si na nehomologované obutí (tedy s jinými rozměry, než jsou určeny pro váš vůz) dávají pozor. Obecně přitom platí, že vyšší profil pneumatiky zlepšuje jízdní komfort, nižší zase jízdní vlastnosti.

Při finálním výběru pak není vždy vhodné vybírat podle ceny. Pneumatika je zásadní prvek bezpečnosti automobilu, a tak se hodí na ní nešetřit. Laciné pneu ze supermarketu totiž rozhodně nebude tak kvalitní jako pneumatika renomovaného výrobce. Na druhou stranu nejdražší pneu nemusí být vždy nejlepší, respektive nemusí splňovat požadavky toho kterého zákazníka.

Nejlepší je proto vhodné se orientovat podle nezávislých testů zimních pneumatik. Známé jsou hlavně ty od německého autoklubu ADAC, které detailně popisují vlastnosti jednotlivých zkoušených gum. Vybírejte tak klidně na základě výsledků těchto zkoušek, někteří díky tomu raději zvolí gumu, která má skvělé vlastnosti na mokru, jiní zase výtečné obutí při jízdě na sněhu. To už záleží na vašich preferencích, jízdním stylu nebo oblasti, kde budete často jezdit.

Dnes se navíc můžete orientovat také podle štítků, které se na pneumatikách objevují. Jejich součástí je QR kód s odkazem na elektronickou databázi produktových listů výrobků, díky níž o pneumatice zjistíte také další informace.

Řešením samozřejmě mohou být také celoroční pneumatiky. Právě nezávislé testy ale dokazují, že jsou opravdu vhodné jen pro ty, kteří toho moc nenajezdí. Jsou zkrátka kompromisem, který má mezery jak při jízdě v létě, tak právě v zimě.

Výměna pneumatik

Začátek období povinného zimního obutí za stanovených klimatických podmínek je zároveň obdobím, kdy je vhodné přezout z letních pneumatik na zimní. Odborníci obecně doporučují přezout v době, kdy teploty začínají pravidelně klesat pod 7°C, právě v takových podmínkách už je zimní obutí vhodnější, protože je takovým teplotám přizpůsobeno. S výměnou pneumatik tudíž na podzim není potřeba spěchat, na druhou stranu s blížícím se listopadem se mohou pneuservisy zaplnit a vám nezbude nic jiného, než se o výměnu pneumatik postarat svépomocí.

Výměně zimních pneumatik za nové se pak nevyhnete ani v případě, kdy už nějaké doma máte. Odborníci totiž doporučují jezdit na zimních pneu nejvýše čtyři sezony, a to bez ohledu na váš roční nájezd. Guma totiž časem degraduje a ztrácí své vlastnosti, po letech už tedy zimní pneumatika nemusí fungovat tak, jak má. Obecně se také nedoporučuje dojíždět zimní gumy v létě, takové obutí je přizpůsobeno nízkým teplotám, zatímco za těch vyšších opět ztrácí své vlastnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít